Fiskars julkisti aamulla Q4-raporttinsa. Sesonkiluonteisesti Q4 on Fiskarsille tärkein koko vuoden kannattavuuden osalta. Lukujen osalta raportin keskeisin sisältö oli jo tiedossa, sillä yhtiö julkisti ennakkotietoja vuoden 2020 liikevaihdosta ja tuloksesta jo tammikuussa. Tästä johtuen suurin mielenkiinto raportissa kohdistui tällä kertaa vuoden 2021 ohjeistukseen ja osinkoehdotukseen. Osinkoehdotus oli odotusten mukainen ja 2021-ohjeistus oli erittäin hyvän koronavuoden jälkeen odotetusti hieman vaisu.
Liikevaihto kasvoi Q4:llä 2 % ja oli 313 MEUR (Q4’19: 308 MEUR). Vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 5 %. Vita-segmentin liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla, sillä asiakasmäärät myymälöissä laskivat, jälleenmyyjät pienensivät varastojaan ja lahjatavaroita ostettiin vähemmän. Segmentin liikevaihtoa tuki kuitenkin hyvä kasvu Kiinassa, Australiassa ja Skandinaviassa. Terra-segmentin liikevaihto kasvoi 2 % ja erityisesti verkkokaupassa ja ulkoilukategoriassa kirjattiin vahvat kasvuluvut. Crea-segmentin liikevaihto kasvoi 10 % erityisesti verkkokaupan, yleisen käsityötrendin ja kasvomaskien valmistuksen tukemana.
Vertailukelpoinen EBITA kasvoi Q4:llä 42 % ja oli 50 MEUR (Q4’19: 35 MEUR). Kaikki segmentit paransivat merkittävästi tulostaan ja myös viime vuosina vaikeita aikoja kohdannut Vita-segmentti teki vakuuttavan tulosparannuksen. Raportoitu liikevoitto kasvoi kuitenkin vain 17 % 33,3 MEUR:oon (Q4’19: 28,5 MEUR), sillä yhtiö teki vuoden lopussa merkittävän 10 MEUR:n alaskirjauksen Waterford-brändiin, 1 MEUR:n alaskirjauksen Gingher-brändiin ja kirjasi 2,7 MEUR:n edestä kertaluonteisia kuluja pääosin muutosohjelmaan ja uudelleenjärjestelyohjelmaan liittyen.
Osinkoehdotus oli odotustemme mukainen 0,60 euroa per osake, mikä aiotaan maksaa kahdessa erässä keväällä ja syksyllä. Osingonjakosuhde on 72 % raportoidusta vuoden 2020 tuloksesta. Osinkoehdotus nousi viime vuodesta (2019: 0,56 euroa), mikä oli konsensusennusteenkin mukaan odotettavissa erinomaisen 2020 tuloksen jälkeen.
Fiskars ei anna liikevaihto-ohjeistusta vuodelle 2021. Yhtiö odottaa vertailukelpoisen EBITA:n jäävän alle 2020 tason (136,8 MEUR), mutta ylittävän 110 MEUR. Ohjeistus oli odotetusti hieman vaisu, sillä Fiskars hyötyi vuonna 2020 pandemian tuomasta kotoilutrendistä ja kannattavuus oli merkittävien väliaikaisten kulusäästöjen takia erittäin hyvä. Yhtiön mukaan näkyvyys pysyy edelleen heikkona pandemiasta johtuen ja se voi tuoda sekä haasteita että mahdollisuuksia yhtiölle. Ennusteemme vuoden 2021 liikevaihdolle ennen Q4-raporttia oli 1153 MEUR (+3 %) ja vertailukelpoiselle EBITA:lle 128 MEUR (EBITA 9,7 %). Olemme kannattavuusennusteessamme ohjeistushaarukan sisällä. Fiskarsilla on vielä kirjaamatta merkittäviä kertaluonteisia kuluja liittyen organisaation muutosohjelmaan ja uudelleenjärjestelyohjelmaan. Nämä kertaluonteiset kulut tulevat painottumaan ohjelmien loppupäähän ja niitä jäi vuodelle 2021 odotuksiamme enemmän. Vuodelle 2021 jäi kertaluonteisia kuluja noin 39 MEUR, joten odotamme niiden rasittavan vuoden 2021 raportoitua tulosta tuntuvasti. Hieman pehmeän kannattavuusohjeistuksen ja ennakoitua suurempien vuodelle 2021 jäävien kertaluonteisten erien johdosta näemme vuoden 2021 raportoidussa liikevoittoennusteessamme laskupainetta. Ennen Q4-raporttia vuoden 2021 liikevoittoennusteemme oli 70 MEUR, mikä tarkoittaa lähes 30 %:n laskua vahvalta vuoden 2020 tasolta (2020: 98 MEUR).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.01.2021
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 090,4 | 1 116,3 | 1 152,6 |
kasvu-% | −2,51 % | 2,38 % | 3,25 % |
EBIT (oik.) | 77,7 | 118,3 | 97,6 |
EBIT-% (oik.) | 7,13 % | 10,60 % | 8,47 % |
EPS (oik.) | 0,85 | 1,12 | 0,97 |
Osinko | 0,56 | 0,60 | 0,62 |
Osinko % | 4,97 % | 3,49 % | 3,60 % |
P/E (oik.) | 13,23 | 15,42 | 17,79 |
EV/EBITDA | 8,94 | 9,44 | 11,92 |