Huhtamäki päivitti strategiansa, taloustavoitteet pysyivät odotetusti ennallaan
Huhtamäki julkisti maanantaina strategiapäivityksen. Yhtiö keskittyy jatkossa kasvuun, kilpailukykyyn osaamisen kehittämiseen ja kestävään kehitykseen. Yhtiö tähtää vastuullisten ruokapakkausten ykkösvalinnaksi. Huhtamäki aikoo vauhdittaa kasvuaan laajentamalla toimintojaan ja jatkamalla investointejaan kehittyvillä markkinoilla sekä hyödyntämällä kestävään kehitykseen ja ruuan toimittamiseen liittyviä kasvumahdollisuuksia. Kilpailukyvyn parantamisessa yhtiö keskittyy maailmanluokan operatiiviseen suorituskykyyn, prosessien suorituskykyyn ja digitalisointiin. Osaamisen kehittämisen avulla vahvistetaan nollatapaturmaista turvallisuuskulttuuria ja kehitetään strategisia kyvykkyyksiä, sekä vaalitaan korkean suorituskyvyn kulttuuria. Yhtiön strategia tähtää vuoteen 2030.
Uudistetun strategiansa toteuttamiseksi Huhtamäki on päättänyt yhdistää Foodservice Europe-Asia-Oceania ja Fiber Packaging -segmenttinsä. Segmenttien yhdistäminen mahdollistaa kasvumahdollisuuksien tehokkaamman hyödyntämisen sekä niin kuitupakkaus- kuin kartonkiteknologioiden tuomisen yhä paremmin asiakkaiden ulottuville. Liiketoiminnot raportoidaan kuitenkin erikseen ainakin tilikauden 2020 loppuun saakka. Yhdistäminen tulee voimaan 1.6.2020.
Osana uudistettua strategiaansa Huhtamäki on myös määritellyt pitkän aikavälin taloudelliset päämääränsä:
- Vertailukelpoinen kasvu: 5+ % (ennallaan)
- Oikaistu liikevoittoprosentti: yli 10 % (ennallaan)
- Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen: 2x–3x (ennallaan)
- Osinkosuhde: 40–50 % (ennallaan)
Vastuullisuuden osalta yhtiö tavoittelee muun muassa hiilineutraalia tuotantoa ja tuotteiden 100 %:n kierrätys-, kompostoitavuus-, tai uudelleenkäyttöastetta vuonna 2030.
Huhtamäki kertoi myös koronaviruksen leviämisen vaikutuksesta operaatioihinsa. Yhtiö on ottanut käyttöön lisätoimia työntekijöidensä terveyden ja turvallisuuden suojelemiseksi ja toimintojen jatkuvuuden turvaamiseksi. Kaikissa yksiköissä noudatetaan lisäksi huolellisesti terveysviranomaisten ohjeita. Yhtiö on aloittanut lisätoimia toimitusvarmuuden ylläpitämiseksi ja tuoteturvallisuuden varmistamiseksi.
Strategiapäivitys ei ollut yllättävä, sillä yhtiön nykyinen toimitusjohtaja aloitti työnsä vajaa vuosi sitten ja Huhtamäen piti alun perin järjestää tällä viikolla pääomamarkkinapäivä. Mielestämme strategiapäivitys ei sisältänyt suurempia yllätyksiä vaan yhtiö jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista pitkälti entisillä linjoillaan, joskin kestävän kehityksen päätään nostava trendi saa luonnollisesti aiempaa suurempaa painoa myös Huhtamäessä. Myös taloudellisten tavoitteiden pysyminen käytännössä ennallaan oli täysin odotettua, sillä pidämme tavoitteita realistisina, vaikka yhtiö ei olekaan kannattavuustavoitteeseensa vielä yltänyt. Huhtamäki järjestää pääomamarkkinapäivän korvaavan sijoittajapuhelun huomenna ja päivitämme näkemyksemme yhtiöstä lähiaikoina.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Huhtamäki
Huhtamäki on vuonna 1920 perustettu maailmanlaajuisesti toimiva noutoruoka ja elintarvikepakkausratkaisujen toimittaja. Huhtamäki toimittaa ratkaisujaan kuluttajille ja yrityksille ympäri maailman. Huhtamäki tarjoaa käyttötarkoituksen mukaisesti suunniteltuja pakkauksia ruoalle ja juomalle, lemmikkieläinten ruoalle sekä hygienia- ja kodinhoitotuotteille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 399,0 | 3 437,0 | 3 674,0 |
kasvu-% | 9,51 % | 1,12 % | 6,90 % |
EBIT (oik.) | 293,1 | 280,2 | 338,0 |
EBIT-% (oik.) | 8,62 % | 8,15 % | 9,20 % |
EPS (oik.) | 1,89 | 1,76 | 2,17 |
Osinko | 0,89 | 0,92 | 0,95 |
Osinko % | 2,15 % | 2,57 % | 2,66 % |
P/E (oik.) | 21,95 | 20,32 | 16,46 |
EV/EBITDA | 11,64 | 10,19 | 8,58 |