Harvia: Saunamarkkinan konsolidaatio etenee vakaasti
Harvia kertoi jatkavansa saunamarkkinan konsolidointia ostamalla enemmistön EOS Groupista. Pidämme kauppaa pitkällä aikavälillä hyvänä asiana Harvian markkina-aseman ja tuloskasvun kannalta, vaikka lyhyellä aikavälillä koronaviruksen aiheuttama talousshokki tuokin toimintaan haasteita. Toistamme osakkeen houkuttelevasta arvostuksesta johtuen lisää-suosituksemme, mutta laskemme tavoitehintamme 9,0 euroon (aik. 12,0 euroa).
Harvia jatkaa sauna- ja spa-markkinan konsolidointia ostamalla enemmistön saksalaisesta EOS Groupista
EOS on ammatti- ja premium-käyttöön tarkoitettujen sauna- ja spa-tuotteiden teknologiajohtaja. Tuotevalikoima sisältää ammatti- ja premium-kiukaat, kaasukäyttöiset kiukaat, ohjauskeskukset, höyrygeneraattorit, infrapunalaitteistot sekä oheistarvikkeita. Yritysosto täydentää hyvin Harvian ammattilais- ja premium-tuotteiden valikoimaa ja vahvistaa Harvian johtavaa asemaa globaalina saunabrändinä. Harvia on viime vuosina konsolidoinut aktiivisesti globaalia sauna- ja spa-markkinaa. Harvia osti saksalaisen Sentiotecin 2016 ja yhdysvaltalaisen Almost Heaven Saunasin 2018. EOS-kauppa on luonnollinen jatkumo yritysostovetoiselle kasvustrategialle ja pidämme kauppaa positiivisena Harvian kannalta. Yrityskauppa nostaa Harvian markkinaosuuden globaalilla kiuas- ja saunakomponenttimarkkinoilla 11 %:sta 14 %:iin.
Kauppahinta on synergioiden kanssa matala ja kaupan strateginen sopivuus on Harvialle erittäin hyvä
EOS:n 2019-liikevaihto oli 17,3 MEUR (Harvia 74 MEUR) ja oikaistu liikevoitto 2,8 MEUR (Harvia 13,9 MEUR). Kauppahinta on 19,7 MEUR ja perustuu koko EOS:n kaupantekohetken 25,5 MEUR:n velattomaan arvoon. Harvia ostaa kaupassa 78,6 % EOS:n Saksan toiminnoista ja 80 % Venäjän toiminnoista, ja sillä on optio ostaa myös vähemmistöosakkeet. Harvia rahoittaa kaupan korollisella lainalla ja kassavaroilla. Toteutuneilla luvuilla kaupan EV/EBIT on 9x. Harvia arvioi saavan kaupasta 2,2 MEUR:n vuotuiset synergiaedut 2024 mennessä. Jos synergiat tulevat täysimääräisesti läpi, laskee kaupan EV/EBIT-kerroin 5x tasolle, mikä on hyvin matala. EOS:n tuoteportfolio ja asiakaskunta on juuri sellainen, mitä Harvia on kaivannut omaan portfolioonsa, joten pidämme kaupan strategista sopivuutta Harvialle erittäin hyvänä.
Ennustemuutokset jäivät lieviksi, sillä arvioimme koronaviruksen tuovan liiketoimintaan haasteita
EOS-kauppa toteutuu maalis-huhtikuussa, jonka jälkeen luvut yhdistellään Harvian lukuihin. Normaalitilanteessa EOS-kauppa olisi todennäköisesti nostanut 2020-ennusteitamme liikevaihdon ja tuloksen osalta noin 16-17 %, mutta koronaviruksen aiheuttaman talousshokin takia jouduimme laskemaan merkittävästi aiempia helmikuussa julkistetun tilinpäätöksen yhteydessä tehtyjä ennusteitamme. Harvian toiminta on historiassa ollut hyvin taantumakestävää, sillä iso osa liikevaihdosta tulee korvauskysynnästä ja yksityisasiakkailta. Tämän takia mm. finanssikriisissä Harvian luvuissa näkyi vain pieni notkahdus. EOS:n asiakaskunta koostuu kuitenkin hotelleista, kuntosaleista ja kylpylöistä, joiden toimintaan koronaviruksella on merkittävä negatiivinen vaikutus. Tällä asiakaskunnalla on heikot ajat edessä, mikä voi heijastua mm. saunaprojektien lykkäämisenä ja pidemmän aikavälin ongelmina. Nostimme em. epävarmuustekijöistä johtuen 2020-2021 liikevaihtoennusteitamme noin 10 %:lla ja oikaistut liikevoittoennusteemme nousivat vain 1-5 %.
Osakkeen arvostus on matala, sillä sitä painaa heikentynyt riskinottohalukkuus ja koronaepävarmuus
Ennusteidemme mukaiset 2020 ja 2021 P/E-luvut ovat 13x ja 12x. Arvostus on vahvaan markkina-asemaan, toimialan parhaaseen kannattavuuteen ja vakaaseen kassavirtaan nähden matalalla tasolla. Tase on vahva ja osingonmaksukyky pysyy yrityskaupasta huolimatta hyvänä. Odotamme lähivuosien osinkotuottojen olevan 5,3 % ja 5,6 %.
Huom! Harvian raportti julkaistiin ke 18.3. illalla ja kommentin olisi pitänyt olla eilisen aamukatsauksessa, mutta jäi vahingossa pois. Pahoittelemme myöhästymistä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 74,1 | 86,4 | 92,7 |
kasvu-% | 19,62 % | 16,57 % | 7,32 % |
EBIT (oik.) | 13,9 | 15,4 | 17,2 |
EBIT-% (oik.) | 18,73 % | 17,80 % | 18,52 % |
EPS (oik.) | 0,54 | 0,61 | 0,67 |
Osinko | 0,38 | 0,42 | 0,45 |
Osinko % | 3,64 % | 1,06 % | 1,13 % |
P/E (oik.) | 19,25 | 65,41 | 59,08 |
EV/EBITDA | 13,44 | 44,03 | 38,07 |