Kamux ottaa strategisen askeleen kohti isompia myymälöitä ja prosessointikeskuksia
Kamux tiedotti maanantaina, että yhtiö aikoo rakentaa ”prosessointikeskuksen” ja myymälän Ouluun. Kamux on perinteisesti toiminut vuokrakiinteistöissä, mutta uusi Ouluun rakennettava 4000 neliömetrin suuruinen kiinteistö tulee yhtiön omistukseen. Kiinteistölle rakennetaan samalla Pohjois-Suomea palveleva autojen prosessointikeskus ja se lisäksi yhdistää Kamuxin nykyisen Oulun hyötyautomyymälän ja Oulun Ruskon henkilöautomyymälän saman katon alle. Tulevaan myymälään mahtuu noin 300 auton valikoima, joten se tulee olemaan yksi Kamuxin suurimmista myymälöistä. Tulevan kiinteistön on tarkoitus valmistua alkuvuonna 2022.
Tämä ilmoitus eroaa Kamuxin normaaleista uusien myymälöiden avauksista merkittävästi, sillä tämä on ensimmäinen konkreettinen askel tänä keväänä julkistetun uuden strategiakauden linjauksesta avata jatkossa vähemmän, mutta isompia myymälöitä. Kamux käyttää uudesta myymälästä myös nimeä ”prosessointikeskus”, mikä viittaa uuden strategian mukaiseen yhtiön prosessien ja logistiikan tehostamiseen ja teollistamiseen.
Kamux totesi maaliskuussa 2021 järjestetyllä CMD:llä, että yhtiön uudistetun strategian yksi panostusalue ovat tehokkaat prosessit ja skaalautuvuus. Yhtiö kertoi pyrkivänsä kehittämään autojen tarkastuksia ja autoihin liittyvää prosessointia paremmaksi mahdollistaakseen tulevan kasvuloikan ja paremman skaalautuvuuden. Käsityksemme mukaan Kamux pyrkii nyt keskittämään ”liukuhihnamaisia” prosesseja tiettyihin suuriin keskuksiin, jotta se voisi jatkossa liikutella yhä suurempia myyntivolyymeja tehokkaasti läpi konsernin ilman, että jokaisen myymälän pitäisi tehdä näitä prosesseja itse pienellä volyymilla ja tehottomasti.
Uusien prosessointikeskusten tarkoitus on mahdollistaa autojen tehokkaampi ja entistä tarkempi käsittely, kuten tarkastukset, korjaukset, myyntiinlaitto ja logistiikka. Kamux myi vuonna 2020 Suomessa yli 45 tuhatta autoa. Yhtiön vuosittain liikuteltavat autojen volyymit ovat nousseet jo sille tasolle, että yhtiö voi saavuttaa merkittäviä hyötyjä, jos erilaisia toistuvia autokauppaan liittyviä prosesseja pystytään automatisoimaan mahdollisimman pitkälle ja näin Kamuxin myymälöissä toimiville myyjille jää paremmin aikaa keskittyä heidän ydintehtäväänsä (asiakkaiden palvelemiseen). Esimerkkinä voisi nostaa esim. autojen kuvien ottamisen ja tietojen syöttämisen yhtiön internet-sivuille ennen kuin auto pistetään myyntiin. Sen sijaan, että tämän tekisi jatkossa jokaisessa myymälässä myyjä itse, tämä prosessi voidaan keskittää tietylle prosessointikeskukselle, jonka läpi kaikki autot kulkevat, ja missä on tätä tehtävää varten kehitetty tehokas ja standardoitu tuotantolinjasto. Tätä kautta Kamuxin autovalikoima ja niihin liittyvät tiedot pysyvät kattavina ja laadukkaina, mikä yhdessä tehokkaampien prosessien kanssa mahdollistaa edullisemmat hinnat, mikä edelleen parantaa asiakastyytyväisyyttä ja luottamusta Kamuxia kohtaan.
Ajatus entistä tehokkaammasta autokaupasta ja siihen liittyvien (tuki)toimintojen teollistamisesta on mielestämme innostava ja odotamme sen pitkällä aikavälillä parantavan Kamuxin liiketoiminnan tehokkuutta, skaalautuvuutta ja suhteellista kannattavuutta. Tämä prosessi on kuitenkin vasta alkuvaiheessa ja yhtiö on nyt vasta pystyttämässä ensimmäisiä myymälöitä/prosessointikeskuksia tätä uutta strategian panostusaluetta varten. Pidämme kehitystä lähtökohtaisesti positiivisena, mutta sillä ei tässä vaiheessa ole merkittävää vaikutusta suositukseemme tai näkemykseemme yhtiön arvosta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kamux
Kamux on vuonna 2003 perustettu käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiöllä on toimintaa Suomessa, jossa Kamux on oman arvionsa mukaan markkinajohtaja sekä, Ruotsissa ja Saksassa. Liiketoimintamallinsa mukaisesti Kamux tarjoaa asiakkailleen myös autokauppaan liittyviä integroituja palveluita, kuten esimerkiksi kolmansien osapuolten rahoitustuotteita. Keskeinen osa Kamuxin asiakaspalvelukonseptia on kotiinkuljetuspalvelu Suomessa ja Ruotsissa, jolloin auto toimitetaan asiakkaalle ja samalla noudetaan mahdollinen vaihtoauto. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yli 70 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut31.03.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 724,0 | 837,6 | 1 012,4 |
kasvu-% | 9,96 % | 15,68 % | 20,87 % |
EBIT (oik.) | 30,7 | 33,3 | 37,8 |
EBIT-% (oik.) | 4,24 % | 3,97 % | 3,73 % |
EPS (oik.) | 0,57 | 0,64 | 0,72 |
Osinko | 0,24 | 0,25 | 0,27 |
P/E (oik.) | 23,80 | 9,03 | 8,01 |
EV/EBITDA | 13,46 | 5,42 | 5,11 |