Fodelian tytäryhtiö Feelian kotiruoat tulevat osaksi Tokmannin verkkokaupan tarjontaa
Tokmanni tiedotti perjantaina kasvattavansa tuotetarjontaa verkkokaupassaan lanseeraamalla Helppo Ruoka -kotiruokaboksit. Ruokabokseissa on neljä eri vaihtoehtoa ja ne koostuvat seitsemästä eri kotimaisesta suosikkiruoasta. Ruokabokseja voi jatkossa tilata Tokmannin verkkokaupasta kotiin kuljetettuina pääkaupunkiseudulla. Ruokaboksit laajentavat hyvin Tokmannin verkkokaupan valikoimaa ja etenkin sen rajallista valikoimaa ruokakategoriassa. Tokmanni pyrkii uudella strategiakaudellaan (2021-2025) kaksinkertaistamaan varastonimikkeidensä (SKU) määrän ja uskomme näkevämme vastaavia verkkokauppaan painottuvia kiinnostavia tuotelanseerauksia myös tulevaisuudessa.
Valikoimaan tulleet kotimaiset kotiruoat ovat Fodelia-konsernin tytäryhtiön Feelian valmistamia. Feelia on tunnettu käyttämästään autoklaavitekniikasta, joka mahdollistaa ruokien pitkän säilöntäajan ilman lisäaineita. Ensimmäiset Helppo Ruoka -tilaukset toimitetaan asiakkaille maanantaina 7. kesäkuuta.
Uskomme järjestelyn hyödyttävän kumpaakin yhtiötä, mutta hyvin erilaisessa mittakaavassa. Tokmannin mittakaavassa (2020 liikevaihto: 1073 MEUR) yhteistyöllä on pieni merkitys. Fodelian mittakaavassa (Fodelia-konsernin liikevaihto 2020: 23 MEUR, Feelian 2020 liikevaihto: 16 MEUR) yhteistyöllä voi onnistuessaan olla selvästi isompi merkitys. Feelian tehtaalle valmistui tänä keväänä laajennus, joka mahdollistaa tuotantokapasiteetin kolminkertaistamisen ja etenkin pienempien kuluttajapakkausten ja erityisruokavalioiden tehokkaamman tuotannon.
Viime vuonna Feelialla oli merkittäviä haasteita, kun foodservice-markkina romahti ja tuotantoa jouduttiin muokkaamaan isoista suurkeittiöasiakkaille menevistä pakkauksista pieniin yksittäisille kuluttajille lähetettäviin pakkauksiin. Nyt kun tuotantoa on saatu joustavammaksi eikä kapasiteettirajat enää aiheuta pullonkauloja, voi Feelia panostaa myyntiin vahvemmin ja hyödyntää myös kolmansien osapuolten myyntikanavia.
Emme ole tehneet kummankaan yhtiön kohdalla muutoksia ennusteisiimme tiedotteen perusteella. Suosittelemme kuitenkin sijoittajien seuraavan sitä, kuinka hyvin Feelian ruoat alkavat myymään Tokmannin verkkokaupassa ja voiko Feelia mahdollisesti saada omia tuotteitaan myyntiin myös muiden suurten vähittäiskauppaketjujen kautta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille