Fiskars arvioi vertailukelpoisen EBITA:n kasvun olevan epätodennäköistä COVID-19 takia
Fiskars tiedotti torstaiaamuna, että yhtiö peruu 5.2.2020 antamansa näkymät vuodelle 2020. Koronaviruksen leviämisen takia yhtiön mukaan on epätodennäköistä, että vertailukelpoinen EBITA kasvaa vuonna 2020. Yhtiön mukaan tilanne muuttuu nopeasti ja perusteltua arviota mahdollisista vaikutuksista on liian aikaista tehdä. Fiskars pyrkii täsmentämään näkymiään vuodelle 2020 sitten, kun vaikutuksia voidaan luotettavammin arvioida. Fiskarsin aiemman vuodelle 2020 annetun ohjeistuksen mukaan vertailukelpoisen EBITA:n odotettiin kasvavan vuodesta 2019 (2019: 91,6 MEUR).
Ennen tämän päivän tulosvaroitusta meidän ennusteemme Fiskarsin vuoden 2020 liikevaihdolle oli 1105 (kasvu 1 %) ja vertailukelpoiselle EBITA:lle 101 MEUR. Nostimme viime viikolla julkistamassamme tulosvaroituscasessa Fiskarsin yhdeksi potentiaaliseksi tulosvaroittajaksi koronaviruksen takia ja kirjoitimme aiheesta silloin näin:
Fiskars saa Aasian-Tyynenmeren alueelta vain 13 % liikevaihdosta, mutta alue on tärkeä yhtiön tuotantoketjun kannalta. Fiskarsilla on isot tehtaat Thaimaassa ja Indonesiassa sekä pienempi tehdas Kiinassa. Yhtiöllä on myös sopimusvalmistusta alueella. Fiskarsilla on ollut viime vuosina vaikea saada liikevaihtoaan kasvuun, mikä on vaikeuttanut myös tuloksentekokykyä. Yhtiö vie tällä hetkellä läpi kahta merkittävää rakennemuutosohjelmaa, mistä syntyy kertaluonteisia kustannuksia ja haittaa ns. normaaliin liiketoimintaan. Jos tuotantoketjuun tai myyntiin tulisi koronaviruksen takia pidempiaikaisia ongelmia, voisi tällä olla myös tulosta heikentävä vaikutus. Tällöin yhtiön tavoite kasvattaa vertailukelpoista EBITA:a tänä vuonna voisi muuttua haastavaksi.
Näemme nykyisissä ennusteissamme merkittävää laskupainetta tämän päivän tiedotteen takia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.02.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 090,4 | 1 104,6 | 1 127,0 |
kasvu-% | −2,51 % | 1,30 % | 2,02 % |
EBIT (oik.) | 77,8 | 85,8 | 97,0 |
EBIT-% (oik.) | 7,13 % | 7,77 % | 8,61 % |
EPS (oik.) | 0,85 | 0,84 | 0,95 |
Osinko | 0,56 | 0,58 | 0,60 |
Osinko % | 4,97 % | 3,38 % | 3,50 % |
P/E (oik.) | 13,23 | 20,40 | 18,14 |
EV/EBITDA | 8,94 | 12,72 | 11,83 |