Huhtamäki julkistaa torstaina kello 8.30 Q3-tuloksensa, jonka odotamme jääneen vertailukaudesta kustannusinflaation takia, vaikka kysyntä onkin luultavasti jatkanut toipumistaan koronarasituksista. Abstraktit näkymät yhtiö arviomme mukaan toistaa, joskaan emme yllättyisi, mikäli Huhtamäki indikoisi markkinakommenteissaan kustannusinflaation luoman marginaalipaineen jatkuvan vielä lähiaikoina. Lisäsimme yhtiön ennusteisiimme Elif-yritysoston, jonka yhtiö sai maaliin aivan Q3:n lopussa. Kaupalla oli 4-5 %:n positiivinen vaikutus lähivuosien EPS-ennusteisiimme. Näin ollen mielestämme järkevä kauppa tukee positiivista näkemystämme Huhtamäestä. Siten emme tee muutoksia ennen Q3-raporttia Huhtamäen 45 euron tavoitehintaamme tai lisää-suositukseemme.
Arviomme mukaan Huhtamäen toimintaympäristö on pysynyt Q3:lla Q2:n kaltaisena, kun koronasta kärsinyt noutoruokapuoli (noin 40 % liikevaihdosta) on jatkanut toipumistaan ja toisaalta elintarvikepakkausten menekki on säilynyt pääosin hyvänä. Tätä kysyntäkuvaa, myyntihintojen korotuksia ja rauhoittuvaa valuuttavastatuulta peilaten ennustamme yhtiön liikevaihdon kasvaneen Q3:lla melko hyvästä vertailukaudesta 4 % 884 MEUR:oon. Ennusteemme on konsensuksen tasolla. Odotamme maltillista kasvua kaikilta divisioonilta.
Huhtamäen liikevoiton ennustamme olleen Q3:lla 79 MEUR, mikä alittaa hyvän vertailuluvun melko selvästi ja myös konsensuksen lievästi. Arviomme mukaan myynnin kasvu ei taivu tuloskasvuksi Q3:lla, sillä vertailukaudella kannattavuus oli yhtiön lähihistorian parasta ja Q3:lla toimintaympäristö on ollut kulujen (ml. polymeerit, kartonki, kierrätyspaperi, energia) osalta huomattavasti viime vuotta haastavampi. Ennusteemme on hieman konsensuksen alapuolella, mutta myöskään konsensus ei odota Huhtamäen yltäneen Q3:lla tuloskasvuun. Divisioonista ennustamme yhtiön tulosmoottorin roolin pandemian aikana ottaneen North American tehneen jälleen erinomaisen kannattavuuden kustannusinflaatiosta huolimatta, mutta jäävän kovien vertailulukujen alapuolelle. Flexible Packagingin odotamme jääneen Q3:lla kysyntärasitteiden ja kustannusinflaation takia vaisulle marginaalitasolle Q2:n tavoin. Food Service Europa-Asia-Oceanian tulos sen sijaan on arviomme mukaan jatkanut toipumistaan kysynnän mukana. Fiber Packagingin marginaali on arviomme mukaan ollut keräyspaperin hinnan nousun ansiosta lievässä paineessa pääosin hyvistä volyymeistä huolimatta. Alariveillä odotamme yhtiön kirjaavan kertakuluja 10 MEUR Elif-kaupasta ja tehotustoimista, minkä takia raportoidun tuloksen ennusteemme ovat selvästi konsensuksen alapuolella. Rahoituskulujen ja korkojen osalta ennusteemme ovat yhtiön normalisoiduilla tasoilla. Siten odotamme EPS:n jääneen niin ikään kertakulujen rasittaman vertailukauden tasolle 0,43 euroon osakkeelta.
Huhtamäki antoi tilinpäätösraportissaan kuluvalle vuodelle näkymät, joiden mukaan konsernin liiketoimintaedellytysten odotetaan parantuvan tänä vuonna, vaikka toimintaympäristössä onkin edelleen epävakautta. Odotamme yhtiön toistavan nämä näkymät, sillä arvioimme noutoruokasegmentin kysynnän jatkavan palautumistaan, vaikka deltavariantien leviäminen onkin tuonut lieviä mutkia matkaan tietyillä markkinoilla. Emme myöskään yllättyisi, jos yhtiö viittaisi näkymissään tai kommenteissaan viime aikoina jatkuneen inflaatiopainin jatkuvan vielä lähiaikoina. Kustannuspiikin takia Huhtamäen lähikvartaalien ennusteissamme voi olla lieviä laskupaineita, mutta arviomme mukaan piristyvä kysyntä, viiveellä nousevat hinnat ja toimitusketjujen pullonkaulojen aukeaminen normalisoivat marginaaleja viimeistään ensi vuonna. Näin ollen emme näe tilannetta osakkeen kannalta dramaattisena ja pidämme osakkeen nykyistä arvostustasoa (2022e: P/E 16x) hyvänä tilaisuutena hypätä laatunsa osoittaneen Huhtamäen kyytiin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Huhtamäki
Huhtamäki on vuonna 1920 perustettu maailmanlaajuisesti toimiva noutoruoka ja elintarvikepakkausratkaisujen toimittaja. Huhtamäki toimittaa ratkaisujaan kuluttajille ja yrityksille ympäri maailman. Huhtamäki tarjoaa käyttötarkoituksen mukaisesti suunniteltuja pakkauksia ruoalle ja juomalle, lemmikkieläinten ruoalle sekä hygienia- ja kodinhoitotuotteille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 301,8 | 3 477,0 | 3 722,0 |
kasvu-% | −2,86 % | 5,31 % | 7,05 % |
EBIT (oik.) | 302,1 | 326,4 | 357,0 |
EBIT-% (oik.) | 9,15 % | 9,39 % | 9,59 % |
EPS (oik.) | 1,94 | 2,12 | 2,31 |
Osinko | 0,92 | 0,95 | 1,00 |
Osinko % | 2,18 % | 2,66 % | 2,79 % |
P/E (oik.) | 21,73 | 16,85 | 15,47 |
EV/EBITDA | 11,38 | 9,42 | 8,37 |