Kamux Q1: Tiukka kaarre edessä
Kamuxin Q1-tulos oli lievä pettymys, jota korostivat heikkoon käytettyjen autojen dataan nähden turhan korkealle tasolle viritetyt ennusteet. Rohkaisevaa raportissa oli vahva integroitujen palvelujen myynti, mutta myynnin vaisu kehitys Suomessa on jossain määrin huolestuttavaa (myytyjen autojen määrä -9,6 % vs. markkina -9,2 %). Raportin perusteella teimme ennusteisiimme lieviä tarkennuksia alapäin. Koko käytettyjen autojen markkina kokee nyt poikkeuksellista vastatuulta, mutta näemme yhtiöllä edellytykset todella vahvaan tuloskasvuun haastavan markkinatilanteen hellittäessä. Ennustemuutoksia heijastellen laskemme tavoitehintamme 12,0 euroon (aik. 13,0), mutta toistamme osta-suosituksemme.
Myytyjen autojen määrä laski vertailukaudesta heikossa markkinaympäristössä
Kamuxin Q1-liikevaihto kasvoi 13 %, mikä jäi odotuksistamme. Katsauskaudella markkina oli haastava Kamuxin kolmessa toimintamaassa ja myytyjen käytettyjen autojen määrässä mitattuna markkina supistui selvästi (Suomi -9 % Ruotsi -15 %, Saksa -7 %). Kamux oli varaston näkökulmasta heikosti asemoitunut reagoimaan Venäjän hyökkäyssodasta seuranneeseen äkilliseen kysynnän siirtymiseen polttomoottoriajoneuvoista sähkö- ja hybridiautoihin ja konsernin myytyjen autojen lukumäärä supistui 4 % vertailukaudesta. Yhtiö voitti markkinaosuuksia Ruotsissa ja Saksassa, mutta Suomessa yhtiön myyntimäärä supistui hieman markkinaa enemmän. Johto ei ollut Suomen suoritukseen tyytyväinen ja arviomme mukaan myös muutokset organisaatiorakenteessa ovat väliaikaisesti heikentäneet suorittamista. Q1-bruttokate parani 5 % 24,3 MEUR:oon Saksan ja Ruotsin ajamana. Kvartaalin aikana autokatteisiin kohdistui kovaa painetta, mutta kannattavuus sai tukea integroitujen palvelujen vahvasta kehityksestä. Integroitujen palvelujen osuus liikevaihdosta nousi Q1:llä 5,0 %:iin (Q1’21: 4,5 %). Liikevoitto jäi kuitenkin vertailukauden tasolle 5,7 MEUR:oon, mikä alitti odotuksemme.
Hankala ostomarkkina ei halua hellittää
Q1-raportin yhteydessä Kamux toisti yli 1 100 MEUR:n liikevaihtoa ja paranevaa oikaistua liikevoittoa ennakoivan ohjeistuksensa. Käytettyjen autojen saatavuus on yleisesti parantunut, mutta korkeat polttoainehinnat ovat ohjanneet kuluttajien kysyntää kohti niukasti saatavilla olevia sähkö- ja hybridiautoja. Lisäksi korkea inflaatio ja geopoliittinen epävarmuus koettelevat kuluttajaluottamusta, minkä huomaa käytettyjen autojen markkinan heikosta huhtikuun myynnistä (Suomi -18 %, Ruotsi -21 %). Kuluvalta vuodelta odotamme haastavaa toista kvartaalia, mutta kuluttajakysynnän paranevan H2:lla. Laskimme lievästi lähivuosien ennusteitamme Q1-lukujen ja pehmeän näkymän perusteella. Ennusteemme ovat melko selvästi yhtiön strategiakauden 2021-2023 tavoitteiden alapuolella, mutta siitä huolimatta näemme yhtiöllä edellytykset ~18 %:n vuotuiseen tuloskasvuun 2022-2025.
Markkina hinnoittelee osaketta turhan lyhytjänteisesti
Kamuxin tulospohjainen arvostus (2022-2023 P/E: 14x & 11x) on mielestämme halpa yhtiön kasvu- ja kannattavuusprofiili huomioiden. Odotamme osakekohtaisen tuloksen kasvavan keskimäärin 18 % vuodessa vuoden 2025 loppuun, joten edellisvuoden tuloksesta laskettu PEG-kerroin painuu yhden alapuolelle. Lyhyellä aikavälillä käytettyjen autojen markkinakehitykseen liittyy tavallista enemmän epävarmuutta (niukkuus uudemmista käytetyistä autoista, korkea inflaatio, koetuksella oleva kuluttajaluottamus), mutta se luo mielestämme mahdollisuuksia pitkäjänteiselle sijoittajalle.
Yhtiöstä julkaistu analyysiraportti on luettavissa täällä (premium-tilaajille)
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kamux
Kamux on vuonna 2003 perustettu käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiöllä on toimintaa Suomessa, jossa Kamux on oman arvionsa mukaan markkinajohtaja sekä, Ruotsissa ja Saksassa. Liiketoimintamallinsa mukaisesti Kamux tarjoaa asiakkailleen myös autokauppaan liittyviä integroituja palveluita, kuten esimerkiksi kolmansien osapuolten rahoitustuotteita. Keskeinen osa Kamuxin asiakaspalvelukonseptia on kotiinkuljetuspalvelu Suomessa ja Ruotsissa, jolloin auto toimitetaan asiakkaalle ja samalla noudetaan mahdollinen vaihtoauto. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yli 70 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.05.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 937,5 | 1 100,7 | 1 276,6 |
kasvu-% | 29,48 % | 17,42 % | 15,98 % |
EBIT (oik.) | 31,4 | 32,9 | 40,4 |
EBIT-% (oik.) | 3,35 % | 2,99 % | 3,17 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,62 | 0,78 |
Osinko | 0,20 | 0,24 | 0,28 |
Osinko % | 1,74 % | 4,47 % | 5,21 % |
P/E (oik.) | 19,88 | 8,61 | 6,91 |
EV/EBITDA | 11,79 | 5,13 | 4,42 |