Fiskarsin Q1-raportti avasi vuoden odotuksiamme vaisummin. Vuoden 2018 ensimmäinen puolisko oli yhtiölle heikko, joten rima oli valmiiksi asetettu melko matalalle. Aamulla julkistetut Q1’19-luvut jättivät kokonaisuutena hieman laimean maun suuhun ja odotamme osakekurssin reagoivan raporttiin tänään negatiivisesti.
Fiskarsin liikevaihto kasvoi Q1:llä 1,0 % ja oli 269 MEUR (Q1’18: 266 MEUR). Meidän ennusteemme liikevaihdolle oli 277 MEUR. Odotustemme mukaisesti kasvu tuli pääosin Functional-segmentistä (+2,9 %) ja uudelleenjärjestelyohjelman alla olevan Living-segmentin liikevaihto laski (-1,7 %). Functional-segmentin liikevaihtoa tukivat EMEA:ssa lumityökalut, ruuanlaittovälineet ja puutarhatuotteiden esisesonki. Amerikassa liikevaihtoa laski hitaasti käynnistynyt puutarhakausi, joka johtui epäsuotuisista sääolosuhteista. Living-segmentin liikevaihdon laskun taustalla olivat English & Crystal Living -liiketoiminnan jatkuvat haasteet.
Vertailukelpoinen EBITA parani 25,9 MEUR:oon (Q4’18: 23,6 MEUR), mikä tarkoittaa 9,6 %:n EBITA-marginaalia. Meidän ennusteemme vertailukelpoiselle EBITA:lle oli 27,9 MEUR. Samalla tavalla kuin liikevaihdon kehityksen osalta tuloskehitystä tuki Functional-segmentti (+8,0 %) ja Living-segmentin tulos taas laski vertailukaudesta (-5,4 %). Functional-segmentin kannattavuutta tuki liikevaihdon positiivinen kehitys EMEA:ssa ja Outdoor-liiketoiminnassa. English & Crystal Living -liiketoiminnan pienemmät volyymit ja epäsuotuisat kanava- ja tuotejakaumat vaikuttivat Living-segmentin kannattavuuteen. Yhtiö kirjasi Q1:lle hieman odotuksiamme suuremmat kertaluonteiset kulut Living-segmentin muutosohjelmaan liittyen, mikä yhdistettynä ennusteitamme heikompaan operatiiviseen tulokseen pudotti raportoidun liikevoiton 16,9 MEUR:oon eli sekä vertailukauden (19,0 MEUR) että meidän ennusteemme (19,4 MEUR) alapuolella
Yhtiö toisti odotetusti helmikuussa annetun varovaisen ohjeistuksen vuodelle 2019. Fiskars odottaa vertailukelpoisen liikevaihdon ja vertailukelpoisen EBITA:n olevan vuoden 2018 tasolla. Vuoden 2018 liikevaihto oli 1118,5 MEUR ja vertailukelpoinen EBITA 121,7 MEUR. Meidän ennusteemme ennen Q1-raporttia vuoden 2019 liikevaihdosta oli 1133 MEUR ja vertailukelpoisesta EBITA:sta 123 MEUR. Joudumme todennäköisesti ottamaan näitä hieman alaspäin ennusteitamme heikomman Q1-raportin johdosta. Living-segmentin uudelleenjärjestelyohjelman kustannusten takia odotamme vuoden 2019 raportoidun tuloksen jäävän vertailukauden alapuolelle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.04.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 118,5 | 1 133,0 | 1 154,0 |
kasvu-% | −5,65 % | 1,29 % | 1,85 % |
EBIT (oik.) | 100,8 | 101,3 | 103,8 |
EBIT-% (oik.) | 9,01 % | 8,94 % | 8,99 % |
EPS (oik.) | 1,11 | 1,00 | 0,98 |
Osinko | 6,14 | 0,56 | 0,58 |
Osinko % | 54,96 % | 3,27 % | 3,39 % |
P/E (oik.) | 10,03 | 17,04 | 17,36 |
EV/EBITDA | 4,39 | 10,15 | 9,73 |