Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.
Käyttäjätili

Hei anonyymi!

Luomalla maksuttoman Inderes-tilin, pääset käsiksi Inderesin analyysiin, voit tilata suositun aamukatsauksen ja seurata sinua kiinnostavia yhtiöitä sekä keskusteluita.

Luo tili

Onko sinulla jo Inderes-tili?

Yhtiö: Fiskars Group
Suositus: Lisää
Tavoitehinta: 18.00 EUR
Kurssi: 15.42 EUR
Kurssi hetkellä: 28.10.2022 - 8:47 Analyysi päivitetty: 26.9.2022

Fiskars raportoi Q3-tuloksensa tänään aamulla. Monista negatiivisista tekijöistä huolimatta Fiskars pystyi noin viime vuoden tason liikevaihtoon ja -voittoon. Tulos jäi kuitenkin hieman odotuksista. Fiskars säilytti ohjeistuksensa ja odottaa edelleen koko vuoden oikaistun liikevoiton paranevan viime vuodesta. Pidämme tätä positiivisena ja hieman alle odotusten mennyt Q3:lla jopa yllättävän vahvana. Fiskars teki viime vuonna 154 MEUR oikaistun liikevoiton ja meidän ennusteemme oli ennen Q3-tulosta 158 MEUR.

Liikevaihto odotusten mukaan viime vuoden tasolla

Fiskarsin Q3 liikevaihto pysyi viime vuoden tasolla sekä raportoidusti että vertailukelpoisesti. Divestoinnin negatiivisen vaikutuksen kompensoi valuuttakurssit ja hinnoittelu ja mix kompensoi alhaisempien volyymien vaikutuksen. Liikevaihto oli myös odotustemme mukainen. Divisioonatasolla huomio kiinnittyy lähinnä pienen Crea-divisioonan yli 10 % vertailukelpoiseen laskuun, jota yhtiö selittää myynnin painottumiselle enemmän Q2:lle tänä vuonna. Q2:n kasvu olikin vahvaa (15 %), mutta silloin ei vielä ajoituserosta puhuttu.

Oikaistu liiketulos hieman alle viime vuoden ja odotusten, Crea heikko

Oikaistun liiketuloksen osalta Fiskars jäi hieman viime vuodesta ja ennusteista. Odotetusti Vita pystyi viime vuoden tasoiseen suoritukseen ja Terran tulos heikkeni. Liikevaihdon lasku myötä Crean tulos jäi hieman odotuksistamme. Yhtiön bruttomarginaali parani selvästi noin 45,5 %:iin, mutta tämä johtui pääosin kasteluliiketoiminnan divestoinnista. Vertailukelpoisesti yhtiön kuvaa bruttokatteen olleen vakaa. Tämä on kustannusinflaation ja heikentyvän kysynnän ympäristössä mielestämme kohtuullisen hyvä suoritus.

Yhtiön rahavirta pysyi edelleen heikkona, jota se on ollut koko vuoden. Tämä johtuu lähinnä isosta lisäyksestä varastoissa, jolla yhtiö on pyrkinyt varmistamaan toimituskykynsä sekä kustannusinflaatiosta. Vastoin aiempia odotuksia, yhtiö ei usko varastotason laskevan oleellisesti loppuvuodenkaan aikana. Uskomme heikkenevän kysynnän vaikeuttavan varastojen purkua. Heikon kassavirran takia yhtiön velka on noussut, mutta on edelleen suhteellisen alhainen, nettovelka/EBITDA-suhteen ollessa 1.8x.

Ohjeistus paranevasta koko vuoden liikevoitosta ennallaan

Fiskars säilytti ohjeistuksensa ennallaan ja odottaa vertailukelpoisen tuloksen kasvavan tänä vuonna vuoden 2021 tasosta (154 MEUR). Fiskars kuitenkin huomauttaa kuluttajaluottamuksen pudonneen monella sen avainmarkkinalla, joka voi vaikuttaa kysyntään vuoden toisella puoliskolla. Ottaen huomioon vuoden aikana rajusti noussut kustannusinflaatio ja loppuvuotta kohti heikentyvä kuluttajakysyntä, ohjeistuksen pitäminen ennallaan on mielestämme positiivinen merkki. Yhtiöllä pitäisi tässä vaiheessa vuotta olla varsin hyvä näkyvyys loppuvuoteen, vaikka tänä vuonna kysynnän arvioiminen on tavallista haastavampaa. Yhdeksän kuukauden jälkeen vertailukelpoinen liikevoitto oli 1 MEUR viime vuotta jäljessä, joten ohjeistus vaatii Q4-tuloksen paranevan viime vuodesta. Meidän 2022 oikaistu liikevoittoennusteemme on ollut 158 MEUR eli hieman yli viime vuoden tason. Emme näe Q3-raportin perusteella tarvetta ennustemuutoksiin tälle vuodelle.

Käy kauppaa. (Fiskars Group)

Analyytikko / Kirjoittaja

Rauli Juva

Rauli Juva

Analyytikko

Lisätiedot
Tunnusluvut 2021 2022e 2023e
Liikevaihto 1 254,4 1 294,8 1 299,9
- kasvu-% 12,4% 3,2% 0,4%
Liikevoitto (EBIT) 142,9 150,3 150,8
- EBIT-% 11,4% 11,6% 11,6%
EPS (oik.) 1,21 1,56 1,41
Osinko 0,76 0,82 0,82
P/E (oik.) 19,1 9,9 10,9
EV/EBITDA 9,3 6,6 6,1
Osinkotuotto-% 3,3% 5,3% 5,3%
Uusimmat ennusteet

inderesTV

Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.