Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.
Yhtiö: Fiskars Group
Suositus: Lisää
Tavoitehinta: 18.00 EUR
Kurssi: 17.78 EUR
Kurssi hetkellä: 29.4.2021 - 9:03

Fiskars julkisti aamulla erittäin vahvan Q1-raportin. Yhtiö ehti ennen Q1-raporttia nostaa tänä vuonna ohjeistustaan jo kaksi kertaa. Tuorein ohjeistuksen nosto tuli 19.4., minkä yhteydessä yhtiö antoi myös ennakkotietoja Q1:n liikevaihdosta ja liikevoitosta. Luvut olivat siten jo pääosin tiedossa ja siksi näihin ei liittynyt erityisiä yllätyksiä.  

Liikevaihto kasvoi Q1:llä 18 % ja oli 302 MEUR. Kasvu tuli kaikista yhtiön liiketoiminnoista, mitä tuki se, että ihmiset viettivät enemmän aikaa kotonaan. Yhtiö totesi, että vahva kysyntä ja globaalien logistiikkaketjujen haasteet ovat aiheuttaneet paineita toimitusketjulle, mutta Fiskars on silti pystynyt palvelemaan asiakkaitaan onnistuneesti. Liikevaihdon kasvu oli voimakkainta Terra-segmentissä (+22 %). Positiivinen kehitys jatkui vahvana etenkin Yhdysvaltain markkinoilla, erityisesti puutarhakategoriassa. Myös viime vuosina heikosti kehittynyt Vita-segmentti kasvoi Q1:llä hyvin (+16 %), vaikka myymälöiden sulkemiset sekä matkailu- ja ravintola-alan haastava tilanne vaikuttivat negatiivisesti toimintaympäristöön. Askartelu- ja ruoanlaittotuotteisiin keskittyvän Crea-segmentin liikevaihto kasvoi 11 %. Kysyntä oli vahvaa, koska ihmiset ovat olleet aktiivisia kotonaan. 

Vertailukelpoinen EBITA kasvoi 163 % ja oli 50 MEUR. Kaikki yhtiön liiketoiminta-alueet paransivat tulostaan merkittävästi vertailukaudesta. Myös raportoitu liikevoitto oli selvästi vertailukautta vahvempi 46 MEUR (Q1’20: 8,4 MEUR). Terra-segmentin tulos kasvoi pääasiassa liikevaihdon lisääntymisen ansiosta. Crea-segmentissä tulosta tukivat suuremmat volyymit ja suotuisampi tuotejakauma. Vita-segmentissä tulos oli noussut tappiollisesta vertailukaudesta selvästi positiiviseksi, mikä johtui liikevaihdon kasvusta, suotuisammasta kanavajakaumasta ja meneillään olevien tehostamisohjelmien vaikutuksesta kannattavuuteen. Hyvästä operatiivisesta kannattavuudesta huolimatta Q1:n osakekohtainen tulos oli vain 0,10 euroa ja se kasvoi hieman vertailukaudesta (Q1’20: 0,06). Tämä selittyy sillä, että yhtiö kirjasi 28 MEUR:n jälkiverot (edellisten vuosien verotarkastuksiin liittyvät) kuluiksi Q1:lle. Tällä ei kuitenkaan ollut kassavirtavaikutusta, sillä yhtiö maksoi jälkiverot jo Q3’16, kun asiasta saatiin ensimmäisen kerran päätös.  

Fiskars toisti odotetusti viime viikolla päivitetyn ohjeistuksen, jonka mukaan vuoden 2021 vertailukelpoisen EBITA:n arvioidaan olevan 130-145 MEUR (2020: 137 MEUR). Meidän ennusteemme vuoden 2021 liikevaihdolle on 1203 MEUR, mikä tarkoittaa 8 %:n kasvua edellisvuodesta. Vuoden 2021 vertailukelpoinen EBITA-ennusteemme on aivan ohjeistushaarukan ylälaidassa 144 MEUR:ssa, mikä tarkoittaa 12,0 %:n vertailukelpoista EBITA-marginaalia (taloudellinen tavoite EBITA 12 %). Fiskarsilla on käynnissä kaksi merkittävää uudelleenjärjestelyohjelmaa, joista yhtiö kirjaa tälle vuodelle arviomme mukaan vielä lähes 40 MEUR kertaluonteisia kuluja. Näiden kulujen lisäksi jälkiveropäätös vaikuttaa negatiivisesti vuoden 2021 raportoituun tulokseen, joten EPS-ennusteemme 0,61 euroa on näillä näkymin jäämässä vahvan vuoden 2020 alapuolelle (2020: 0,83 euroa).

Käy kauppaa. (Fiskars Group)

Analyytikko / Kirjoittaja

Petri Kajaani

Petri Kajaani

Analyytikko

Lisätiedot
Tunnusluvut 2020 2021e 2022e
Liikevaihto 1 116,2 1 202,9 1 232,9
- kasvu-% 2,4% 7,8% 2,5%
Liikevoitto (EBIT) 98,0 93,2 124,3
- EBIT-% 8,8% 7,7% 10,1%
EPS (oik.) 0,97 1,05 1,15
Osinko 0,60 0,70 0,75
P/E (oik.) 15,5 16,9 15,4
EV/EBITDA 7,3 10,1 8,2
Osinkotuotto-% 4,0% 3,9% 4,2%
Uusimmat ennusteet

Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.