Ilkka-Yhtymä antoi tiistaina positiivisen tulosvaroituksen koskien vuoden 2020 oikaistua oman toiminnan liikevoittoa. Ennakoimme Q3-raportin jälkeisessä päivityksessämme yhtiön nostavan tulosohjeistustaan, joten tulosvaroitus oli odotettu positiivinen uutinen. Alustavien tietojen mukaan Q4-tulos ylitti ennusteemme ja siten ennusteessamme on nousuvaraa.
Ilkka-Yhtymä tiedotti, että alustavien tietojen mukaan Q4’20:n kannattavuus on ennakoitua parempi ja on noin edellisen vuoden tasolla. Tästä johtuen Ilkka-Yhtymän koko vuoden 2020 oikaistun oman toiminnan liikevoiton arvioidaan ylittävän edellisen vuoden tason. Ennusteemme Q4’20:n oikaistuksi oman toiminnan liikevoitoksi on 0,3 MEUR, kun taas vertailukaudella yhtiö ylsi 0,7 MEUR:oon. Näin ollen Q4’20:n ennusteessamme ja siten myös koko vuoden ennusteessamme (2020e oik. oman toiminnan liikevoitto 1,3 MEUR) on suhteellisesti tuntuvaa nousuvaraa. Tarkastelemme ennustettamme lähiviikkoina julkistettavan Q4-tulosennakon yhteydessä. Ilkka-Yhtymä julkistaa tilinpäätöksensä 25.2.
Ilkka-Yhtymän näkemyksemme ja tavoitehintamme nojaa olennaisesti käyttämäämme osien summa -malliin ja sen indikoiman arvonnousupotentiaalin odotettuun realisoitumiseen. Osien summassa piilevän arvon realisoituminen on taas olennaisesti sidoksissa siihen, miten yhtiö onnistuu allokoimaan taseen tuntuvat likvidit varat kasvupanostuksiin eli orgaaniseen ja epäorgaaniseen liikevaihdon ja tuloksen kasvuun. Tällä on myös näkemyksemme mukaan isossa kuvassa osakkeen arvonkehityksen kannalta positiivista tulosvaroitusta suurempi merkitys. Kuten kirjoitimme tammikuun alussa julkaistussa päivityksessämme, yhtiöllä on mielestämme hyvät edellytykset vauhdittaa digitaalisten tuotteiden ja palvelujen kasvua yritysostoilla kuluvana vuonna.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Ilkka
Ilkka on vuonna 1906 perustettu konserni, joka tuottaa median, viestinnän, markkinoinnin ja painamisen palveluita kuluttajille ja yrityksille. Ilkka-Yhtymällä on myös merkittävä omistus Alma Mediasta. Konserni koostuu kolmesta liiketoimintaosasta Media- ja markkinointipalvelut, Painopalvelut, sekä Markkinoinnin ja viestinnän teknologiapalvelut.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.01.2021
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 36,4 | 45,2 | 47,2 |
kasvu-% | −0,13 % | 24,03 % | 4,49 % |
EBIT (oik.) | 1,2 | 1,3 | 1,8 |
EBIT-% (oik.) | 3,43 % | 2,78 % | 3,84 % |
EPS (oik.) | 0,16 | 0,21 | 0,20 |
Osinko | 0,20 | 0,20 | 0,20 |
P/E (oik.) | 21,82 | 15,59 | 16,14 |
EV/EBITDA | 12,98 | 21,01 | 8,66 |