Fiskars tiedotti tiistaina pörssin sulkeutumisen jälkeen nostavansa vuoden 2021 näkymiään vahvasta alkuvuodesta johtuen. Yhtiön mukaan koko vuoden 2021 näkymät ovat parantuneet odotettua myönteisemmän tuloskehityksen johdosta Q1:llä. Fiskarsin mukaan liikevaihto on kasvanut Q1:llä, vaikka liikkeitä on ollut suljettuna joillain markkinoilla. Kysyntä on yhtiön mukaan ollut vahvaa kaikissa liiketoimintayksiköissä. Tiedote oli mielestämme ensimmäinen konkreettinen signaali siitä, että vuonna 2020 Helsingin pörssin kuluttajasektorin isoksi pelastajaksi noussut ”kotoilutrendi” ei ole ainakaan vielä hiipumassa ja kuluttajakysyntä tulee näissä kategorioissa edelleen pysymään vahvana mm. matkustus-, ravintola- ja muun palvelusektorin kustannuksella.
Fiskars odottaa nyt, että vuonna 2021 konsernin vertailukelpoinen EBITA jää alle vuoden 2020 tason (2020: 137 MEUR), mutta ylittää 120 MEUR. Aiemman ohjeistuksen mukaan yhtiö odotti vertailukelpoisen EBITA:n jäävän alle vuoden 2020 tason, mutta ylittävän 110 MEUR. Ohjeistuksen alarajaa nostettiin siten 9 %. Meidän ennusteemme vuoden 2021 vertailukelpoiselle EBITA:lle ennen eilistä tiedotetta oli 114 MEUR. Näin aikaisessa vaiheessa vuotta nostettu ohjeistus tuli meille yllätyksenä, sillä yhtiö antoi 1,5 kuukautta sitten julkistetun tilinpäätöstiedotteen yhteydessä hyvin varovaiset näkymät vuodelle 2021. Liiketoimintaympäristössä todettiin silloin olevan poikkeuksellisen paljon epävarmuustekijöitä ja vuonna 2020 tulosta parantaneiden säästötoimenpiteiden todettiin olevan suurilta osin väliaikaisia. Pandemian toinen aalto oli myös saanut yhtiön sulkemaan alkuvuonna noin 20 % myymälöistään ja Aasian konttipulan odotettiin nostavan rahtikuluja. Fiskars ei helmikuussa (eikä myöskään eilen) tarjonnut liikevaihto-ohjeistusta vuodelle 2021, mikä kertoo edelleen jatkuvasta heikosta näkyvyydestä ja yhtiön vuosia kestäneestä haasteesta saada liikevaihtoa kestävästi kasvu-uralle.
Yhtiön mukaan vertailukelpoinen EBITA kasvaa Q1:llä merkittävästi edellisvuoden tasolta, jota painoi alkuvuonna 2020 Aasiasta liikkeelle lähtenyt Covid-19-pandemia. Vaikka Q1-tulos kasvaa, jää koko vuoden vertailukelpoinen tulos kuitenkin ohjeistuksen mukaan poikkeuksellisen hyvän vuoden 2020 alapuolelle. Johto totesi näkyvyyden pysyvän edelleen heikkona Covid-19-pandemiasta johtuen, joten olemme hieman yllättyneitä siitä, miten Q4-sesongista vahvasti riippuvainen yhtiö päätti nostaa ohjeistustaan näin aikaisessa vaiheessa vuotta ja vasta 1,5 kuukautta tilinpäätöstiedotteen jälkeen. Epäselväksi jäi myös se, että onko ohjeistuksen noston taustalla odotuksia paremmat kasvunäkymät vai kulusäästöt (vai molemmat).
Nostimme vuoden 2021 liikevaihtoennustettamme 1 %:n 1110 MEUR:oon (2020: 1116 MEUR) ja vertailukelpoista EBITA-ennustettamme 10 % 126 MEUR:oon (EBITA 11,4 %). Yhtiöllä on käynnissä Uudelleenjärjestely- ja Muutosohjelma, joiden on tarkoitus päättyvä vuoden 2021 loppuun mennessä. Mikäli johdon antama kokonaisarvio näistä ohjelmista syntyvistä kertaluonteisista kuluista pitää paikkansa, tulee Fiskars kirjaamaan näistä vuodelle 2021 vertailukelpoisuuteen vaikuttavia kuluja noin 40 MEUR. Näistä kertaluonteisista kuluista ja yhtiön Q1:lle kirjaamasta 28 MEUR:n jälkiveroista johtuen odotamme vuoden 2021 nettotuloksen laskevan selvästi edellisvuodesta 28 MEUR:oon (2020: 68 MEUR). Jos Uudelleenjärjestely- ja Muutosohjelman kulusäästöt tulevat läpi vuodesta 2022 alkaen, eikä Fiskars aloita enää uusia vastaavia ohjelmia, näemme yhtiöllä hyvät mahdollisuudet kasvattaa raportoitua tulostaan merkittävästi vuonna 2022.
Vaikka odotamme osakkeen reagoivan ohjeistuksen nostoon positiivisesti, emme koe tarpeelliseksi muuttaa 15,0 euron tavoitehintaamme tai vähennä-suositustamme. Mielestämme nykyinen arvostus (EV/S 2021e: 1,1x, EV/EBITDA 2021e: 10x ja osinkotuotto 4,2 %) heijastelee hyvin Fiskarsin pidemmän aikavälin maltillisia liikevaihdon kasvunäkymiä ja valmiiksi hyvälle tasolla noussutta operatiivista kannattavuutta, eikä siten tuotto-/riski -suhde ole mielestämme riittävän houkutteleva tavoitehinnan tai suosituksen nostolle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.03.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 116,2 | 1 110,3 | 1 138,0 |
kasvu-% | 2,36 % | −0,52 % | 2,49 % |
EBIT (oik.) | 109,1 | 111,7 | 107,5 |
EBIT-% (oik.) | 9,77 % | 10,06 % | 9,45 % |
EPS (oik.) | 0,97 | 0,83 | 1,00 |
Osinko | 0,60 | 0,62 | 0,66 |
P/E (oik.) | 15,52 | 20,75 | 17,20 |
EV/EBITDA | 7,32 | 11,14 | 8,91 |