Fiskars raportoi Q2-tuloksensa torstaina klo 8.30. Odotamme selvästi vertailukautta heikompaa tulosta, liikevoittoennusteemme on 24 MEUR, kun vuosi sitten Fiskars teki 41 MEUR ja konsensus odottaa 33 MEUR. Uskomme myös, että Fiskars ei tule saavuttamaan nykyistä ohjeistustaan paranevasta koko vuoden liikevoitosta. Ohjeistuksen lasku on mielestämme mahdollista jo Q2 raportin yhteydessä. Näin ollen odotuksemme Q2 raporttiin on kaiken kaikkiaan melko negatiiviset. Fiskarsin vaatimaton arvostus pitää kuitenkin suosituksemme lisää-tasolla.
Odotamme heikkoa Q2 tulosta
Odotamme Fiskarsin Q2 tuloksen olevan heikko ja oikaistun liikevoiton jäävän 24 MEUR:oon verrattuna viime vuoden 41 MEUR:oon. Odotamme myös liikevaihdon laskua, joka tosin on divestoinnin vaikutusta. Tulevaa kvartaaliraporttia arvioidessa on hyvä huomioida erittäin vahva vertailukausi ja haastavammaksi muuttunut liiketoimintaympäristö. Ennusteissamme negatiivinen tuloskehitys johtuu heikentyneestä kysynnästä mm. myöhäisen kevään ja vähittäiskauppiaiden korkeiden varastotasojen takia, ja kohonneista kustannuksista, joita yhtiö ei ole vielä kyennyt kompensoimaan. Uskomme tämän näkyvän etenkin Terra-segmentin Q2-luvuissa. Myös korkeat energia- ja logistiikkakustannukset aiheuttavat Fiskarsille lyhyellä tähtäimellä vastatuulta, minkä lisäksi odotamme divestoidun kasteluliiketoiminnan vaikutuksen olevan suurin Q2:lla.
Ohjeistuksen lasku mahdollinen, ennusteemme on jo alle nykyisen liikevoitto-ohjeistuksen
Heikon Q2:n lisäksi näemme, että kulutuksen siirtyminen palveluihin ja kuluttajien heikentyvä ostovoima voivat iskeä odotettua vahvemmin myös loppuvuoden tulokseen. 2022 oikaistu liikevoittoennusteemme on 153 MEUR eli käytännössä viime vuoden tasolla. Tämä on kuitenkin yhtiön omaa ohjeistusta (kasvava liikevoitto) varovaisempi taso.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.07.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 254,4 | 1 279,3 | 1 320,2 |
kasvu-% | 12,38 % | 1,99 % | 3,19 % |
EBIT (oik.) | 154,4 | 152,7 | 165,9 |
EBIT-% (oik.) | 12,31 % | 11,93 % | 12,57 % |
EPS (oik.) | 1,21 | 1,45 | 1,54 |
Osinko | 0,76 | 0,86 | 0,96 |
Osinko % | 3,30 % | 4,98 % | 5,56 % |
P/E (oik.) | 19,08 | 11,94 | 11,24 |
EV/EBITDA | 9,34 | 7,58 | 6,42 |