Fiskars jatkoi vahvaa suorittamistaan Q3:lla. Viime vuosien muutos- ja uudelleenjärjestelyohjelmat ovat nostaneet suorituskyvyn vahvalle tasolle ja luottamuksemme kannattavuuden kestävään tasokorjaukseen vahvistuu. Nostimme Q3-raportin jälkeen lähivuosien tulosennusteitamme, minkä takia tarkistamme tavoitehintamme 23,0 euroon (aik. 22,0 euroa). Maltillisen arvostuksen ja positiivisten tuloskasvunäkymien takia toistamme lisää-suosituksemme.
Liikevaihto oli Fiskarsin kaikkien aikojen korkein Q3-liikevaihto
Q3-liikevaihto kasvoi 9 % ja oli 292 MEUR. Liikevaihto oli yhtiön kaikkien aikojen korkein Q3-liikevaihto ja tämä oli jo kuudes perättäinen kasvuneljännes Fiskarsille. Vita-segmentti kasvoi erityisen vahvasti (+21 %) ja kasvu tuli useissa brändeissä ja lähes kaikilla markkinoilla. Crea-segmentin kasvu oli myös hyvää (+10 %), mikä tuli Manner-Euroopasta ja Pohjoismaista. Crean ruoanlaittokategoria myi hyvin, mutta etenkin Amerikassa viime vuonna nähty kysyntäpiikki saksissa ja askarteluvälineissä on tasaantumassa. Terra-segmentin liikevaihto jäi vahvan vertailukauden tasolle, kun kastelukategorian myyntiä painoi epäsuotuisat sääolot ja puutarhakategorian myynti pysyi lähellä vertailukautta.
Vertailukelpoinen EBITA pysyi ennakkotietojen mukaisesti erittäin vahvan vertailukauden tasolla
Vertailukelpoinen EBITA oli 38,0 MEUR (Q3’20: 39,3 MEUR). Tuloskasvu oli Vita-segmentin harteilla, sillä sekä Terran että Crean kannattavuudet jäivät vahvasta vertailukaudesta. Bruttokate vahvistui 42,0 %:iin (Q3’20: 41,1 %), mikä oli hyvä suoritus ottaen huomioon raaka-aine-, energia- ja logistiikkakustannusten kasvun. Bruttokate-% nousi tuotejakauman paranemisen myötä ja erityisesti siksi, että Vitan osuus myynnistä kasvoi. Konsernin myynti-, markkinointi- ja hallintokustannukset kasvoivat yhtiön tekemien kasvuinvestointien vuoksi. Näiden kulujen osalta vertailukaudella päällä olleet väliaikaiset säästöt tukivat Q3’20-kannattavuutta ja tältä osin yhtiö on nyt liikkumassa normaalimpaan suuntaan.
Nostimme hieman vuosien 2021-2023 tulosennusteitamme
Yhtiö toisti vuoden 2021 ohjeistuksen, jonka mukaan vertailukelpoinen EBITA on 160-170 MEUR (2020: 137 MEUR). Yhtiö ei anna ohjeistusta liikevaihdolle, mutta tässä vaiheessa voidaan jo todeta, että vuodesta 2021 on tulossa Fiskarsille sekä liikevaihdon että operatiivisen tuloksen osalta yhtiön historian paras. Fiskarsilla on jo vuosia ollut vaikeuksia kasvun kanssa ja yhtiö on enemmänkin keskittynyt laittamaan omaa tonttiaan kuntoon. Yhtiö on keskittynyt kansainvälisiin pääbrändeihin, karsinut tuoteportfoliota ja heikkoja myyntikanavia, järjestänyt organisaationsa uudelleen ja vienyt läpi tehostamisohjelmia. Näiden toimenpiteiden ansiosta myyntikate-% on tervehtynyt ja liiketoiminnan kulut ovat laskeneet. Kannattavuudessa on alkanut näkyä rohkaisevia merkkejä ja alamme luottaa enemmän sen kestävään tervehtymiseen. Yhtiön uusin arvio siitä, että muutos- ja uudelleenjärjestelyohjelmien tavoitellut kustannussäästöt toteutuvat ennakoitua pienemmin kustannuksin antoi meille myös luottamusta nykyisen tuloskunnon säilymiseen ja jopa parantamismahdollisuuksiin. Kunhan yhtiö vain onnistuu pitämään pientä kasvua yllä, tulevat volyymikasvu, parantuneet myyntikatteet sekä tehostunut operatiivinen toiminta näkymään hyvänä tulosvipuna myös jatkossa. Nostimme näistä syistä lähivuosien tulosennusteitamme 10-12 %. Arvioimme Fiskarsin liikevaihdon pysyvän lähivuosina noin 3 %:n kasvussa ja EBIT-marginaalin olevan 11,5-11,9 %.
Tulospohjainen arvostus on maltillinen ja osinkotuotto on hyvä
Päivitetyillä ennusteillamme Fiskarsin 2021 ja 2022 oikaistut P/E-luvut ovat 18x ja 15x ja EV/EBITDA-kertoimet ovat 9x ja 8x. Tulospohjainen arvostus on 20-30 % verrokkiryhmän alapuolella ja myös absoluuttisesti matala, jos Fiskars pääsee pitkän vaikean jakson jälkeen kiinni liikevaihdon kasvuun. Fiskars on hyvää tulosta tekevä, arvokkaita brändejä omistava yhtiö, jolla on vahva tase ja hyvin hajautettu liiketoimintaportfolio. Tästä syystä pidämme tasepohjaista arvostusta (P/B 2,2x) maltillisena samoin kuin yhtiön riskiprofiilia. Lähivuosien osinkoennusteemme ovat 3,8 % ja 4,0 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.10.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 116,2 | 1 229,1 | 1 267,9 |
kasvu-% | 2,36 % | 10,12 % | 3,15 % |
EBIT (oik.) | 109,1 | 154,1 | 150,8 |
EBIT-% (oik.) | 9,77 % | 12,54 % | 11,89 % |
EPS (oik.) | 0,97 | 1,21 | 1,44 |
Osinko | 0,60 | 0,80 | 0,85 |
P/E (oik.) | 15,52 | 14,18 | 11,91 |
EV/EBITDA | 7,32 | 7,31 | 6,74 |