Fiskars Q1 torstaina: Ennakkotietojen mukaan vuosi on lähtenyt erinomaisesti käyntiin
Fiskars julkistaa Q1-raporttinsa torstaina 29.4. klo 8.30. Yhtiö on ehtinyt ennen Q1-raporttia nostaa tänä vuonna jo kaksi kertaa ohjeistustaan. Tuorein ohjeistuksen nosto tuli maanantaina 19.4., minkä yhteydessä yhtiö antoi myös ennakkotietoja Q1-numeroistaan. Toteutuneet Q1-luvut ovat siten jo pääosin tiedossa, joten huomio kiinnittyy vahvan alkuvuoden taustatekijöihin ja yhtiön näkymiin tästä eteenpäin.
Ennakkotietojen mukaan Q1-liikevaihto oli 302 MEUR, mikä tarkoittaa 18 %:n kasvua (Q1’20: 256 MEUR). Yhtiö muistutti tiedotteessaan, että Covid-19 -pandemia ehti jo vaikuttaa negatiivisesti Q1’20-lukuihin, joten vertailukausi ei ollut erityisen hyvä. Tästä huolimatta näin voimakas kasvu on piristävä yllätys, sillä Fiskarsin liikevaihto on madellut paikoillaan viisi vuotta ja se on ollut yksi sijoitustarinan heikkoja kohtia. Yhtiö totesi ohjeistuksen noston yhteydessä, että kysyntä on ollut vahvaa kaikissa liiketoimintayksiköissä, mutta tarkempaa maantieteellistä tai segmenttikohtaista erittelyä ei yhtiöltä ole vielä saatu. Fiskars kuuluu Helsingin pörssin kuluttaja- ja kaupan alan yhtiöiden joukkoon (ml. Kesko, Harvia ja Rapala), jotka ovat kertoneet vahvoista alkuvuoden luvuista ja/tai nostaneet ohjeistustaan. Nämä ovat mielestämme konkreettisia signaaleja siitä, että vuonna 2020 kuluttajasektorin pelastajaksi noussut ”kotoilutrendi” ei ole vielä hiipumassa ja kuluttajakysyntä tulee näissä kategorioissa edelleen pysymään vahvana mm. matkustus-, ravintola- ja muun palvelusektorin kustannuksella.
Vertailukelpoinen EBITA oli ennakkotietojen mukaan 49 MEUR (Q1’20: 18,9 MEUR). Liikevoitto (EBIT) oli 45 MEUR (Q1’20: 8,4 MEUR). Yhtiö ei eritellyt tarkempia tekijöitä hyvän kannattavuuden taustalla, mutta vahva kysyntä on arviomme mukaan pitänyt yllä myös terveitä myyntikatteita, minkä lisäksi uudelleenjärjestelyt ovat myös alkaneet tuottaa tulosta. Käsityksemme mukaan Fiskars on myös pitänyt kulurakennetta vielä väliaikaisesti matalalla tasolla koronapandemian takia (mm. matkustus-, myynti- ja markkinointikulut). Yhtiö kertoi maaliskuussa, että se ei saanut korkeimmalta hallinto-oikeudelta valituslupaa jälkiverotuspäätöstä koskevassa asiassa, joten yhtiö kirjaa näin 28 MEUR:n jälkiverot Q1:lle. Summa on noin 0,35 euroa per osake, mikä näkyy meidän matalana EPS-ennusteena 0,18 euroa (Q1’20: 0,06 euroa).
Fiskars ohjeistaa vuoden 2021 vertailukelpoisen EBITA:n olevan 130-145 MEUR (2020: 137 MEUR). Ensimmäisen ohjeistuksen noston yhteydessä yhtiö totesi, että myönteinen kehitys on jatkunut, vaikka liikkeitä on ollut suljettuna joillain markkinoilla ja kysyntä on ollut vahvaa kaikissa liiketoimintayksiköissä. Toisen ohjeistuksen noston yhteydessä yhtiö totesi vain, että näkymien noston taustalla on se, että Q1:llä nähty vahva kehitys on jatkumassa. Meidän ennusteemme vuoden 2021 liikevaihdolle on 1203 MEUR, mikä tarkoittaa 8 %:n kasvua edellisvuodesta. Vuoden 2021 vertailukelpoinen EBITA-ennusteemme on aivan ohjeistushaarukan ylälaidassa 144 MEUR:ssa, mikä tarkoittaa 12,0 %:n vertailukelpoista EBITA-marginaalia (taloudellinen tavoite EBITA 12 %). Fiskarsilla on käynnissä kaksi merkittävää uudelleenjärjestelyohjelmaa, joista yhtiö kirjaa tälle vuodelle arviomme mukaan noin 40 MEUR kertaluonteisia kuluja. Näiden kulujen lisäksi jälkiveropäätös vaikuttaa negatiivisesti vuoden 2021 raportoituun tulokseen, joten EPS-ennusteemme 0,61 euroa on vahvan vuoden 2020 alapuolella (2020: 0,83 euroa).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 116,2 | 1 202,9 | 1 232,9 |
kasvu-% | 2,36 % | 7,77 % | 2,49 % |
EBIT (oik.) | 109,1 | 129,2 | 124,3 |
EBIT-% (oik.) | 9,77 % | 10,74 % | 10,08 % |
EPS (oik.) | 0,97 | 1,05 | 1,15 |
Osinko | 0,60 | 0,70 | 0,75 |
P/E (oik.) | 15,52 | 16,29 | 14,91 |
EV/EBITDA | 7,32 | 9,76 | 7,95 |