Fiskarsin Q3 sujui kelvollisesti ja yhtiö ohjeistaa edelleen koko vuoden oikaistun liiketuloksen paranevan. Uskomme parannuksen olevan kuitenkin hyvin marginaalinen ja heikon markkinan painavan ensi vuoden tuloksen, etenkin vuoden alun, alle tämän vuoden tason. Tästä huolimatta näemme, että Fiskarsin tulostaso on rakenteellisesti selvästi korkeampi kuin ennen korona-aikaa ja yhtiö pääsee taas 2024 uuteen huipputulokseensa. Lähivuosien keskimääräinen tuloskasvu ja osinkotuotto vievät tuotto-odotuksen noin 15 %:iin, jota pidämme houkuttelevana. Toistamme lisää-suosituksen ja 18 euron tavoitehinnan.
Q3 lähelle viime vuotta, positiivinen ohjeistus ennallaan
Fiskarsin Q3 liikevaihto pysyi viime vuoden tasolla sekä raportoidusti että vertailukelpoisesti, joka oli myös odotustemme mukaista. Vertailukelpoinen liikevoitto jäi hitusen viime vuodesta ja myös hieman ennusteidemme alle, ollen 33 MEUR. Tätä voi kuitenkin verrata Q3'19 saavutettuun 10 MEUR:n tasoon, joka kertoo, että yhtiö on parantanut huimasti suoritustaan viime vuosina myös rakenteellisesti. Fiskars säilytti ohjeistuksensa ennallaan ja odottaa vertailukelpoisen tuloksen kasvavan edellisvuoden tasosta (154 MEUR). Yhtiöllä pitäisi tässä vaiheessa vuotta olla varsin hyvä näkyvyys loppuvuoteen, vaikka tänä vuonna kysynnän arvioiminen on tavallista haastavampaa. Yhdeksän kuukauden jälkeen vertailukelpoinen liikevoitto oli 1 MEUR viime vuotta jäljessä. Ennustamme koko vuoden tulokseen hyvin marginaalista parannusta 156 MEUR:n tasolle ja siten ohjeistuksen muuttaminen muotoon ”viime vuoden tasoa” ei olisi mielestämme yllätys. Olemme laskeneet ennusteitamme etenkin ensi vuodelle, johon uskomme heikomman kuluttajakysynnän iskevän. Lisäksi yhtiön noussut velkataso ja korkeammat korot aiheuttivat EPS-ennusteisiin laskua.
Fiskarsin tulostaso on mielestämme rakenteellisesti parempi kuin ennen korona-aikaa
Mielestämme on tärkeä huomata, että vaikka korona-aika tuki Fiskarsin myyntiä ja tulosta, yhtiö on tehnyt runsaasti tehostamistoimia etenkin Vita-segmenttiin kuuluvan, aiemmin heikommin kannattaneen WWRD eli English & Crystal Brands -yksikön osalta. Se onkin parantanut viime vuosina tulostaan, jonka uskomme olevan rakenteellista ja kestävää, eikä vain korona-ajan tilapäistä vaikutusta. Uskomme tämän tukevan Fiskarsin kasvua ja kannattavuutta tulevaisuudessa. Ensi vuoden osalta näemme kuitenkin markkinakysynnän heikkouden painavan yhtiön liikevaihdon kasvun lievästi negatiiviseksi ja liikevoiton tätä vuotta alemmaksi. Oikaistu liikevoitto on kuitenkin ennusteellamme 2023 edelleen selvästi korkeampi (140 MEUR) kuin vuosina 2016-20 keskimäärin (noin 100 MEUR). Liikevaihdon osalta 2023 ennusteemme tarkoittaa noin 5 %:n vuosittaista orgaanista kasvua vuoteen 2019 verrattuna eli yhtiön nykytavoitteen mukaista, mutta historiaa kovempaa kasvua. 2024 eteenpäin näemme yhtiölle kasvua ja kannattavuuden parantumista, liiketuloksen ylittäessä 2021-22 huipputason jo vuonna 2024.
Arvostus on maltillinen, tuloskasvu 2023 jälkeen tuotto-odotuksen pääajuri
Fiskarsin tämän ja ensi vuoden kertoimia nostaa jonkin verran isojen varastojen aiheuttama korkeampi velka- ja rahoituskulutaso. Tulospohjainen arvostus (EV/EBIT: 9x ja oikaistu P/E: 12x) vuodelle 2023 on yhtiön potentiaali huomioiden mielestämme maltillinen, mutta ei mitenkään räikeän halpa. Kurssin nousu vaatiikin uskoa/näyttöjä siitä, että yhtiö pystyy parantamaan heikomman 2023 vuoden jälkeen tulostaan yli 2021-22 vuosien tason. Koska uskomme nykyisen strategian tuomaan kasvuun ja kannattavuuden paranemiseen, näemme osakkeen noin 5 %:n osinkotuoton ja tuloskasvun muodostaman noin 15 %:n tuotto-odotuksen houkuttelevana.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.09.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 254,4 | 1 294,8 | 1 299,9 |
kasvu-% | 12,38 % | 3,23 % | 0,39 % |
EBIT (oik.) | 154,4 | 157,5 | 150,8 |
EBIT-% (oik.) | 12,31 % | 12,17 % | 11,60 % |
EPS (oik.) | 1,21 | 1,56 | 1,41 |
Osinko | 0,76 | 0,82 | 0,82 |
Osinko % | 3,30 % | 4,75 % | 4,75 % |
P/E (oik.) | 19,08 | 11,09 | 12,25 |
EV/EBITDA | 9,34 | 7,37 | 6,83 |