Nostamme vahvojen vuonna 2020 annettujen näyttöjen myötä tavoitehinnan 16,0 euroon (aik. 14,0) ja toistamme lisää-suosituksemme. Fiskarsin arvostettu brändiportfolio, vakaa osinkotuotto, vahva tase ja potentiaali tulevien vuosien kannattavuusparannukselle tukevat positiivista näkemystämme. Yhtiöllä on kaksi suurta muutosohjelmaa käynnissä, joiden on tarkoitus valmistua 2021 loppuun mennessä. Näistä on jo nähty lupaavia tuloksia, mitkä luovat hyvät lähtökohdat kannattavuusparannukselle yli 10 vuotta kestäneen organisaation muutosprosessin jälkeen. Merkittävä pitkän aikavälin arvonluonti vaatisi kuitenkin vahvempaa liikevaihdon kasvua, joka on ollut viime vuosina iso haaste. Yhtiöstä julkaistu laaja raportti on luettavissa täällä.
Muutosprosessi eri brändejä omistavasta holdingyhtiöstä kohti yhtenäistä kuluttajatuoteyhtiötä
Fiskars on edennyt 2000-luvulla määrätietoisesti holdingyhtiöstä kohti yhtenäistä kuluttajatuoteyhtiötä, jonka tuotteet keskittyvät kotiin, puutarhaan ja ulkoiluun. Yhtiö on kasvanut yritysostoilla uusille maantieteellisille alueille ja tuotekategorioihin. Iittala Groupin osto (2007) vahvisti yhtiön asemaa keittiötuotteiden alueella ja Royal Copenhagenin osto (2013) täydensi kattamisen tuotevalikoimaa käsinmaalatulla posliinilla. Vuonna 2014 yhtiö osti johtavat yhdysvaltalaiset kastelutuotemerkit Gilmourin ja Nelsonin ja 2015 Fiskars osti WWRD-yhtiöt, jonka mukana tuli koti- ja lifestyle-tuotteiden luksusbrändejä kuten Waterford, Wedgwood, Royal Doulton ja Royal Albert. Konsernin tuotteita on saatavilla yli 100 maassa. Laaja hajautus eri tuotekategorioihin, maantieteellisille alueille ja brändeihin laskee merkittävästi yhtiön riskiprofiilia. Fiskars on 2010-luvulla tasaisesti luopunut Wärtsilä-omistuksestaan ja yhtiö jakoi viimeisetkin näistä ylimääräisenä osinkona vuonna 2019. Fiskars on nykyään puhdas kuluttajatuoteyhtiö, joka tekee vuonna 2020 ennusteemme mukaan liikevaihtoa 1112 MEUR (+2 %) ja oikaistua liikevoittoa 105 MEUR (EBIT 9,4 %).
Muutosprosessi yhtenäiseksi kuluttajatuoteyhtiöksi on vienyt 10 vuotta, mutta se näyttää vihdoin lähestyvän maalia
Fiskarsilla on ollut vuodesta 2010 lähtien jatkuvasti käynnissä erilaisia yrityskauppojen integrointiin, tuotanto- ja toimitusketjun tehostamiseen tai toimintojen uudelleenjärjestelyihin tähtääviä ohjelmia ja tälläkin hetkellä kaksi ohjelmaa on käynnissä. Vita-segmentin uudelleenjärjestelyohjelman ja konsernin uudelleenjärjestelyohjelman on määrä päättyä vuoden 2021 lopussa. Ohjelmilla tavoitellaan yhteensä 37 MEUR:n vuotuisia kustannussäästöjä, jotka ovat Fiskarsin kokoluokkaan nähden merkittäviä. Ohjelmien odotetaan aiheuttavan kertaluonteisia kuluja 70 MEUR:n edestä, mikä painaa raportoitua tulosta väliaikaisesti. Raportoidulla tuloksella on kuitenkin selvästi nousuvaraa, jos ja kun yhtiö vihdoin saa pitkän muutosprosessin valmiiksi. Fiskarsille on kertynyt paljon kokemusta tehostamisohjelmista ja yhtiö on saanut nostettua niiden avulla kannattavuuttaan alati kiristyvästä kilpailutilanteesta huolimatta.
Arvioimme lähivuosien noin 10 %:n tuotto-odotuksen nojaavan ~4 %:n osinkoon ja paranevaan kannattavuuteen
Fiskarsin vahva tase ja vakaa tuloskunto takaavat hyvän osingonmaksukyvyn ja antavat liikkumavaraa mahdollisia yritysostoja varten. Vahvan brändiportfolion, laajan tuotetarjooman ja vakiintuneiden asiakassuhteiden ansiosta yhtiön tuloskehitys on ollut hyvin tasaista jo pidemmän aikaa. Liikevaihdon kasvu on kuitenkin ollut yhtiölle viimeiset 5-6 vuotta suuri haaste ja se on merkittävä hidaste hyvälle pitkän aikavälin arvonluontipotentiaalille. Fiskarsin maltillinen tasepohjainen arvostus (P/B 1,6) ja hyvä 4 %:n osinkotuotto tukevat osakekurssia. Lähivuosien tulospohjainen arvostus (EV/EBITDA 8-9x, EV/EBIT 13-14x) ovat selvästi verrokkiryhmän alapuolella ja ero korostuu entisestään kertaeristä oikaistua P/E kerrointa katsoessa (n. 15x). Fiskarsin vaatimattomat kasvunäkymät kuitenkin osittain oikeuttavat alennuksen. Tulospohjainen arvostus on kuitenkin mielestämme vakaata tulosta tekevälle, vahvan brändiportfolion ja taseen omaavalle kuluttajayhtiölle kohtuullinen, jopa edullinen, mikäli kymmenen vuotta yhtäjaksoisesti tulosta rasittaneet kertaluontoiset kulut vihdoin päättyvät vuoden 2021 jälkeen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.01.2021
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 090,4 | 1 112,1 | 1 148,2 |
kasvu-% | −2,51 % | 1,99 % | 3,25 % |
EBIT (oik.) | 77,7 | 104,7 | 97,6 |
EBIT-% (oik.) | 7,13 % | 9,41 % | 8,50 % |
EPS (oik.) | 0,85 | 0,96 | 0,98 |
Osinko | 0,56 | 0,60 | 0,62 |
Osinko % | 4,97 % | 3,50 % | 3,62 % |
P/E (oik.) | 13,23 | 17,83 | 17,46 |
EV/EBITDA | 8,94 | 9,89 | 12,69 |