Fiskars antoi keskiviikkona ennakkotietoja Q3-tuloksestaan ja nosti samalla vuoden 2021 ohjeistustaan. Ohjeistuksen nosto ei ollut erityisen suuri yllätys ja nostimme erittäin vahvan Q2-raportin yhteydessä tehdyssä päivityksessämme esille mahdollisuuden, että yhtiö voi vielä joutua nostamaan ohjeistustaan neljännen kerran tämän vuoden aikana. Fiskars odottaa nyt vuoden 2021 vertailukelpoisen EBITA:n olevan 160-170 MEUR (aik. 140-160 MEUR). Päivitetyn ohjeistuksen perusteella nostimme vuoden 2021 liikevaihtoennustettamme 1 %:n tasolle 1219 MEUR. Oikaistua EBITA-ennustettamme nostimme 6 % tasolle 165 MEUR (aik. 155 MEUR), mikä tarkoittaa 20 %:n kasvua edellisvuodesta.
Alustavien tilintarkastamattomien tietojen perusteella yhtiö odottaa Q3-liikevaihdon olevan noin 292 MEUR (Q3’20: 267 MEUR) ja vertailukelpoisen EBITA:n olevan noin 38 MEUR (Q3’20: 39 MEUR). Yhtiön antamien ennakkotietojen mukaan liikevaihto oli Q3:lla hieman vanhoja ennusteitamme parempaa (Inderes ennuste 277 MEUR) ja vertailukelpoinen EBITA ylitti myös ennusteemme (Inderes ennuste 34 MEUR).
Yhtiö kertoi ohjeistuksen noston taustalla olevan odotettua parempi taloudellinen kehitys Q3:lla, erityisesti kvartaalin loppua kohti. Keskeistä on myös, että Fiskars on tähän asti onnistunut lieventämään globaaleissa toimitusketjuissa nähtyjä ongelmia, joita on aiemmin kuvailtu merkittävinä riskeinä koko vuoden taloudelliselle kehitykselle.
Arviomme mukaan globaaleihin toimitusketjuihin liittyvän epävarmuuden seurauksena Fiskarsin jakelukanava-asiakkaat ovat luultavasti ostaneet tavallista enemmän tavaraa varastoon loppuvuotta varten, mikä voi johtaa alkuvuoden 2022 kysynnän aikaistumiseen vuoden 2021 loppupuolelle. Vaikka nostimme vuoden 2021 tulosennustettamme hieman, pysyivät vuosien 2022-2023 ennusteemme pitkälti ennallaan. Ennustemuutosten pienestä mittakaavasta johtuen emme näe tarvetta tehdä muutoksia tavoitehintaamme (22,0 euroa) tai suositukseemme (lisää).
Tulemme päivittämään näkemyksemme Fiskarsin osakkeesta seuraavan kerran tarkemmin 29.10. julkistettavan Q3-tulosraportin yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.10.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 116,2 | 1 219,1 | 1 246,7 |
kasvu-% | 2,36 % | 9,22 % | 2,27 % |
EBIT (oik.) | 109,1 | 151,2 | 137,0 |
EBIT-% (oik.) | 9,77 % | 12,40 % | 10,99 % |
EPS (oik.) | 0,97 | 1,19 | 1,28 |
Osinko | 0,60 | 0,80 | 0,80 |
Osinko % | 4,01 % | 4,63 % | 4,63 % |
P/E (oik.) | 15,52 | 14,47 | 13,52 |
EV/EBITDA | 7,32 | 8,43 | 7,40 |