Fiskars poisti ohjeistuksensa 19.3. ja totesi että koronaviruksen takia on epätodennäköistä, että vertailukelpoinen EBITA kasvaa vuonna 2020. Yhtiö kommentoi Q1-raportissa, että pandemialla tulee olemaan merkittävä negatiivinen vaikutus Q2:lla. Yhtiön varoittelut olivat turhia, sillä liikevaihto ja tulos paranivat selvästi vertailukaudesta ja Q2 oli iso yllätys odotuksiin nähden. Arvioimme ison osan tulosparannuksesta tulleen väliaikaisista kulusäästöistä, joita on pitkällä aikavälillä vaikea ylläpitää ja ennustamamme voimakas tuloskasvu huomioiden osakkeen arvostus on mielestämme vielä turhan korkea. Nostamme tavoitehintamme 11,5 euroon (aik. 10,0 euroa) ja toistamme vähennä-suosituksemme.
Vahva Q2-tulos oli pitkälti nopeiden säästötoimenpiteiden ansiota
Liikevaihto kasvoi 6 % ja oli 280 MEUR (Inderes ennuste 227 MEUR). Pandemialla näytti olevan negatiivinen vaikutus liikevaihtoon vain Vita-segmentissä, joka tarjoaa premium- ja luksustuotteita kattaus-, lasi- ja sisustuskategorioissa. Vitan liikevaihto laski 20 %, mutta tätä paikkasi Terran vahva kasvu (+23 %) etenkin puutarha- ja kastelukategorioissa. Crean kasvua (+16 %) veti pääasiassa saksien ja ompelutuotteiden vahva kysyntä. Oikaistu liikevoitto kasvoi 68 % ja oli 22,0 MEUR (Inderes ennuste 8,9 MEUR). Tuloskasvun taustalla oli Terra- ja Crea –segmentit, ja Vitan tulos laski selvästi. Kannattavuutta tukivat keväällä koronan vuoksi tehdyt nopeat säästötoimenpiteet. Yhtiö kertoi maaliskuussa ryhtyvänsä kulujen supistamiseen lomauttamalla henkilöstöä myymälöissä, tehtaissa ja jakelukeskuksissa. Myös toimihenkilöiden työtunteja leikattiin. Yhtiö karsi 14 MEUR myynnin ja markkinoinnin kuluja vertailukauteen nähden, mikä oli iso tekijä hyvän Q2-tuloksen taustalla. Liikevaihdon kasvusta huolimatta bruttokate jäi vertailukaudesta (107 MEUR vs. 108 MEUR), mikä kertoi heikosta tuote- ja kanavamixistä. Uskomme Q2-myynnin olleen selvästi yhtiön omia odotuksia parempi, mikä johti matalaksi vedetyn kulurakenteen kanssa vahvaan tulosvipuun. Tällaisen kulurakenteen ylläpitäminen ei kuitenkaan ole pitkällä aikavälillä mahdollista, joten näin vahvaa tuloskasvua ei pitäisi ekstrapoloida loppuvuodelle.
Vuoden 2020 lukuihin liittyy vielä merkittävää epävarmuutta, mutta nostimme ennusteitamme silti selvästi
Fiskars perui vuoden 2020 ohjeistuksensa 19.3. Covid-19-pandemian takia. Yhtiö totesi silloin, että vertailukelpoisen EBITA:n kasvu on epätodennäköistä vuonna 2020 (2019: 90,6 MEUR). Näkymä loppuvuoden kehitykseen on vielä hyvin sumea, Covid-19 toisen aallon riski leijuu ilmassa ja Fiskarsin koko vuoden lukujen osalta Q4 on aina ollut isossa roolissa. Yhtiö ei pysty omien sanojensa mukaan vielä antamaan perusteltua arvioita koko vuoden 2020 näkymistä, joten ennusteisiin liittyy merkittävää epävarmuutta. Nostimme 2020-liikevaihtoennustettamme 6 % ja odotamme sen pysyvän edellisvuoden tasolla 1085 MEUR:ssa. Nostimme oikaistua liikevoittoennustettamme 32 % ja odotamme senkin pysyvän edellisvuoden tasolla 77 MEUR:ssa (EBIT 7,1 %). Odotamme lähivuosien liikevaihdon kasvavan 2-3 %/v. ja liikevoittomarginaalin paranevan 8,1 %:n tasolle vuoteen 2022 mennessä (2020e: 7,1 %). Raportoitua tulosta painavat vuosien 2020-2021 aikana kirjattavat yhteensä noin 50 MEUR:n kertaluonteiset uudelleenjärjestelykulut, joten raportoidut luvut tulevat lähivuosina pysymään selvästi yhtiön taloudellisten tavoitteiden (EBITA 12 %) alapuolella.
Osakkeen nykyarvostus vaatisi merkittävän tulosparannuksen
Kertaeristä oikaistut 2020 ja 2021 P/E-luvut ovat ennusteillamme 17x ja 14x, jotka ovat verrokkiryhmän alapuolella. Uudelleenjärjestelykulujen takia raportoidut P/E-luvut ovat korkeat 29x ja 23x. Jatkuvista kertaluonteisia kuluja aiheuttavista uudelleenjärjestelyistä on tullut Fiskarsille viimeisen 10 vuoden aikana huono tapa, joten oikaistujen lukujen katsominen voi Fiskarsin kohdalla viedä harhaan. Kohtalaista tulosta kriisissäkin tekevän brändiyhtiön matala tasepohjainen arvostus (P/B 1,3x) ja ennusteidemme mukaiset 4-5 %:n osinkotuotot antavat kuitenkin osakkeelle tukea.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 090,4 | 1 085,1 | 1 120,5 |
kasvu-% | −2,51 % | −0,49 % | 3,26 % |
EBIT (oik.) | 77,7 | 77,3 | 85,4 |
EBIT-% (oik.) | 7,13 % | 7,13 % | 7,62 % |
EPS (oik.) | 0,85 | 0,71 | 0,84 |
Osinko | 0,56 | 0,50 | 0,54 |
Osinko % | 4,97 % | 2,90 % | 3,13 % |
P/E (oik.) | 13,23 | 24,20 | 20,60 |
EV/EBITDA | 8,94 | 13,17 | 13,49 |