Fiskars uusii organisaatiorakenteensa ja aloittaa jälleen uuden tehokkuusparannusohjelman
Fiskars tiedotti aamulla, että yhtiö suunnittelee organisaatiorakenteensa uudistamista sekä jälleen uuden tehokkuusparannusohjelman aloittamista. Yhtiön muutosmatka eri brändien holdingyhtiöstä integroiduksi kuluttajatuoteyhtiöksi ei ole ollut helppo ja yhtiöllä on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut jatkuvasti käynnissä ainakin yksi tai kaksi samanaikaista uudelleenjärjestely- tai tehokkuusparannusohjelmaa. Tämä kertoo osaltaan myös haasteista nopeasti muuttuvassa kuluttajamarkkinassa, missä pitää uudistua jatkuvasti kilpailukyvyn säilyttämiseksi.
Fiskars aikoo toteuttaa organisaatiorakenteensa uudistamisen ja yksinkertaistamisen Q1’20:n loppuun mennessä. Organisaatiossa tulee jatkossa olemaan kolme (Business Area ”BA”) liiketoimintayksikköä (Vita, Terra ja Crea), globaali myyntitoiminto, kuluttajakokemus- ja kasvu -toiminnot sekä toimitusketju ja muut globaalit toiminnot. Jokaisella liiketoimintayksiköllä olisi selkeä fokus ja vastuu globaalista tuotevalikoimasta.
- BA Vita koostuu kattaus-, lasi ja sisustuskategorioista (47 % liikevaihdosta)
- BA Terra koostuu puutarha-, kastelu- ja ulkoilukategorioista (40 %)
- BA Crea koostuu ruoanlaitto-, askartelu- ja saksikategorioista (13 %)
Organisaatiomuutoksen yhteydessä jokaiselle liiketoimintayksiköille ja uusille globaaleille toiminnoille (myynti, kuluttajakokemus ja kasvu) on nimitetty uudet johtajat. Fiskars aikoo muuttaa taloudellisen raportointinsa uuden rakenteen mukaiseksi ja Q1’20-raportista lähtien yhtiön neljä uutta segmenttiä ovat (Vita, Terra, Crea ja Muut). Muut-segmentti sisältää konsernin sijoitukset, kiinteistöyksikön, konsernitoiminnot ja yhteiset toiminnot.
Organisaatiorakenteen uudistamisen lisäksi yhtiö ilmoitti jälleen uudesta konserninlaajuisesta uudelleenjärjestelyohjelmasta, joka käynnistyi tänään. Uuden ohjelman tavoitteena on 20 MEUR:n vuotuiset nettokustannussäästöt ja ne on tarkoitus saada aikaan mm. päällekkäisyyksiä poistamalla, prosesseja ja työtapoja yksinkertaistamalla sekä henkilöstövähennyksillä. Ohjelman odotetaan päättyvän vuoden 2021 loppuun mennessä ja siitä odotetaan aiheutuvan noin 30 MEUR:n kertaluonteiset kustannukset.
Yhtiöllä on samaan aikaan käynnissä myös Living-segmentin uudelleenjärjestelyohjelma (2018-2021), joten lähivuosina yhtiöllä on jälleen käynnissä kaksi isoa muutosohjelmaa, mistä tullaan kirjaamaan merkittäviä kertaluonteisia uudelleenjärjestelykuluja (yhteensä noin 70 MEUR). Ohjelmien kertaluonteiset kustannukset vastaavat lähes Fiskarsin tämän vuoden oikaistua liikevoittoennustettamme (2019e: 81 MEUR). Ohjelmilla on kuitenkin tarkoitus myös tavoitella yhteensä noin 37 MEUR:n vuotuisia kustannussäästöjä, mikä toisi merkittävän tulosparannuksen nykyiseltä tulostasolta. Olemme yllättyneitä siitä, että yhtiössä on vielä näin paljon kustannussäästöjen mahdollisuuksia jäljellä, kun organisaatiossa ei ole viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut ainuttakaan vuotta, milloin ei olisi ollut päällä jotain merkittävän kokoluokan tehostamis- tai rakennemuutosohjelmaa.
Fiskars pitää tiedotetta koskien tänään webcast-lähetyksen klo 12:30. Arvioimme sen jälkeen uuden ohjelman vaikutuksia lähivuosien ennusteisiimme ja näkemykseemme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.11.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 118,5 | 1 089,5 | 1 123,0 |
kasvu-% | −5,65 % | −2,60 % | 3,08 % |
EBIT (oik.) | 100,8 | 81,0 | 88,3 |
EBIT-% (oik.) | 9,01 % | 7,44 % | 7,87 % |
EPS (oik.) | 1,11 | 0,84 | 0,83 |
Osinko | 6,14 | 0,54 | 0,56 |
P/E (oik.) | 10,03 | 20,45 | 20,57 |
EV/EBITDA | 4,39 | 12,17 | 11,07 |