Fiskarsin Q3-tulosalitus oli vertailukauteen ja ennusteisiimme nähden poikkeuksellisen raju. Kaksi ohjeistuksen laskua saman vuoden aikana ja erittäin heikko Q3-tulos kertovat siitä, että yhtiö toimii nyt nopeasti muuttuvassa ja vaikeasti ennakoitavissa markkinassa. Laskimme vuosien 2019-2020 tulosennusteitamme keskimäärin 10 %:lla, minkä takia laskemme tavoitehintamme 12,0 euroon (aik. 13,2 euroa). Koemme parhaaksi odottaa positiivisen tuloskäänteen merkkejä sivusta ja laskemme tästä johtuen suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää).
Liikevaihdon kasvattaminen näyttää edelleen olevan yhtiölle iso haaste
Q3-liikevaihto laski 2,8 % ja oli 249 MEUR (Inderes ennuste 239 MEUR). Liikevaihto laski Functional-segmentissä (-3,6 %) erityisesti Amerikassa tärkeän koulunaloitussesongin heikon myynnin, kastelukategorian vaisuna jatkuneen kysyntätilanteen ja Outdoor-liiketoiminnan tilausten vähenemisen takia (varsinkin julkisen sektorin puolella). Living-segmentin liikevaihdon laskuun (-1,8 %) vaikutti mm. Suomessa järjestettyjen kampanjoiden ajoitus sekä yhtiön strateginen valinta vähentää outlet-kanavien myyntiä kannattavuuden parantamiseksi.
Tulosalitus oli poikkeuksellisen raju ja se liittyi etenkin Functional-segmentin Amerikan toimintaan
Vertailukelpoinen EBITA laski Q3:lla peräti 50 % ja oli 13,4 MEUR (Inderes ennuste 22,4 MEUR). Tulosalitus oli sekä vertailukauteen että ennusteeseemme nähden raju, vaikka toukokuussa annetun EBITA-varoituksen ja lokakuussa annetun liikevaihtovaroituksen jälkeen odotukset olivat matalalla. Heikko tulos johtui täysin Functional-segmentistä, jonka vertailukelpoinen EBITA laski 6,3 MEUR:oon (Q3’18: 19,1 MEUR). Segmentin tulosta laskivat pienet volyymit, USA:n asettamat tullitariffit, varastotasojen kasvuun liittyvät kustannukset ja logistiikkakustannusten nousu. Living-segmentti oli raportin valopilkku, sillä pitkän heikon jakson jälkeen segmentin EBITA parani 9,5 MEUR:oon (Q3’18: 8,8 MEUR), minkä taustalla oli pitkään vaikeuksissa painineen English & Crystal Living-segmentin tehostamistoimet.
Yhtiö toisti lokakuussa alennetun ohjeistuksen ja laskimme 2019-2020 ennusteitamme noin 10 %:lla
Ohjeistuksen mukaan vertailukelpoisen liikevaihdon ja vertailukelpoisen EBITA:n odotetaan jäävän alle vuoden 2018 tason (liikevaihto 1118 MEUR ja EBITA 122 MEUR). Nostimme 2019-liikevaihtoennustettamme 1 %:lla 1089 MEUR:oon, mutta laskimme vertailukelpoista EBITA-ennustettamme 9 %:lla 95 MEUR:oon (aik. 104 MEUR). H1’19-tuloskehitys on ollut heikkoa ja katseet keskittyvät nyt tärkeään joulumyyntisesonkiin, missä yhtiöllä on vertailukautena vastassa historiansa paras kvartaalitulos (Q4’18). Suurimpana huolena Q3-raportissa nostamme esiin nopeasti pudonneen Functional-segmentin kannattavuuden. Näin yllättävän pudotuksen taustalla on yleensä myös jotain syvempiä syitä, joita ei korjata parissa kvartaalissa ja tämä horjuttaa luottamustamme segmentin viime vuosina nähdyn tulosparannuksen kestävyydestä. Functional-segmenttiin tehtyjen lähivuosien ennusteidemme laskun takia Fiskarsin vuoden 2020 tulosennusteemme laski myös 10 %:lla. Odotamme vertailukelpoisen EBITA-marginaalin olevan 2020-2021 aikana 10 %:n tasolla, mikä on selvästi yhtiön oman pitkän aikavälin tavoitteen (EBITA 12 %) alapuolella.
Laskeneet tulosennusteet ja noussut riskitaso painavat osakkeen arvostusta
Päivitettyjen ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E-luvut vuosille 2019 ja 2020 ovat 14x ja osinkotuotot 4,5 % ja 4,7 %. Raportoitua tulosta painavat Living-segmentin uudelleenjärjestelyohjelmasta (2019-2021) syntyvät 40 MEUR:n kulut, minkä takia raportoidut P/E-luvut ovat 19x ja 17x. Noussut epävarmuus lähivuosien tuloskuntoa kohtaan painaa nyt mielestämme hyväksyttyä arvostusta ja koemme parhaaksi odottaa positiivisen käänteen merkkejä sivusta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.11.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 118,5 | 1 089,5 | 1 123,0 |
kasvu-% | −5,65 % | −2,60 % | 3,08 % |
EBIT (oik.) | 100,8 | 81,0 | 88,3 |
EBIT-% (oik.) | 9,01 % | 7,44 % | 7,87 % |
EPS (oik.) | 1,11 | 0,84 | 0,83 |
Osinko | 6,14 | 0,54 | 0,56 |
P/E (oik.) | 10,03 | 20,45 | 20,57 |
EV/EBITDA | 4,39 | 12,17 | 11,07 |