Foodservice-markkina on vuoden 2021 aikana toipunut vaihtelevasti koronapandemian aiheuttamasta liikevaihdon laskusta. Foodservice-markkinan vaikutukset kohdistuvat elintarvikesektorin seurannassa olevista yhtiöistämme eniten Fodeliaan, jonka suurimman tytäryhtiön Feelian liikevaihdosta valtaosa suuntautuu erilaisiin ammattikeittiöihin, kuten koulu-, hoiva- ja työpaikkaravintoloihin. Pienempiä vaikutuksia kohdistuu myös Apetitiin ja Raisioon, mutta nettovaikutukset jäävät arviomme mukaan pieniksi, koska näillä yhtiöillä on vahva jalansija vähittäiskaupassa, joka on jopa hyötynyt pandemia-aikana.
Markkina ei yllä vielä pandemiaa edeltävälle tasolle, mutta suunta on ylöspäin
Foodservice-tukkukaupan liikevaihto laski PTY:n tilastojen mukaan vuonna 2020 noin 18 %:lla edellisvuoteen verrattuna, kun koronapandemia siirsi oppilaita etäopetukseen ja toisaalta sulki kaupallisia ravintoloita rajoitustoimien ja etätyöskentelyn takia. Markkina oli erityisen heikko vuoden 2020 Q2:n aikana, jolloin foodservice-markkinan liikevaihto lähes puolittui, mikä vaikeutti merkittävästi Fodelian liiketoimintaa. Vuoden 2021 aikana pandemian jatkuessa alan liikevaihto kasvoi 5 % eli toipui vain osittain. Toipuminen oli kuitenkin erityisen vahvaa Q2:n aikana (+35 %) ja näyttäisi olevan pirteää myös Q4:n aikana (+17 % loka-marraskuussa). Vaikka toipuminen on lähtenyt käyntiin ja ollut ajoittain voimakasta, jäi tammi-marraskuun foodservice-markkinan liikevaihto yhä 13 % vuoden 2019 tason alapuolelle. Tämä tarkoittaa, että toipumispotentiaalia on jäljellä merkittävästi tuleville vuosille.
Markkinan toipuminen tukee Feelian kasvupotentiaalia
Markkinan toipuminen voisi tukea Feelian liikevaihtoa 2021 Q4:n aikana erityisesti, koska tuotannon pullonkauloja on saatu poistettua Pyhännän tehtaalla. Myös vuoden 2021 Q2:lla Feelia sai positiivisen kasvuvaikutuksen foodservice-markkinan toipumisesta, mutta tuotannolliset haasteet rajoittivat liikevaihdon kehitystä ja erityisesti kannattavuutta. Pandemian hellittäminen asteittain vuosien 2022-23 aikana tuo ennusteidemme mukaan merkittävää vetoapua Feelian orgaaniseen kasvuun (2022e: 29 %, 2023e: 19 %). Tämänhetkinen omikron-variantti hidastanee foodservice-markkinan toipumista alkuvuoden 2022 osalta, mutta toisaalta voi jopa parantaa pidemmän aikavälin markkinanäkymää, mikäli lievempänä varianttina nopeuttaa pandemian päättymistä.
Kasvunäkymät ovat hienot myös konsernitasolla
Fodelia-konsernin osalta kasvuennusteemme (2022e: 20 %, 2023e: 15 %) ovat matalammat kuin Feelialla, mutta kuitenkin elintarvikesektorille poikkeuksellisen korkeat. Pidämme konsernin kasvunäkymiä hyvinä, sillä foodservice-markkinan lisäksi odotamme liikevaihdon kasvulle tukea uusista kunta- ja hoiva-alan toimitussopimuksista, verkkokaupan kasvusta sekä panostuksista vähittäiskauppa-myyntikanavan kasvattamiseksi.
Käy kauppaa. (Fodelia)
