Harvia julkistaa Q3-raporttinsa perjantaina 8.11. klo 9.00. Odotamme liikevaihdon kasvaneen pääasiassa vuoden 2018 lopussa tehdyn Almost Heaven Saunas -yritysoston ansiosta ja suhteellisen kannattavuuden nousseen hieman heikohkon vertailukauden yläpuolelle.
Odotamme Q3-liikevaihdon kasvaneen 13 % vertailukaudesta 15,8 MEUR:oon. Liikevaihdon kasvua ajaa pääosin vuoden 2018 lopussa tehty Almost Heaven Saunas -yrityskauppa. Yrityskaupan lisäksi kasvua on tukenut arviomme mukaan uusiin jakelukanaviin ja maantieteellisille alueille laajentuminen, uudet tuotelanseeraukset sekä alkuvuonna tehdyt myyntihintojen korotukset.
Odotamme oikaistun liikevoiton nousseen Q3:lla 2,8 MEUR:oon (Q3’18: 2,3 MEUR), mikä tarkoittaa 17,5 %:n oikaistua liikevoittomarginaalia (Q3’18: 16,7 %). Vertailukaudella (Q3’18) Harvialle osui matalakatteisten saunaprojektien toimituksia ja paljon messu- ja muita tuotteiden lanseeraamisiin liittyviä kuluja. Näiden takia vertailukauden kannattavuus ei ollut erityisen hyvä, ja sen pitäisi olla kohtalaisen helposti ylitettävissä. Tuloskasvua ajavat arviomme mukaan myös liikevaihdon kasvu, tuottavuuden jatkuva parantaminen tehtailla, tehokkaampi raaka-ainehankinta ja keskiostoksen arvon nostaminen. Vuoden 2018 lopussa ostetun Almost Heaven Saunasin liikevaihto oli noin 8 MEUR ja käyttökate negatiivinen. Sen liittymisellä osaksi konsernia pitäisi lähtökohtaisesti olla negatiivinen vaikutus suhteellisen kannattavuuteen. Harvia oli kuitenkin alkuvuoden aikana onnistunut integroimaan AHS:n yllättävän hyvin konserniin ja kääntämään sen tuloksen jo voitolle, mitä heijastellen odotamme negatiivisen vaikutuksen jääneen pieneksi.
Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä, eikä yhtiö siten anna ohjeistusta vuodelle 2019. Yhtiö on kuitenkin asettanut pitkän aikavälin tavoitteeksi keskimäärin yli 5 %:n vuotuisen liikevaihdon kasvun ja yli 20 %:n oikaistun liikevoittomarginaalin (2018: 17,5 %). Meidän ennusteemme vuoden 2019 liikevaihdolle on 70 MEUR (kasvu 13 %), mikä johtuu pääosin AHS-yritysostosta. Oikaistu liikevoittomarginaali jää ennusteissamme hieman pitkän aikavälin tavoitteen alapuolelle (2019e: 18,1 %). Harvian omalla ”vanhalla liiketoiminnalla” on pitkä historia yli 20 %:n liikevoittomarginaalin tekemisestä. Isoina haasteina yhtiön tavoitteessa päästä takaisin yli 20 %:n liikevoittomarginaaliin lähivuosina on vuonna 2016 ostetun Sentiotecin ja vuonna 2018 ostetun AHS:n integroinnin onnistuminen. Molemmat yritysostokohteet tekivät ostettaessa lähellä nollaa olevaa tulosta, minkä takia niillä on ollut negatiivinen vaikutus koko konsernin suhteelliseen kannattavuuteen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut02.11.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 61,9 | 70,1 | 73,0 |
kasvu-% | 3,05 % | 13,13 % | 4,20 % |
EBIT (oik.) | 10,9 | 12,7 | 13,3 |
EBIT-% (oik.) | 17,54 % | 18,14 % | 18,28 % |
EPS (oik.) | 0,50 | 0,48 | 0,52 |
Osinko | 0,37 | 0,39 | 0,41 |
Osinko % | 6,89 % | 0,98 % | 1,03 % |
P/E (oik.) | 10,84 | 82,20 | 77,06 |
EV/EBITDA | 10,40 | 49,74 | 47,44 |