Fiskars tiedotti organisaatiomuutoksesta ja uudesta säästöohjelmasta. Tiedotteesta paistoi läpi, että nykyinen rakenne on monimutkainen ja kankea, eikä sitä pystytä ohjaamaan nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä riittävän tehokkaasti. Uudesta säästöohjelmasta syntyy 2019-2021 aikana 30 MEUR:n kertaluonteiset kulut, jotka tulevat jo käynnissä olevan 40 MEUR maksavan Living-segmentin uudelleenjärjestelyohjelman päälle. Lähivuosien tulos jää selvästi ennusteidemme alapuolelle ja epävarmuus näiden jälkeisestä tulosparannuksesta kasvaa, sillä jatkuvista merkittäviä ”kertaluonteisia” kuluja aiheuttavista säästöohjelmista on tullut viimeisen 10 vuoden aikana Fiskarsille huono toistuva tapa. Laskemme ennustemuutosten takia tavoitehintamme 11,5 euroon (aik. 12,0 euroa) ja toistamme osakkeen vähennä-suosituksen.
Organisaatiomuutoksella tavoitellaan mm. toiminnan yksinkertaistamista ja päätöksenteon nopeuttamista
Organisaatiomuutoksen tavoitteita ovat mm. toiminnan yksinkertaistaminen, kilpailukyvyn parantaminen ja päätöksenteon nopeuttaminen. Taustalla on liiketoimintaympäristön nopea muutostahti, mihin yhtiö ei kykene tällä hetkellä vastaamaan riittävän hyvin. Fiskarsia on viimeiset 10 vuotta yritetty kehittää eri brändejä omistavasta holdingyhtiöstä integroiduksi kuluttajatuoteyhtiöksi, minkä takia konserniin on kertynyt paljon päällekkäisiä toimintoja. Nyt tavoitteena on toteuttaa integraatio ”yhdeksi yhtiöksi” Q1’20 loppuun mennessä. Uusi organisaatio koostuu kolmesta liiketoimintayksiköstä: Vita (kattaus-, lasi- ja sisustuskategoriat, 47 % liikevaihdosta), Terra (puutarha-, kastelu- ja ulkoilukategoriat, 40 % liikevaihdosta) ja Crea (ruoanlaitto-, askartelu- ja saksikategoriat, 13 % liikevaihdosta). Näiden lisäksi yhtiö on suunnitellut mm. myyntitiimien yhdistämistä globaaliksi toiminnoksi, jotta kasvun kiihdyttäminen ja asiakaspalvelu toimisi jatkossa paremmin. Yhtiö on myös suunnitellut uuden kuluttajakokemus- ja kasvutoiminnon perustamista, joka vastaa kuluttajanäkemyksen, brändiportfolion hallinnan, markkinoinnin ja kasvuhankkeiden kehittämisestä.
Uudelleenjärjestelyohjelmalla tavoitellaan 20 MEUR:n vuotuisia kustannussäästöjä
Yhtiö ilmoitti samalla käynnistävänsä jälleen uuden uudelleenjärjestelyohjelman, jonka tavoitteena on 20 MEUR:n vuotuiset säästöt. Säästöjä on tarkoitus saada mm. päällekkäisyyksiä poistamalla, prosesseja ja työtapoja yksinkertaistamalla sekä henkilöstövähennyksillä. Näin suurten säästöjen löytäminen on mielestämme outoa, sillä yhtiössä on viimeisen 10 vuoden aikana ollut jatkuvasti käynnissä vähintään 1 tai 2 rakennemuutos-, uudelleenjärjestely- tai säästöohjelmaa. Uusimman ohjelman odotetaan päättyvän 2021 loppuun mennessä ja sen kokonaiskustannusten odotetaan olevan 30 MEUR, jotka kirjataan kertaluonteisina erinä. Säästöohjelma tulee jo käynnissä olevan Living-segmentin uudelleenjärjestelyohjelman päälle, joka aiheuttaa 2018-2021 aikana arviolta 40 MEUR:n kertaluonteiset kulut.
Negatiiviset ennustemuutokset ja korkea arvostus eivät tarjoa osakkeelle positiivisia ajureita
Laskimme tiedotteen jälkeen 2020-2021 raportoituja liikevoittoennusteitamme 15-20 %. Koska yhtiö ei muuttanut pitkän aikavälin kannattavuustavoitetta (EBITA 12 %), voi tiedotteesta tulkita, ettei yhtiö usko nykyisellä suorituskyvyllä olevan mahdollista päästä 12 %:n EBITA-tavoitteeseen, vaan tähän tarvitaan jo tehtyjen/päätettyjen säästöohjelmien päälle uusi 20 MEUR:n säästöohjelma. Mielestämme tämä kertoo siitä, että yhtiön myynnissä ja kannattavuudessa on aiemmin odotettua suurempaa painetta alaspäin, minkä takia tuloskasvun aikaansaamiseksi tarvitaan vahvempia lääkkeitä. Päivitettyjen ennusteidemme mukaiset oikaistut 2019 ja 2020 P/E-luvut ovat 14x ja osinkotuotot 4,6 % ja 4,8 %. Lähivuosien tuloksia painavat yhteensä 70 MEUR:n uudelleenjärjestelyohjelmien kulut, minkä takia raportoidut P/E-luvut ovat korkeat (noin 20x). Epävarmuus lähivuosien tuloskuntoa kohtaan on mielestämme noussut, sillä jatkuvista ”kertaluonteisia” kuluja aiheuttavista säästöohjelmista on tullut yhtiölle huono tapa. Tämä painaa mielestämme myös osakkeen hyväksyttyä arvostusta, ja koemme parhaaksi odottaa positiivisen käänteen merkkejä sivusta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.12.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 118,5 | 1 087,5 | 1 119,0 |
kasvu-% | −5,65 % | −2,78 % | 2,90 % |
EBIT (oik.) | 100,8 | 80,0 | 86,8 |
EBIT-% (oik.) | 9,01 % | 7,35 % | 7,76 % |
EPS (oik.) | 1,11 | 0,84 | 0,83 |
Osinko | 6,14 | 0,54 | 0,56 |
Osinko % | 54,96 % | 3,16 % | 3,27 % |
P/E (oik.) | 10,03 | 20,34 | 20,49 |
EV/EBITDA | 4,39 | 12,66 | 12,60 |