Fodelia tiedotti maanantaina tiivistävänsä yhtiön liiketoimintarakennetta ja muuttavansa johtoryhmän kokoonpanoa. Jatkossa yhtiöllä on kaksi liiketoiminta-aluetta, Feelia ja Fodelia Retail. Muutoksella pyritään käyttämään konsernin sisäisiä resursseja tehokkaammin hyväksi erityisesti päivittäistavarakaupasta riippuvaisten liiketoimintojen kesken. Emme näe tarvetta ennustemuutoksille tiedotteen pohjalta.
Uusi liiketoiminnan rakenne selkeyttää raportointia
Muutoksen myötä Fodelian liiketoiminnan raportointirakenne koostuu 1.7. alkaen kahdesta alueesta, Feeliasta ja Fodelia Retailista. Feelia-segmenttiin kuuluu Feelian foodservice-kanavaan kohdistuva myynti. Fodelia Retail puolestaan keskittyy vähittäiskauppa-asiakkaisiin ja kuluttajille suunnattuun verkkokauppaan. Fodelia Retail koostuu Real Snacks Oy:n, Perniön Liha Oy:n, Pita Factory Oy:n sekä FodNet Oy:n liiketoiminnoista. Fodelia tulee raportoimaan Q2:n vielä vanhan raportointirakenteen mukaisesti. Raportoinnin tiivistäminen kahteen liiketoiminta-alueeseen on mielestämme Fodelian kokoiselle yhtiölle viestinnällisesti oikea ratkaisu, vaikkakin jatkossa sijoittaja saa vähemmän yksityiskohtaista informaatiota eri tytäryhtiöiden taloudellisesta kehityksestä. Kahdesta uudesta liiketoiminta-alueesta arvioimme Feelian olevan sekä kasvu- että kannattavuusprofiilin näkökulmasta selvästi vahvempi segmentti.
Tiivistetyllä johtamisrakenteella tavoitellaan tehokkuushyötyjä
Samalla yhtiö tiivistää johtoryhmänsä rakennetta. Jatkossa johtoryhmän muodostavat toimitusjohtaja Mikko Tahkola, rahoitusjohtaja Kati Kokkonen sekä kahden liiketoiminta-alueen vetäjät Jukka Ojala (Feelia) ja Sanna Kittelä (Fodelia Retail). Kittelä on tähän mennessä toiminut FodNet Oy:n toimitusjohtajana ja ottaa nyt vastuulleen myös päivittäistavarakaupasta riippuvaisista liiketoiminnoista vastaamisen. Aiemmin johtoryhmään kuuluivat myös Real Snacksin toimitusjohtaja Arja Kastarinen, joka irtisanoutui huhtikuussa sekä Perniön Lihan toimitusjohtaja Rami Himanto. Tiivistetyllä johtamisrakenteella pyritään saavuttamaan tehokkuushyötyjä PT-kaupasta riippuvaisten liiketoimintojen välillä sekä palvelemaan asiakkaita aiempaa paremmin. Yhtiö ei antanut numeerista säästötavoitetta ja arvioimmekin mahdollisten kustannussäästöjen jäävän muutaman sadan tuhannen euron mittaluokkaan. Emme tee ennustemuutoksia tiedotteen pohjalta, sillä pidämme mahdollisten kustannussäästöjen mittakaavaa melko pienenä ottaen huomioon kustannusinflaatiosta ja Fodelian korkeista kasvutavoitteista kumpuavan ennustamiseen liittyvän epävarmuuden.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fodelia
Fodelia on suomalainen vuonna 2019 perustettu elintarvikeyritysten holdingyhtiö. Konsernin portfolioon kuuluvat valmisruokavalmistaja Feelia, snacks-tuotteita valmistava Real Snacks, Suomen vanhimpiin makkaratehtaisiin lukeutuva Perniön Liha sekä Fodbar, Bravedo-konsernin kanssa perustettu yhteisyritys Fodbar. Yhtiön kotipaikka on Pyhäntä ja tuotantolaitokset sijaitsevat Pyhännällä, Kokkolassa, Salossa ja Jokioisessa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut03.05.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 34,1 | 41,7 | 48,5 |
kasvu-% | 48,32 % | 22,56 % | 16,14 % |
EBIT (oik.) | 1,5 | 2,5 | 3,8 |
EBIT-% (oik.) | 4,42 % | 6,10 % | 7,84 % |
EPS (oik.) | 0,13 | 0,25 | 0,40 |
Osinko | 0,04 | 0,08 | 0,13 |
P/E (oik.) | 58,00 | 19,05 | 12,20 |
EV/EBITDA | 28,48 | 12,47 | 8,60 |