Fiskarsin Q4 sujui annettujen ennakkotietojen mukaan odotuksiamme paremmin
Fiskars antoi perjantaina pörssin sulkeutumisen jälkeen ennakkotietoja vuoden 2020 liikevaihdosta ja tuloksesta. Yhtiö totesi ennakkotietojen antamisen yhteydessä, että vuosi 2020 oli erittäin epävakaa Covid-19-pandemian vuoksi. Arviomme mukaan yhtiö halusi tällä kertaa kertoa mahdollisimman aikaisin markkinoille toteutuneet luvut, sillä vuoden 2020 erikoisen toimintaympäristön ja yhtiön nopean reagoinnin vuoksi Fiskarsin edelliset kvartaaliraportit yllättivät markkinat selvästi ennusteita paremmilla tuloksilla.
Fiskars totesi tiedotteessa vuoden toteutuneen yhtiön odotusten mukaisesti. Alustavien, tilintarkastamattomien tietojen mukaan vuoden 2020 liikevaihdon odotetaan olevan noin 1116 MEUR (2019: 1090 MEUR), vertailukelpoisen EBITA:n noin 137 MEUR (2019: 90,6 MEUR) ja liiketuloksen (EBIT) noin 98 MEUR (2019: 60,1 MEUR). Alustavien lukujen mukaan liikevaihto kasvoi siis edellisvuodesta 2 %, vertailukelpoinen EBITA kasvoi edellisvuodesta 51 % ja liikevoitto kasvoi edellisvuodesta 63 %. Yhtiön 13.10. palautetun ohjeistuksen mukaan vertailukelpoisen EBITA:n odotettiin kasvavan vuodesta 2019. Toteutuneiden lukujen perusteella ohjeistukseen olisi melkein pitänyt lisätä termi ”kasvaa selvästi”, sillä niin vahvaksi tämä vuosi lopulta yhtiön osalta muodostui.
Alustavien tietojen mukaan Fiskars teki Q4:llä liikevaihtoa 313 MEUR (Q4’19: 308 MEUR), kun ennusteemme oli 309 MEUR. Liikevaihto osui siis hyvin lähelle ennustettamme. Q4 on sesonkiluonteisesti Fiskarsille tärkein koko vuoden kannattavuuden osalta. Yhtiön mukaan suoritus oli Q4:llä onnistunut, huolimatta siitä, että monella avainmarkkinalla myymälöitä suljettiin ja liikkumista rajoitettiin pandemian vuoksi. Vertailukelpoinen EBITA oli Q4:llä noin 50 MEUR (Q4’19: 35 MEUR), mikä tarkoittaa yli 40 %:n kasvua ja selvää ylitystä alle 40 MEUR:n ennusteeseemme nähden. Liikevoitto oli Q4:llä 33 MEUR (Q4’19: 28,5 MEUR), mikä tarkoittaa 16 %:n kasvua ja kohtalaista ylitystä ennusteeseemme (~26 MEUR) nähden. Fiskars ilmeisesti kirjasi Q4:lle selvästi alkuvuotta enemmän kertaluonteisia kulua (ja/tai aineettomien hyödykkeiden poistoja), sillä Q4-liikevoitto kasvoi selvästi hitaammin kuin vertailukelpoinen EBITA. Arvioimme kirjausten liittyneen käynnissä oleviin Vita-segmentin ja organisaatiorakenteen uudelleenjärjestelyohjelmiin, joista yhtiö on ilmoittanut syntyvän noin 70 MEUR:n kertaluonteiset kulut vuosien 2018-2021 aikana.
Perjantain tiedote oli hyvin niukkasanainen, eikä siinä annettu tarkempia tietoja Q4-tuloksen taustatekijöistä tai eri segmenttien kehityksestä. Yhtiö ei myöskään hiljaisen jakson takia voi kommentoida asiaa enempää kuin mitä tiedotteessa lukee. Koska Q4:n ja koko vuoden 2020 suorittaminen on ollut odotuksiamme parempaa, teimme pieniä positiivisia muutoksia lähivuosien tulosennusteisiimme. Vuoden 2020 tulosparannus saavutettiin osittain koronapandemian kiihdyttämän kotoilutrendin ja hyvien sääolosuhteiden takia kasvaneella myynnillä, minkä lisäksi väliaikaiset kulusäästöt paransivat merkittävästi suhteellista kannattavuutta. Tästä syystä pidämme edelleen melko selvänä, että Fiskarsin raportoitu tulos laskee vuonna 2021, kun pandemiasta johtuva poikkeuksellisen matala kulurakenne palautuu normaalimmalle tasolle ja uudelleenjärjestelyohjelmista johtuvat kertaluonteiset kulut rasittavat tulosta.
Tammikuussa julkistamassamme Fiskarsin laajassa raportissa annettu lisää-suositus ja 16,0 euron tavoitehinta heijastaa edelleen näkemystämme yhtiön osakkeesta. Tulemme tarkastelemaan suositustamme ja tavoitehintaamme uudelleen 5.2. julkistettavan tilinpäätöstiedotteen yhteydessä, jolloin yhtiö voi kommentoida tarkemmin tekijöitä hyvän Q4-tulosparannuksen taustalla, tärkeiden uudelleenjärjestelyohjelmien etenemistä ja vuoden 2021 näkymiä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.01.2021
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 090,4 | 1 116,3 | 1 152,6 |
kasvu-% | −2,51 % | 2,38 % | 3,25 % |
EBIT (oik.) | 77,7 | 118,3 | 97,6 |
EBIT-% (oik.) | 7,13 % | 10,60 % | 8,47 % |
EPS (oik.) | 0,85 | 1,12 | 0,97 |
Osinko | 0,56 | 0,60 | 0,62 |
Osinko % | 4,97 % | 3,49 % | 3,60 % |
P/E (oik.) | 13,23 | 15,42 | 17,79 |
EV/EBITDA | 8,94 | 9,44 | 11,92 |