Harvian Q3-raportti ylitti odotuksemme ja tiedotustilaisuuden kommentit olivat muutenkin selvästi positiivisia. Nostimme lähivuosien EPS-ennusteitamme noin 5-9 %, minkä takia nostamme tavoitehintamme 9,0 euroon (aik. 7,5 euroa). Hyvät tuloskasvunäkymät, kohtuullinen arvostus ja vakaasti kasvava osinko saavat meidät toistamaan lisää-suosituksemme.
Liikevaihto kasvoi 22 % vertailukaudesta pääosin Almost Heaven Saunas -yritysoston ansiosta
Q3-liikevaihto kasvoi 22 % ja oli 17,1 MEUR (Inderes ennuste 15,8 MEUR). Kasvu tuli pääosin vuoden 2018 lopussa tehdystä AHS-yrityskaupasta, minkä johdosta Pohjois-Amerikan liikevaihto kasvoi 253 %. Tämä näkyi myös Sauna-tuoteryhmän 75 %:n kasvuna. Kasvu oli vahvaa myös orgaanisesti ja sitä tuli kaikista tuoteryhmistä, erityisesti saunoista, kiukaista ja höyrygeneraattoreista. Hieman vaisun Q2-liikevaihdon jälkeen Harvian myynti pääsi Q3:lla taas vauhtiin lähes kaikilla maantieteellisillä alueilla (Suomi +11 %, Venäjä +25 %, Muu Eurooppa + 14 %). Harvia jatkoi haastajana kovaa vauhtia myös Pohjoismaissa (+23 %), missä yhtiö on saanut avattua etenkin Ruotsissa uusia asiakkuuksia ja jakelukanavia.
Tuloskasvu on pysynyt ostettujen yritysten heikosta kannattavuudesta huolimatta hyvällä tasolla
Oikaistu liikevoitto kasvoi 25 % 2,9 MEUR:oon (EBIT 17,2 %) ja ylitti meidän ennusteemme (2,8 MEUR). Tuloskasvun taustalla olivat liikevaihdon kasvun lisäksi mm. tuottavuuden jatkuva parantaminen, tehokkaampi raaka-ainehankinta ja keskiostoksen arvon nostaminen. Viime vuoden lopussa ostetun AHS:n liikevaihto oli 8 MEUR ja EBITDA negatiivinen. Harvia on alkuvuonna onnistunut integroimaan yhtiön todella vakuuttavasti ja kääntämään tuloksen jo positiiviseksi. Harvian mukaan AHS voi päästä 10 %:n liikevoittotasolle ja tavoitteen kanssa ollaan nyt hieman yli puolen välin.
Nostimme lähivuosien EPS-ennusteitamme 5-9 %
Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä. Yhtiö on asettanut tavoitteeksi keskimäärin yli 5 %:n vuotuisen liikevaihdon kasvun ja 20 %:n oikaistun liikevoittomarginaalin. Ennakoitua positiivisemman Q3-raportin ja tiedotustilaisuuden johdosta 2019-2021 liikevaihtoennusteemme nousivat noin 3 % ja EPS-ennusteemme nousivat 5-9 %. Odotamme vuosien 2020-2021 aikana liikevaihdon kasvavan noin 4 %:n vuotuista tahtia ja liikevoittomarginaalin paranevan nykyiseltä 18 %:n tasolta 19 %:n tasolle (2021e). Yhtiö on tänä vuonna puhunut tiedotustilaisuuksissa poikkeuksellisen suoraan siitä, että ostokohteita etsitään aktiivisesti täydentämään orgaanista kasvua. Tämä vahvistaa käsitystämme Harvian tavoitteesta toimia pitkällä aikavälillä sauna- ja spa-markkinan konsolidoijan roolissa. Ennusteemme eivät ota huomioon potentiaalisia yritysostoja, mutta yhtiön antamat näytöt jo tehdyistä yritysostoista ja niiden integroinnista ovat erittäin vakuuttavia ja pidämme tätä hyvänä jokerikorttina Harvialle tulevaisuuden omistaja-arvon luomisessa. Ilman yritysostojakin näemme Harvialla hyvät mahdollisuudet kasvattaa liikevaihtoa uusien maantieteellisten alueiden, jakelukanavien ja innovatiivisten tuotelanseerausten kautta. Viime vuosina tehdyissä yritysostoissa (Sentiotec ja AHS) on vielä runsaasti kannattavuuden parantamismahdollisuuksia ja yhtiön mukaan tuotantolaitosten tehokkuudessa ollaan vielä kaukana täydellisyydestä.
Osakkeen arvostus on edelleen kohtuullinen voimakkaasta kurssinoususta huolimatta
Ennusteidemme mukaiset 2019 ja 2020 P/E-luvut ovat 17x ja 15x. Vastaavien vuosien EV/EBIT-kertoimet ovat 14x ja 13x. Arvostus on yhtiön vahvaan markkina-asemaan, hyviin kasvunäkymiin ja toimialan parhaaseen kannattavuuteen nähden edelleen kohtuullinen (ja linjassa verrokkeihin), vaikka alkuvuoden kurssinousu on perustunut pitkälti arvostuskertoimien nousuun. Ennusteidemme mukaiset osinkotuotot ovat lähivuosille 4,7 % ja 5,1 %, mikä ovat mielestämme nykyisessä markkinatilanteessa houkuttelevat ottaen huomioon Harvian pitkän aikavälin hyvät tulos- ja osingonkasvunäkymät.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.11.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 61,9 | 71,8 | 74,9 |
kasvu-% | 3,05 % | 16,00 % | 4,22 % |
EBIT (oik.) | 10,9 | 13,1 | 14,2 |
EBIT-% (oik.) | 17,52 % | 18,19 % | 18,96 % |
EPS (oik.) | 0,49 | 0,51 | 0,56 |
Osinko | 0,37 | 0,40 | 0,43 |
Osinko % | 6,89 % | 0,98 % | 1,05 % |
P/E (oik.) | 10,86 | 80,60 | 72,91 |
EV/EBITDA | 10,40 | 49,96 | 46,33 |