Fiskars julkisti uudet kunnianhimoiset taloudelliset tavoitteet
Fiskars julkisti maanantaina uudet taloudelliset tavoitteet, jotka ovat voimassa seuraavat neljä vuotta. Yhtiö on laittanut omaa pesäänsä kuntoon viime vuosina ja päässyt vahvaan tuloskuntoon, mikä heijastuu uusissa, astetta kunnianhimoisimmissa taloudellisissa tavoitteissa. Uudet tavoitteet koskevat viittä aihealuetta, jotka ovat kasvu, kannattavuus, kassavirta, tase ja osinko.
Uudet taloudelliset tavoitteet ovat:
- Liikevaihdon vuosittainen orgaaninen kasvu, joka on valuuttaoikaistuna noin 5 % (aik. noin 5 %:n liikevaihdon kasvu sisältäen epäorgaanisen kasvun)
- Noin 15 %:n oikaistu liikevoittomarginaali vuoden 2025 loppuun mennessä (aik. 12 %:n EBITA-marginaali).
- Vähintään 80 %:n kassakonversio (vapaa kassavirta / tilikauden tulos) (uusi).
- Nettovelka / rullaava käyttökate 2,5x tai alle (aik. alle 100 % nettovelkaantumisaste).
- Jakaa vakaata, ajan myötä kasvavaa osinkoa, joka maksetaan kaksi kertaa vuodessa (ennallaan).
Fiskarsin uudet tavoitteet ovat etenkin liikevaihdon osalta aikaisempia selkeämmät, mutta samalla ne ovat viritetty astetta aikaisempia korkeammalle. Uudet tavoitteet ovat myös asetettu pykälän ennusteidemme yläpuolelle, mutta tavoitteiden viitoittama kehityssuunta on varsin hyvin linjassa odotuksiemme kanssa. Yhtiössä on tehty määrätietoista työtä tuloskunnon parantamiseksi, minkä seurauksena aikaisemmat taloudelliset tavoitteet eivät enää kuvastaneet yhtiön potentiaalia.
Kokonaisuudessaan Fiskarsin uusien tavoitteiden isot linjat ovat mielestämme saavutettavissa ja suhtaudumme niihin alustavasti varsin myönteisesti. Fiskars järjestää CMD:n huomenna 9.11., jolloin fokuksemme kiinnittyy erityisesti siihen, minkälaisin konkreettisin askelmerkein ne pyritään saavuttamaan. Yhtiöllä on pitkään ollut haasteita kasvun saavuttamisessa, joten suunniteltu pelikirja tämän haasteen taklaamiselle on erityisen kiinnostava.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.10.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 116,2 | 1 229,1 | 1 267,9 |
kasvu-% | 2,36 % | 10,12 % | 3,15 % |
EBIT (oik.) | 109,1 | 154,1 | 150,8 |
EBIT-% (oik.) | 9,77 % | 12,54 % | 11,89 % |
EPS (oik.) | 0,97 | 1,21 | 1,44 |
Osinko | 0,60 | 0,80 | 0,85 |
Osinko % | 4,01 % | 4,66 % | 4,95 % |
P/E (oik.) | 15,52 | 14,18 | 11,91 |
EV/EBITDA | 7,32 | 7,31 | 6,74 |