Fiskars julkistaa Q2-raporttinsa torstaina 29.7. noin klo 8.30. Vaikka yhtiöllä on vastassa koronapandemian aiheuttamasta kotoilutrendistä tukea saanut vahva vertailukausi, ovat alkuvuonna annetut kolme ohjeistuksen nostoa hyvä indikaatio sille, että Q2-raportista on tulossa todella vahva.
Odotamme Q2-liikevaihdon kasvaneen 10 % vertailukaudesta 308 MEUR:oon vahvan ulkoilu- ja kotoilutrendin siivittämänä. Fiskarsin Q1-liikevaihto kasvoi 18 % ja yhtiö totesi silloin kasvun tulleen kaikista liiketoiminnoista ja kaikilta maantieteellisiltä alueilta. Fiskars on nostanut tämä vuoden aikana ohjeistustaan jo kolme kertaa ja viimeisten tiedotteiden yhteydessä yhtiö on todennut, että kysyntä on jatkunut vahvana myös Q1:n jälkeen. Fiskarsin liikevaihtoa tukee arviomme mukaan edelleen se, että ihmiset viettävät enemmän aikaa kotonaan. Arviomme mukaan myynti yhtiön omissa myymälöissä on saanut tukea vertailukautta lievemmistä rajoituksista, mikä tukee etenkin Vita-segmenttiä.
Odotamme oikaistun Q2 liikevoiton kasvaneen 30 % vertailukaudesta 28,6 MEUR:oon, mikä tarkoittaa 9,3 %:n EBIT-marginaalia (Q2’20: 7,9 %). Fiskarsin kannattavuus saa tukea hyvästä volyymikehityksestä sekä koronapandemiasta johtuvista väliaikaisista säästöistä (esim. matkustus, myynti ja markkinointi). Fiskarsilla on viime vuosina ollut vaikeuksia kasvun kanssa ja yhtiö on keskittynyt laittamaan omaa tonttiaan kuntoon. Yhtiö on viime vuosina keskittynyt kansainvälisiin pääbrändeihinsä, karsinut tuoteportfoliotaan ja heikoimpia myyntikanaviaan. Yhtiö on järjestänyt organisaationsa uudelleen, vienyt läpi tehostamisohjelmia ja irtisanonut merkittävän määrän henkilöstöä. Näiden toimenpiteiden ansiosta myyntikate-% on tervehtynyt ja liiketoiminnan kulut ovat laskeneet. Viime vuosina tehdyistä lukuisista uudelleenjärjestely- ja kulusäästöohjelmista on alkanut näkyä rohkaisevia merkkejä ja alamme luottaa enemmän kannattavuuden kestävään tasokorjaukseen. Fiskarsilla on vielä käynnissä kaksi päällekkäistä uudelleenjärjestely- ja muutosohjelmaa, joiden on määrä valmistua kuluvan vuoden aikana. Ohjelmista aiheutuu arviomme mukaan kertaluonteisia kuluja vielä 37 MEUR:n edestä vuonna 2021. Odotamme Q2:lle ajoittuvan noin 12 MEUR:n edestä kyseisiä kertaluonteisia kuluja, mikä painaa ennusteissamme raportoidun liikevoiton 16,6 MEUR:oon. Koska näitä kertaeriä on hyvin vaikea ennustaa, suosittelemme keskittymään oikaistuun liikevoittoon.
Vuosi 2021 on lähtenyt vahvasti liikkeelle Fiskarsin ja myös muiden kuluttajatuotesektorin yhtiöiden osalta. Fiskars on tämän vuoden aikana nostanut jo kolme kertaa ohjeistustaan, mikä osoittaa suotuisan kehityksen selvästi ylittäneen yhtiön omat odotukset. Nykyinen ohjeistus on annettu 23.6. ja sen mukaan Fiskars odottaa konsernin vertailukelpoisen EBITA:n olevan 140-160 MEUR (2020: 136,8 MEUR). Ennusteemme vuoden 2021 liikevaihdolle ennen Q2-raporttia on 1203 MEUR (kasvu 8 %) ja vertailukelpoiselle EBITA:lle 145 MEUR (EBITA 12,1 %).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 116,2 | 1 203,0 | 1 233,0 |
kasvu-% | 2,36 % | 7,78 % | 2,49 % |
EBIT (oik.) | 109,1 | 131,7 | 129,2 |
EBIT-% (oik.) | 9,77 % | 10,95 % | 10,48 % |
EPS (oik.) | 0,97 | 0,99 | 1,20 |
Osinko | 0,60 | 0,70 | 0,75 |
Osinko % | 4,01 % | 4,09 % | 4,38 % |
P/E (oik.) | 15,52 | 17,26 | 14,30 |
EV/EBITDA | 7,32 | 9,66 | 7,74 |