Fiskars julkistaa Q2-raporttinsa torstaina 30.7. klo 8.30. Yhtiö perui vuoden 2020 ohjeistuksensa 19.3. ja totesi, että koronaviruksen leviämisen takia on epätodennäköistä, että vertailukelpoinen EBITA kasvaa vuonna 2020. Yhtiö toisti toukokuussa julkistetun Q1-raportin yhteydessä vielä arvion siitä, että pandemialla tulee olemaan merkittävä negatiivinen vaikutus Q2:lla. Lähtökohdat raportille ovat siis melko synkät ja odotamme sekä liikevaihdon että tuloksen jäävän vertailukauden alapuolelle.
Odotamme liikevaihdon laskeneen 14 % 227 MEUR:oon. Fiskarsilla on ollut jo pidemmän aikaa vaikeuksia liikevaihdon kasvun kanssa. Liikevaihto laski Q1:llä 5 % ja yhtiö kommentoi silloin, että vuoden kaksi ensimmäistä kuukautta sujuivat hyvin, mutta Covid-19 -pandemia alkoi vaikuttaa liiketoimintaan asteittain Aasiassa ja sitten leviämään yhtiön muille keskeisille markkinoille maaliskuun aikana. Erilaisilta kodinkunnostukseen liittyviltä yhtiöiltä (mm. Harvia, Tikkurila, Tokmanni ja Kesko) on nähty hyviä Q2-lukuja, kun ihmisillä on ollut aikaa nikkaroida kotona. Odotamme kuitenkin Fiskarsin lukujen poikkeavan negatiivisesti tästä viiteryhmästä, sillä yhtiö tiedotti 30.3. sulkevansa väliaikaisesti liikkeensä Suomessa (ja muutamalla muulla markkinalla) ja yhtiö vielä itse varoitti toukokuussa, että pandemialla tulee olemaan merkittävän negatiivinen vaikutus Q2:lla. Arvioimme yhtiön heikkojen lukujen taustalla olevan etenkin Vita-liiketoimintayksikkö, joka tarjoaa premium- ja luksustuotteita kattaus-, lasi- ja sisustuskategorioissa.
Odotamme oikaistun liikevoiton laskeneen Q2:lla 8,9 MEUR:oon vertailukauden 13,1 MEUR:sta. Liikevaihdon lasku on suurin tekijä odottamamme tuloksen laskun taustalla. Liikevaihdon laskua vastaan yhtiö on kuitenkin reagoinut omaa kulurakennettaan supistamalla ja yhtiö kertoi maaliskuussa lomauttavansa henkilöstöään myymälöissä, tehtaissa ja jakelukeskuksissa. Fiskars on myös todennäköisesti tehnyt muitakin lyhyen aikavälin säästötoimenpiteitä mm. myynti- ja markkinointikulujen, matkustuskulujen ja muiden ulkopuolisten palveluiden hankinnoissa. Uskomme näiden säästötoimenpiteiden kannatelleen yhtiön operatiivista kannattavuutta väliaikaisesti haastavassa markkinatilanteessa. Fiskarsilla on käynnissä kaksi isoa uudelleenjärjestely- ja säästöohjelmaa, joista syntyvien kertaluonteisten kulujen takia odotamme raportoidun liikevoiton painuvan selvästi vertailukauden alapuolelle 2,6 MEUR:oon (Q2’19: 10,5 MEUR).
Fiskarsilla ei tällä hetkellä ole voimassa olevaa ohjeistusta vuodelle 2020, mutta yhtiön viimeisimmän näkymäarvion mukaan on epätodennäköistä, että vertailukelpoinen EBITA kasvaa vuonna 2020 (2019: 90,6 MEUR). Emme usko yhtiöllä olevan vielä riittävän hyvää näkyvyyttä loppuvuodelle, että ohjeistusta palautettaisiin Q2-raportin yhteydessä. Näkymä loppuvuoden kehitykseen on vielä hyvin sumea, Covid-19 -pandemian toisen aallon riski leijuu vielä ilmassa ja Fiskarsin koko vuoden lukujen osalta Q4 on aina ollut erittäin isossa roolissa. Meidän ennusteissamme Fiskarsin liikevaihto laskee vuoden 2020 aikana 6 % edellisvuodesta 1019 MEUR:oon ja oikaistu liikevoitto laskee 24 % 59 MEUR:oon. Samalla kun yhtiö kamppailee pandemian heikentämässä toimintaympäristössä, se vie läpi kahta päällekkäistä uudelleenjärjestelyohjelmaa, jotka aiheuttavat yhteensä 50 MEUR:n kertaluonteiset kulut vuosien 2020-2021 aikana. Vaikka ohjelmien tarkoitus on tuoda vuotuiset 37 MEUR:n kustannussäästöt niiden valmistumisen jälkeen, vaatii seuraavan kahden vuoden heikon tuloskunnon katsominen sijoittajilta rautaisia hermoja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.05.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 090,4 | 1 019,2 | 1 082,9 |
kasvu-% | −2,51 % | −6,54 % | 6,25 % |
EBIT (oik.) | 77,8 | 59,1 | 80,0 |
EBIT-% (oik.) | 7,13 % | 5,79 % | 7,38 % |
EPS (oik.) | 0,85 | 0,58 | 0,78 |
Osinko | 0,56 | 0,50 | 0,54 |
Osinko % | 4,97 % | 2,90 % | 3,13 % |
P/E (oik.) | 13,23 | 29,96 | 22,00 |
EV/EBITDA | 8,94 | 16,18 | 14,29 |