Harvia antoi perjantaina ennakkotietoja Q2-luvuistaan. Erittäin vahvan Q1:n jälkeen kysyntä on ollut poikkeuksellisen vahvaa myös Q2:lla. Liikevaihto (+83 %) ja oikaistu liikevoitto (+144 %) ylittivät selvästi meidän odotuksemme. Harvia on erinomaisessa asemassa sauna- ja spa-markkinalla, joka ratsastaa nyt globaalisti kasvavan terveys- ja hyvinvointitrendin mukana. Kasvattamalla omaa tuotantoaan ja laajentamalla tuoteportfoliotaan täydentävillä yritysostoilla Harvia kykenee kasvamaan ja laajentumaan tehokkaasti kohdemarkkinoillaan ja valtaamaan myös uusia markkina-alueita. Vahvojen Q2-ennakkotietojen perusteella nostimme lähivuosien ennusteitamme ja päivitämme tavoitehintamme 62,0 euroon (aik. 52,0 euroa). Näemme yhtiön sijoitustarinan edelleen todella houkuttelevana, joten toistamme lisää-suosituksemme.
Ennakkotietojen mukaan Q2 on sujunut selvästi vertailukautta ja ennusteitamme paremmin
Harvian Q2-liikevaihto kasvoi 83 % ja oli 46,8 MEUR (Inderes: 40,4 MEUR). Kasvu sai tukea 1.5.2020 ja 28.5.2021 tehdyistä EOS- ja Kirami-yrityskaupoista. Kehitys ei ollut kuitenkaan yritysostojen varassa, koska orgaaninen kasvu oli väkivahvaa (+60 %). Yhtiö kasvaa voimakkaasti ja on todella hyvässä tuloskunnossa, eivätkä globaalien toimitusketjujen haasteet, komponenttipula tai raaka-aineiden hintojen nousu tunnu numeroiden valossa haittaavan sitä lainkaan. Harvian oikaistu liikevoitto oli Q2:lla 13,2 MEUR, mikä ylitti selvästi vertailukauden (Q2’20: 5,4 MEUR) ja meidän ennusteemme (9,4 MEUR). Liikevoittomarginaali on korkea 28 % (Q2’20: 21 %), kun yhtiön pitkän ajan tavoite on 20 %:n liikevoitto. Harvia on nyt H1’21 aikana tehnyt jo lähes saman verran liikevoittoa kuin ennätyksellisenä vuonna 2020 (~24 MEUR).
Vahvaan kysyntään pyritään vastaamaan suurilla investoinneilla ja strategisilla yritysostoilla
Harvian johto sanoi Q1-tiedotustilaisuudessa toukokuussa, että sauna- ja spa-markkinan odotetaan seuraavan 2-3 vuoden aikana kasvavan selvästi yli historiallisen 5 %:n vauhdin. Yhtiöllä on viimeisen vuoden aikana ollut haasteita vastata nopeasti kasvaneeseen kysyntään, mikä on johtanut tilauskirjan paisumiseen ennätystasolle ja toimitusaikojen venymiseen. Tuotantokapasiteettia kasvatetaan nyt nopeasti suurilla investoinneilla ja strategisilla yrityskaupoilla. Yhtiö kasvatti 2020 kapasiteettiaan Kiinassa, USA:ssa, Romanissa ja Muuramessa ja sai Q1’21 aikana asennettua viivästyneet konetoimitukset USA:ssa. Tuotanto yhtiön uudessa tänä vuonna ostetussa kiinteistössä USA:ssa odotetaan käynnistyvän syyskuussa 2021 ja Muuramen tehdaslaajennuksen on määrä valmistua joulukuussa 2021. Toukokuussa toteutetun Kirami-yrityskaupan myötä Harvia laajensi tuoteportfoliotaan, hyppäsi heti puulämmitteisten kylpytynnyrien globaalin markkinajohtajan paikalle ja paransi asemiaan myös kylmävesituotteiden kehittämiselle.
Nostimme lähivuosien ennusteitamme erinomaisten ennakkotietojen seurauksena
Vahvojen ennakkotietojen seurauksena nostimme 2021 liikevaihtoennusteemme 177 MEUR:oon (aik. 167 MEUR), mikä tarkoittaa 63 % kasvua edellisvuodesta. Oikaistu liikevoittoennusteemme nousi 46 MEUR:oon (aik. 41 MEUR), edellyttäen 87 %:n kasvua ja 25,8 % oikaistua liikevoittomarginaalia (2020: 22,4 %). Vuosien 2022-2023 liikevaihtoennusteitamme korotimme 6-12 % ja liikevoittoennusteitamme 11-15 %. Odotamme Harvian pitävän yllä ~20 %:n vuotuista liikevaihdon kasvua 2022-2023 ja liikevoittomarginaalin tasaantuvan ~24 %:n tasolle (taloudellinen tavoite EBIT 20 %).
Arvostus heijastelee houkuttelevaa kasvunäkymää, erittäin vahvaa suorittamista ja yritysostojen jokerikorttia
Päivitetyillä ennusteillamme 2021 ja 2022 P/E-luvut ovat 32x ja 27x. Osinkotuotot ovat 1,9 % ja 2,3 % (jakosuhde ~60 %). Harvia on lähivuosien P/E- ja EV/EBIT-kertoimilla arvostettu noin 20-40 % verrokkiryhmän yläpuolelle, mikä on mielestämme oikeutettu vahva markkina-asema, maailmalla voimistuvan saunatrendi ja hyvät pitkän aikavälin kasvunäkymät huomioiden. Uskomme yhtiön jatkavan pirstaleisen toimialan konsolidointia ja näemme tässä loistavan jokerikortin omistaja-arvon luomiselle jo valmiiksi vahvojen kilpailuetujen ja orgaanisten näkymien lisäksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Harvia
Harvia on vuonna 1950 perustettu, liikevaihdolla mitattuna yksi maailman johtavista sauna- ja spa-markkinoilla toimivista yhtiöistä. Yhtiöllä on kattava tarjooma kiukaista ja kiuaskomponenteista aina kokonaisiin sauna- ja spa-ratkaisuihin. Harvian asiakkaita ovat niin kuluttaja-asiakkaat kuin sauna- ja spa-alan ammattilaiset. Harvian tuotteita myydään jälleenmyyntiverkoston kautta maailmanlaajuisesti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 109,1 | 177,4 | 225,1 |
kasvu-% | 47,26 % | 62,56 % | 26,91 % |
EBIT (oik.) | 24,5 | 45,7 | 54,4 |
EBIT-% (oik.) | 22,43 % | 25,79 % | 24,18 % |
EPS (oik.) | 0,94 | 1,83 | 2,18 |
Osinko | 0,51 | 1,08 | 1,31 |
Osinko % | 2,08 % | 2,72 % | 3,30 % |
P/E (oik.) | 25,99 | 21,68 | 18,22 |
EV/EBITDA | 18,19 | 15,30 | 12,26 |