Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.

Fiskars Q2: Ennätysvahvaa tekemistä

Analyytikon kommentti 29.07.2021 9:18 Fiskars Group
Yhtiö: Fiskars Group
Suositus: Lisää
Tavoitehinta: 19.00 EUR
Kurssi: 20.65 EUR
Kurssi hetkellä: 29.7.2021 - 9:03

Fiskars julkisti aamulla Q2-raportin, joka osui liikevaihdon osalta ennusteeseemme, mutta kannattavuus oli selvästi odotuksiamme vahvempi. Yhtiön vertailukelpoinen EBITA oli ennätystasolla vuoden alkupuoliskolla ja koemme koko vuoden tulosennusteissamme olevan edelleen lievää nousupainetta.  

Fiskarsin Q2-liikevaihto kasvoi 10 % vertailukaudesta ja oli 307 MEUR. Kasvu oli erityisen vahvaa Vita-segmentissä (+43 %), missä vertailukausi oli heikko. Vita-segmentin kasvun veturina toimi Kiina, missä yhtiön laajeneminen etenee, mutta myös Pohjoismaissa ja Amerikassa toiminta kehittyi suotuisasti. Vita-liiketoiminta kärsii edelleen heikosta turismista ja myymälöiden sulkemisista, mutta yhtiön mukaan myyntivolyymit ja hinnoittelu ovat kuitenkin parantuneet. Vertailukelpoisin valuutoin Terra-segmentin liikevaihto kasvoi 2 % vahvasta vertailukaudesta ja Crea-segmentin liikevaihto jäi vertailukauden tasolle. Terra-segmentissä liikevaihto kasvoi ulkoilu- ja rakentamiskategorioissa, kun taas kastelukategorian liikevaihto laski. Saatavuusheikkoudet heikensivät yleisesti segmentin liikevaihtoa. Crea-segmentissä liikevaihto kasvoi etenkin ruoanlaitossa. Sekä Terra- että Crea -segmentissä vertailukauden luvut olivat poikkeuksellisen vahvat koronapandemian puhkeamisesta johtuneen kotoilutrendin kysyntäpiikin vuoksi.

Vertailukelpoinen liikevoitto lähes kaksinkertaistui ja oli 41,4 MEUR. Ennusteemme oli 28,6 MEUR, jonka yhtiö ylitti selvästi. Tulosparannus tuli täysin Vita-segmentistä, jonka vertailukausi oli poikkeuksellisen heikko. Vita-segmentin tulosparannusta tukivat kasvaneet myyntivolyymit, parantunut hinnoittelu sekä meneillään olevien uudelleenjärjestelyohjelmien positiiviset vaikutukset. Terra-segmentissä kannattavuus laski kasvaneiden raaka-aine- ja logistiikkakustannusten sekä markkinointikulujen nousun vuoksi. Crea-segmentissä kannattavuus heikkeni niin ikään kustannusten kasvun takia.

Fiskarsilla on käynnissä kaksi päällekkäistä uudelleenjärjestely- ja muutosohjelmaa, joiden on määrä valmistua 2021 aikana. Odotimme Q2:lle ajoittuvan noin 12 MEUR kertaluonteisia kuluja, mutta yhtiö kirjasi näitä vain 3 MEUR. Tästä syystä EPS 0,38 euroa ylitti selvästi meidän 0,15 euron ennusteemme ja vertailukauden. Koska näitä kertaeriä on hyvin vaikea ennustaa, suosittelemme keskittymään oikaistuun liikevoittoon. Yhtiö oli Q2-raportissa laskenut noin 5 MEUR:lla arviotaan uudelleenjärjestelyohjelmien kustannuksista, joten niitä tullaan kirjaamaan vielä H2:lle noin 30 MEUR.  

Fiskarsin vuosi 2021 on lähtenyt erittäin vahvasti liikkeelle ja yhtiö on jo kolme kertaa tämän vuoden aikana nostanut ohjeistustaan. Nykyinen ohjeistus on annettu 23.6. ja sen mukaan Fiskars odottaa konsernin vertailukelpoisen EBITA:n olevan 140-160 MEUR (2020: 136,8 MEUR). Ennen Q2-raporttia ennusteemme vuoden 2021 liikevaihdolle oli 1203 MEUR (kasvu 8 %) ja vertailukelpoiselle EBITA:lle 145 MEUR (EBITA 12,1 %). Koemme Q2-raportin perusteella vuoden 2021 tulosennusteessamme olevan lievää nousupainetta.

Käy kauppaa. (Fiskars Group)

Analyytikko / Kirjoittaja

Petri Kajaani

Petri Kajaani

Analyytikko

Lisätiedot
Tunnusluvut 2020 2021e 2022e
Liikevaihto 1 116,2 1 203,0 1 233,0
- kasvu-% 2,4% 7,8% 2,5%
Liikevoitto (EBIT) 98,0 95,0 129,2
- EBIT-% 8,8% 7,9% 10,5%
EPS (oik.) 0,97 0,99 1,20
Osinko 0,60 0,70 0,75
P/E (oik.) 15,5 20,8 17,3
EV/EBITDA 7,3 11,5 9,3
Osinkotuotto-% 4,0% 3,4% 3,6%
Uusimmat ennusteet

Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.