Fiskars raportoi Q4-tuloksensa ensi tiistaina noin klo 8.30. Yhtiö kertoi jo tammikuun puolivälissä ennakkotietoja Q4-tuloksesta, joten pääluvut ovat jo tiedossa. Siten raportissa huomio kiinnittyy etenkin ohjeistukseen ja muihin kommentteihin tämän vuoden näkymistä. Odotamme sekä liikevaihdon että tuloksen laskevan tänä vuonna. Osingon arvioimme pysyvän ennallaan. Tuoreimmat kommentit löytyvät myös parin viikon takaisesta raportistamme.
Q4-liikevaihto laski selvästi etenkin USA:n jakelijoiden varastojen hallinnan takia
Fiskars kertoi pari viikkoa sitten, että sen Q4-liikevaihto oli 304 MEUR ja laski vertailukelpoisesti 12 %. Tämä oli selvästi aiempia odotuksiamme (349 MEUR) heikompi. Liikevaihdon lasku johtui etenkin USA:n vähittäiskauppiaiden varastojen hallinnasta ja USA:n vertailukelpoinen myynti laskikin 26 %. USA oli Q4’21:llä noin 35 % Fiskarsin liikevaihdosta. USA vastaa siis pääosasta liikevaihdon laskua, mutta myös muilla markkinoilla kehitys on ollut negatiivista. Fiskars kertoi jo joulukuussa laskiessaan tulosohjeistustaan, että USA:n vähittäiskauppiaiden loppuvuoden tilaukset olivat jääneet selvästi odotuksista heidän keskittyessä laskemaan varastotasojaan
Marginaali oli vahva selvästä liikevaihdon laskusta huolimatta
Fiskars kertoi myös liikevoittolukunsa jo aiemmin. Q4:n vertailukelpoinen liikevoitto oli 30 MEUR ja koko vuodelta 151 MEUR eli joulukuussa lasketun ohjeistuksen (noin 150 MEUR) mukainen. Isosta liikevaihdon pudotuksesta huolimatta tämä jäi vain hieman vertailukauden 32 MEUR:sta ja marginaali parani reilusta 9 %:sta lähes 10 %:iin. Etenkin volyymien/liikevaihdon pudotuksen oltua varsin iso ja yllättävä, tämä osoittaa mielestämme Fiskarsilta erinomaista kustannustenhallintaa ja/tai nopeaa reagointia. Tiedossa tosin on, että vertailukauden kiinteät kulut sisälsivät varsin paljon kasvupanostuksia, mutta siitä huolimatta marginaalin osalta suoritus on mielestämme hyvä. Q4-raportista onkin mielenkiintoista nähdä ja kuulla, onko marginaaliparannus saavutettu bruttomarginaalitasolla vai kiinteiden kulujen hallinnalla ja kuinka pysyvää se on.
Näemme tuloksen ja liikevaihdon laskevan tänä vuonna
Suurin mielenkiinto Fiskarsin raportissa tulee olemaan sen kommenteissa tämän vuoden näkymistä. Me ennustamme pientä (3 %) liikevaihdon laskua ja oikaistun liikevoiton laskevan selvemmin 130 MEUR:oon (2022: 151 MEUR). Tämä johtuu heikentyneestä kuluttajakysynnästä ja ainakin alkuvuonna jatkuvasta jakelijoiden varastojen vähentämisestä. Fiskarsin ohjeistus voikin hyvin kertoa vain, että tulos laskee, joka ei nähdäksemme antaisi paljon lisäarvoa. Fiskars ilmoitti tammikuussa myös 30 MEUR tehostamisohjelmasta, jonka vaikutukset alkavat näkyä H2’23:lla ja siten jossain määrin tukevat jo ensi vuoden, mutta etenkin 2024 tulosnäkymää.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.01.2023
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 254,4 | 1 248,0 | 1 204,3 |
kasvu-% | 12,38 % | −0,51 % | −3,50 % |
EBIT (oik.) | 154,4 | 151,2 | 129,9 |
EBIT-% (oik.) | 12,31 % | 12,12 % | 10,78 % |
EPS (oik.) | 1,21 | 1,48 | 1,13 |
Osinko | 0,76 | 0,76 | 0,76 |
P/E (oik.) | 19,08 | 11,59 | 15,13 |
EV/EBITDA | 9,34 | 7,49 | 7,73 |