Fodelia: Korona luo harmia ja avaa uusia mahdollisuuksia
Fodelia laski koronaviruksen takia vuoden 2020 liikevaihto- ja tulosohjeistustaan. Tämä heijastui myös lähivuosien ennusteisiimme, minkä takia laskemme tavoitehintamme 6,5 euroon (aik. 7,5 euroa). Yhtiön houkuttelevien pitkän aikavälin tuloskasvuajurien takia toistamme lisää-suosituksemme, vaikka arvostus on lyhyellä aikavälillä korkea.
Fodelia laski vuoden 2020 liikevaihto- ja tulosohjeistustaan koronaviruksen vaikutusten takia
Fodelia arvioi, että koronavirus tulee todennäköisesti vaikuttamaan vuoden 2020 tulokseen negatiivisesti, minkä vuoksi yhtiö laski liikevaihto- ja tulosohjeistustaan. Vanhassa ohjeistuksessa vuoden 2020 liikevaihdon odotettiin kasvavan yli 35 % viime vuoden pro forma -liikevaihdosta (2019: 19,7 MEUR) ja liikevoittomarginaalin olevan linjassa keskipitkän aikavälin tavoitteen kanssa (liikevoitto yli 10 % liikevaihdosta). Uuden ohjeistuksen mukaan liikevaihdon arvioidaan kasvavan 20-30 % ja liikevoiton arvioidaan olevan noin 7-10 % liikevaihdosta (2019: 10 %).
Koronavirus vaikuttaa negatiivisesti Food Service -markkinaan, mutta luo Fodelialle myös uusia mahdollisuuksia
Yhtiön mukaan mm. koulujen sulkeminen ja kokoontumisten rajoittaminen vaikuttavat negatiivisesti Food Service -markkinaan ja sen myötä yhtiön tuotteiden kysyntään esim. kouluruokailussa ja Horeca-asiakkuuksissa. Yhtiö totesi myös, että vähittäiskaupan logistiikassa saattaa näkyä kriisin aikana tuoteryhmien priorisointia, mikä voi vaikuttaa lyhyellä aikavälillä negatiivisesti sen snacks-tuotteiden kysyntään. Arvioimme Feelialle tärkeiden koulu-, lounas- ja henkilöstöravintola-asiakkaiden volyymien vähenevän merkittävästi lähikuukausina, kun ihmiset pysyvät rajoitusten takia kodeissaan. Käsityksemme mukaan Feelian tuotteiden kysyntä on kuitenkin vastapainoksi lähtenyt mm. yhtiön omassa kuluttajille suunnatussa verkkokaupassa todella vahvaan kasvuun ja useat julkisen ja yksityisen sektorin hoivayksiköt ovat valmistautuneet kriisiaikojen ruokahuoltoon siirtymällä Feelian ruokien tilaajiksi. Vaikka näemme koronaviruksen aiheuttavan Feelian tietyissä suurissa asiakassegmenteissä väliaikaista myynnin menetystä (mm. koulut ja Horeca-sektori), voi epidemian aikaset ruokailutottumusten muutokset tuoda yhtiölle pidemmällä aikavälillä merkittäviä uusia asiakkaita, kuten nyt nähdyt uudet hoivayksiköt ja yhtiön oman verkkokaupan löytäneet kuluttajat.
Laskimme vuoden 2020 ennusteitamme merkittävästi
Laskimme 2020 liikevaihtoennusteemme 24,6 MEUR:oon (aik. 29 MEUR). Kasvuennuste (+25 %) perustuu arviolle, että koulut käynnistyvät kesälomien jälkeen normaalisti ja Feelian julkisen puolen sopimukset jatkuvat suunnitellusti loppuvuodesta. Feelian hoivapuolen uudet sopimukset ja verkkokaupan kasvu kompensoivat koulu- ja Horeca-puolen kysynnän laskua, minkä lisäksi Beofood-yritysosto tuo epäorgaanista kasvua. Real Snacksin uusi private label -sopimus tuo myös merkittävää kasvua tänä vuonna. Laskimme 2020 liikevoittoennusteemme 2,1 MEUR:oon (aik. 3,0 MEUR), mikä tarkoittaa 8,5 %:n EBIT-marginaalia. Ennusteemme 2021-2022 liikevoitoille laskivat 15-20 %.
Osakkeen arvostus on haastava ja epävarmuus koholla, mutta vahvat megatrendit puoltavat kyydissä pysymistä
Ennusteidemme mukaiset 2020 ja 2021 P/E-luvut ovat 28x ja 18x. Arvostusta pitää mielestämme pystyä katsomaan lyhyen aikavälin haasteiden yli ja keskittyä pitkän aikavälin näkymiin. Fodelialla on vahvat kasvuajurit, jotka nojaavat Feelian ainutlaatuiseen ruokatarjoamaan ja tuotantomenetelmään ammattikeittiöiden kustannuspaineiden edessä (julkinen sektori, hoivakodit jne.). Ihmisten halu ruokailla terveellisesti ja nopeasti näkyy verkkokaupan kasvussa jo nyt, vaikka Feelia ei korkean kapasiteetin käyttöasteen takia vielä edes kunnolla mainosta tuotteitaan. Kun yhtiön kapasiteettia kasvatetaan seuraavan 12 kuukauden aikana ja koronavirustilanne luultavasti väistyy, on yhtiöllä mahdollisuudet erittäin vahvalle tuloskasvulle, emmekä ole valmiita hyppäämään pois junasta lyhyen aikavälin haasteiden takia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fodelia
Fodelia on suomalainen vuonna 2019 perustettu elintarvikeyritysten holdingyhtiö. Konsernin portfolioon kuuluvat valmisruokavalmistaja Feelia, snacks-tuotteita valmistava Real Snacks, Suomen vanhimpiin makkaratehtaisiin lukeutuva Perniön Liha sekä Fodbar, Bravedo-konsernin kanssa perustettu yhteisyritys Fodbar. Yhtiön kotipaikka on Pyhäntä ja tuotantolaitokset sijaitsevat Pyhännällä, Kokkolassa, Salossa ja Jokioisessa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 19,7 | 24,6 | 32,0 |
kasvu-% | 28,26 % | 25,12 % | 30,07 % |
EBIT (oik.) | 2,0 | 2,1 | 3,0 |
EBIT-% (oik.) | 9,97 % | 8,47 % | 9,38 % |
EPS (oik.) | 0,09 | 0,22 | 0,33 |
Osinko | 0,07 | 0,08 | 0,12 |
Osinko % | 1,15 % | 1,45 % | 2,18 % |
P/E (oik.) | 70,09 | 25,47 | 16,71 |
EV/EBITDA | 18,29 | 16,01 | 11,48 |