Fiskars Q4 perjantaina: Kuluttajakäytöksen kehitys kiinnostuksen kohteena
Fiskars julkistaa Q1-tuloksensa perjantaina 29.4. noin kello 8.30. Vastassa on erittäin vahva vertailukausi, joka sai tukea koronarajoitusten aiheuttamalta kotoilulta. Vertailukaudella liikevaihto kasvoi 15 % jokaisen liiketoimintayksikön tukemana (Terra +22%, Vita +16 %, Crea + 11 %). Kasvu kantautui myös tuloslaskelman alemmille riveille ja liikevoitto kasvoi 46 MEUR:oon (Q1’20: 8,4 MEUR). Raportissa kiinnostuksemme kohdistuu etenkin Vita-segmentin tuloskehitykseen ja yhtiön kommentteihin kuluttajakäytökseen kehitykseen liittyen.
Odotamme liikevaihdon laskeneen ennätyskorkealta tasolta
Odotamme Q1 liikevaihdon laskeneen hurjalta vertailukauden tasolta 7 % 280 MEUR:oon. Arviomme mukaan Fiskarsin kysyntäympäristö on ottanut vertailukaudesta askeleen kohti normaalia, mutta odotamme mielenkiinnolla, missä määrin yhtiö kykenee paikkaamaan markkinan poikkeuksellisen vahvan myötätuulen heikkenemistä. Globaaleista logistiikkahaasteista huolimatta Fiskarsin johdon mukaan Q4:llä ei ollut merkkejä siitä, että vähittäiskauppiaiden kysyntä olisi aikaistunut Q1:ltä Q4:lle.
Fiskarsin liiketoiminta on globaalia, mikä rajaa Venäjän aloittaman hyökkäyssodan suoria vaikutuksia Fiskarsiin. Maaliskuun alussa yhtiö tiedotti luopuvansa kaikesta liiketoiminnastaan Venäjällä, jossa sillä oli yhteensä noin 70 työntekijää ja Terra-segmenttiä palveleva tehdas. Markkina-alue toi ainoastaan noin prosentin konsernin liikevaihdosta, joten sodan aiheuttamat epäsuorat vaikutukset (esim. kustannusinflaatio & heikentynyt kuluttajaluottamus) ovat suoria vaikutuksia keskeisemmässä roolissa.
Kannattavuuden saralla huomiomme kiinnittyy Vita-segmenttiin ja kasvupanostuksiin
Ennusteissamme Fiskarsin Q1-liikevoitto laskee 37,1 MEUR:oon (Q1’21: 46,6 MEUR), mikä on 13,3 % liikevaihdosta. Odotamme raaka-aineinflaation ja logistiikkakustannuksen aiheuttaneen painetta yhtiön bruttokatteeseen, mutta Q4:llä kohonneiden kustannusten vieminen omiin hintoihin ei aiheuttanut Fiskarsille haasteita. Ennusteissamme heikkenevää liikevoittoa ajaa tehostusohjelmien hyötyjä ulosmittaavan Vita-segmentin kannattavuuden ”askel kohti normaalia”. Q1 on kausiluonteisesti Vitalle heikko ja historiallisesti ollut tappiollinen, mutta vertailukausi oli Vitalle fantastisen vahva (Q1’21 EBIT: 10,1 MEUR). Vitan parantunut suorittaminen on ollut yksi merkittävä ajuri Fiskarsin kohentuneen tuloskunnon takana, mutta haluamme lisää näyttöjä segmentin parantuneen suorittamisen jatkuvuudesta. Q4:llä konsernin kasvupanostukset näkyivät myynnin ja markkinoinnin (+30 %) sekä hallinnon (+74 %) kulujen kasvussa. Odotamme osan paisuneesta kulurakenteesta olleen ohimenevää, mutta mikäli ohimenevien kulujen osuus oli odotuksiamme suurempi, näemme mahdollisuuden positiiviselle yllätykselle kannattavuuden osalta.
Ohjeistus edellyttää ennätystehtailun jatkumista
Fiskars ei ohjeista liikevaihtoa, mutta yhtiön ohjeistus edellyttää vuoden 2022 oikaistun liikevoiton kasvavan vertailukauden ennätysvahvalta tasolta (154,2 MEUR). Liikevoittoennusteemme on 157 MEUR, mikä on annetun ohjeistuksen kanssa linjassa, mutta voi vaikuttaa vaisulta ennätysvahvasta vertailukaudesta ja vaikeasta makrokuvasta johtuen. Alkuvuodesta markkinaympäristö on muuttunut astetta haastavammaksi inflaation jyllätessä ja geopoliittisen epävarmuuden koetellessa kuluttajaluottamusta. Fiskarsin liiketoiminta on kehittynyt sangen suotuisasti viime vuosina, mutta kuluva vuosi tulee testaamaan uutta strategiaa toden teolla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 254,3 | 1 278,9 | 1 329,9 |
kasvu-% | 12,38 % | 1,96 % | 3,99 % |
EBIT (oik.) | 154,3 | 156,8 | 167,1 |
EBIT-% (oik.) | 12,30 % | 12,26 % | 12,57 % |
EPS (oik.) | 1,20 | 1,53 | 1,59 |
Osinko | 0,76 | 0,95 | 1,05 |
Osinko % | 3,30 % | 5,57 % | 6,15 % |
P/E (oik.) | 19,10 | 11,13 | 10,72 |
EV/EBITDA | 9,34 | 7,00 | 6,26 |