Fiskars tiedotti maanantaina aloittaneensa yhteistoimintaneuvottelut myymäläverkostossaan Suomessa. Yhteistoimintaneuvottelut alkoivat 15.3.2021 ja ne koskevat yhteensä 113 myymäläverkoston työntekijää.
Kuluttajien ja brändien välinen dialogi tapahtuu yhä suuremmalta osin nykyään digitaalisissa kanavissa, mutta Fiskars kokee myymälöiden olevan silti olennainen osa yhtiön luomaa kuluttajakokemusta. Fiskars suunnittelee myymäläverkoston tehostamista sulkemalla joitakin myymälöitä ja laajentamalla toisia myymälöitä. Yhtiöllä on myös suunnitteilla yhden uuden myymälän avaaminen. Tiedotteen mukaan mahdollisten vaikutusten odotetaan koskettavan enintään 53 työntekijää. Yhtiö odottaa toimenpiteiden johtavan mahdollisiin muutoksiin työsopimusten ehdoissa ja/tai työsuhteiden päättymisiin. Vuoden 2020 lopussa Fiskars työllisti noin 6400 henkilöä, joista 1100 Suomessa, joten toimenpiteiden mittakaava on konsernitasolla melko pieni.
Fiskarsilla on käynnissä kaksi merkittävää uudelleenjärjestelyohjelmaa, jotka päättyvät vuoden 2021 loppuun mennessä. Uudelleenjärjestelyohjelmilla tavoitellaan yhteensä noin 37 MEUR:n vuotuisia kulusäästöjä, joiden odotetaan toteutuvan vaiheittain ohjelmien edetessä. Ohjelmista odotetaan syntyvän noin 70 MEUR:n edestä vertailukelpoisuuteen vaikuttavia kertaluonteisia kuluja, joista on tähän mennessä kirjattu vasta 30 MEUR. Suurin osa uudelleenjärjestelyohjelmien kuluista painottuu näin ollen ohjelmien loppuun ja odotamme niillä olevan merkittävä negatiivinen vaikutus 2021 raportoituun tulokseen.
Arviomme mukaan eilen tiedotetuilla yhteistoimintaneuvotteluilla ei ole merkittävää vaikutusta yhtiön kannattavuuteen tai tulokseen eivätkä ne aiheuta muutoksia ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä. Näemme uutisen kuitenkin merkkinä uudelleenjärjestelyohjelmien etenemisestä ja näin suurten säästötavoitteiden saavuttamiseksi on luonnollista, että toiminta vaatii tämän jälkeenkin edelleen merkittäviä uusia tehostamistoimenpiteitä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.03.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 116,2 | 1 101,1 | 1 128,5 |
kasvu-% | 2,36 % | −1,35 % | 2,49 % |
EBIT (oik.) | 109,1 | 99,6 | 101,9 |
EBIT-% (oik.) | 9,77 % | 9,05 % | 9,03 % |
EPS (oik.) | 0,97 | 0,69 | 0,94 |
Osinko | 0,60 | 0,62 | 0,66 |
Osinko % | 4,01 % | 3,63 % | 3,86 % |
P/E (oik.) | 15,52 | 24,93 | 18,19 |
EV/EBITDA | 7,32 | 12,29 | 9,30 |