Odotamme hidastuvan kuluttajakysynnän näkyvän Fiskarsin kehityksessä tulevan vuoden aikana. Yhtiön ohjeistama tuloksen parantuminen tänä vuonna jää ennusteillamme hyvin hienoiseksi. Tästä huolimatta näemme, että Fiskarsin tulostaso on rakenteellisesti selvästi korkeampi kuin ennen korona-aikaa. Nykyisellä tulostasolla arvostus (EV/EBIT noin 8,5 ja PE 10-11x 2022-23) on mielestämme edullinen, mutta lähiajan heikot näkymät ja verrokkien arvostustaso/noussut korkotaso rajaa mielestämme nousupotentiaalia. Toistamme lisää-suosituksen ja laskemme tavoitehinnan 18,0 euroon (aik. 20,0) euroa matalampien tulosennusteiden takia.
Ohjeistus paranevasta koko vuoden liikevoitosta voi osoittautua hieman liian korkeaksi
Fiskarsin keväällä antama ohjeistus on haastavasta markkinasta huolimatta pysynyt ennallaan ja yhtiö odottaa vertailukelpoisen tuloksen kasvavan tänä vuonna vuoden 2021 tasosta (154 MEUR). Uskomme kuitenkin mm. heikentyneiden talousnäkymien takia kuluttajakysynnän laskevan odotettua enemmän H2:n aikana, jonka takia olemme leikanneet ennusteitamme. H122:n vertailukelpoinen liikevoitto oli viime vuoden tasolla (88 MEUR), joten H2-tuloksen tulee parantua viime vuoteen nähden, jotta ohjeistukseen päästään. Tätä tukee keväällä tehtyjen hinnankorotusten vaikutus H2:lla sekä kiinteiden kulujen kasvun tasaantuminen. Odotettua heikompi kysyntä voi mielestämme painaa tulostason ohjeistusta heikommaksikin, vaikka yhtiöllä pitäisi tässä vaiheessa vuotta olla kohtuullisen hyvä näkyvyys loppuvuoden tilanteeseen. Meidän päivitetty ennusteemme vertailukelpoiselle liikevoitolle on 158 MEUR, eli odotamme hienoista kasvua viime vuodesta. Ohjeistuksen lasku esim. muotoon ”viime vuoden taso” ei olisi mielestämme yllätys.
Fiskarsin tulostaso on mielestämme rakenteellisesti parempi kuin ennen korona-aikaa
Mielestämme on tärkeä huomata, että vaikka korona-aika tuki Fiskarsin myyntiä ja tulosta, yhtiö on tehnyt runsaasti tehostamistoimia etenkin Vita-segmenttiin kuuluvan, aiemmin heikommin kannattaneen WWRD eli English & Crystal Brands -yksikön osalta. Se onkin parantanut viime vuosina tulostaan, jonka uskomme olevan rakenteellista ja kestävää, eikä vain korona-ajan tilapäistä vaikutusta. Yhtiöllä päättyi kaksi tehostamisohjelmaa vuoden 2021 lopussa, jonka lisäksi nykyinen johto käynnisti uuden strategian mukaisia toimenpiteitä vuoden 2021 aikana. Uskomme näiden toimien tukevan Fiskarsin kasvua ja kannattavuutta tulevaisuudessa. Ensi vuoden osalta näemme kuitenkin markkinakysynnän heikkouden painavan yhtiön liikevaihdon kasvun nollaan ja liikevoiton hieman tätä vuotta alemmaksi. Oikaistu liikevoitto on kuitenkin ennusteellamme 2023 edelleen selvästi korkeampi (150 MEUR) kuin vuosina 2016-20 keskimäärin (noin 100 MEUR). Liikevaihdon osalta 2023 ennusteemme tarkoittaa noin 5 % vuosittaista orgaanista kasvua vuoteen 2019 verrattuna eli yhtiön nykytavoitteen mukaista, mutta historiaa kovempaa kasvua. 2024 eteenpäin näemme yhtiölle kasvua ja kannattavuuden parantumista.
Arvostus on edullinen jos tulos pysyy nykyisellä tasolla
Näemme Fiskarsin arvostuksen edelleen edullisena. Tulospohjainen arvostus EV/EBIT: 8,5x ja oikaistu P/E: 10-11x vuosille 2022-23) ovat kummatkin absoluuttisesti matalia ja alle verrokkiryhmän kertoimien. Osakekurssi hinnoittelee mielestämme jo turhan paljon pahaa sisään yhtiön rakenteellisesti parantunut tuloskunto huomioiden.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.09.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 254,4 | 1 294,8 | 1 299,9 |
kasvu-% | 12,38 % | 3,23 % | 0,39 % |
EBIT (oik.) | 154,4 | 157,5 | 150,8 |
EBIT-% (oik.) | 12,31 % | 12,17 % | 11,60 % |
EPS (oik.) | 1,21 | 1,56 | 1,41 |
Osinko | 0,76 | 0,82 | 0,82 |
P/E (oik.) | 19,08 | 10,95 | 12,10 |
EV/EBITDA | 9,34 | 7,29 | 6,74 |