Kamux Q3: Ei kahta ilman kolmatta
Kamuxin Q3-raportissa toistui sama teema kuin Q2:lla. Yhtiö raportoi vahvasta kasvusta, tulos jäi sekä vertailukauden että markkinaodotusten alapuolelle ja osaketta rangaistiin kaksinumeroisella kurssilaskulla. Kaksi perättäistä vertailukauden alle jäänyttä tulosraporttia herättävät huolen kovan kasvun hintalapusta ja tulosvaroituksesta, sillä yhtiön tulisi tehdä Q4:llä jyrkkä tuloskäänne, jotta se yltäisi tämän vuoden liikevoitto-ohjeistukseen. Laskeneista lähivuosien liikevoittoennusteista huolimatta pidämme osakkeen tuotto-odotusta edelleen hyvänä, vaikka riskiprofiilia kohottavia tekijöitä on ilmaantunut yhtiön ja osakkeen ympärille. Laskemme tavoitehintamme 14,0 euroon (aik. 17,0) ja päivitämme suosituksemme lisää-tasolle (aik. osta).
Liikevaihto kasvaa vahvasti, mutta katteen tekeminen näyttää olevan hankalaa
Q3-liikevaihto kasvoi 23 % ja oli 255 MEUR (konsensus 243 MEUR). Käytettyjen autojen markkina supistui kaikissa kolmessa toimintamaassa, mutta silti Kamux kasvoi vahvasti (Suomi +13 %, Ruotsi +13 % ja Saksa +26 %). Myytyjen autojen määrä kasvoi 8 %, joten valtaosa kasvusta tuli korkeammista myyntihinnoista. Markkinalla on niukkuutta käytetyistä autoista ja tiukentunut ostomarkkina painoi Kamuxin katteita. Oikaistu liikevoitto laski 19 % ja oli 10,0 MEUR (konsensus: 11,3 MEUR). Vertailukauden tulos oli yhtiön historian paras ja oli selvää ettei liikevoittomarginaali yllä samalle tasolle. Tämänkertainen 3,9 %:n EBIT-marginaali jäi kuitenkin edeltävien vuosien tasoista (Q3’18: 4,7 %, Q3’19: 4,7 %), mikä johtui heikosta bruttokatteesta.
Vuoden 2021 ohjeistus toistettiin ja ohjeistusmuutos näyttää loppuvuodesta todennäköiseltä
Kamux arvioi 2021-liikevaihdon olevan 850–900 MEUR (2020: 724 MEUR) ja oikaistun liikevoiton kasvavan edellisvuodesta (2020: 30,7 MEUR). Liikevaihto-ohjeistus ei tuota haasteita ja uusi ennusteemme 929 MEUR (aik. 900 MEUR) povaa ohjeistuksen nostoa. Tulosohjeistukseen yltäminen vaatii paljon, sillä haastava markkinatilanne ja kaksi edeltävää vaisua tulosraporttia eivät herätä luottamusta äkillisestä tulosparannuksesta Q4:llä. Uusi oikaistu liikevoittoennusteemme on 29,3 MEUR (aik. 31,8 MEUR), mikä tarkoittaa 4 %:n laskua edellisvuodesta. Käytettyjen autojen niukkuudesta johtuen pidämme ohjeistuksen vaatimaa kannattavuustasoa haastavana varsinkin, kun heikommin kannattavat toimintamaat (Ruotsi ja Saksa) kasvavat Suomea nopeammin painaen liikevoittomarginaalia. Q4-tulos voi saada tukea integroitujen palvelujen myyntiin linkitetyistä vuosibonuksista ja näitä on historiassa kirjattu Q4:lle. Ulkopuolelta niiden toteutumista ja määrää on hankala ennakoida, mutta mielestämme tämä voi olla yksi syy, miksi yhtiö vielä pitää tulosohjeistuksen toteutumista mahdollisena. Nostimme 2022-2023 liikevaihtoennusteitamme 1-2 %. Kamux näyttää onnistuvan jatkuvasti markkinatilanteesta riippumatta kasvattamaan markkinaosuuttaan, mikä kielii siitä ettei yhtiöllä ole ainakaan varastojen täyttöön tai myynnin kasvattamiseen liittyviä haasteita. Kannattavuus on kuitenkin viime aikoina jäänyt heikoksi, joten laskimme liikevoittoennusteitamme 4-8 %, mikä tarkoittaa että liikevoittomarginaaliennusteemme 3,0-3,2 % ovat strategiakauden tavoitteen (EBIT 3,5 %) alapuolella.
Arvostus on maltillinen pitkän aikavälin tulosnäkymiin peilattuna, mutta riskiprofiili on viime aikoina noussut
Haastavasta markkinatilanteesta ja kahdesta perättäisestä tulospettymyksestä huolimatta iso kuva Kamuxin sijoitustarinassa on ennallaan. Matka Euroopan suurimmaksi käytettyjen autojen kauppiaaksi jatkuu ja näemme yhtiöllä olevan hyvät mahdollisuudet kaksinkertaistaa liikevaihtonsa strategiakauden 2021-2023 aikana. Kamuxin 2021 ja 2022 oikaistut P/E-luvut ovat 23x ja 20x. Arvostus on maltillinen pitkän aikavälin tuloskasvunäkymiin peilattuna. Arvostus on nyt matalampi kuin edellisessä päivityksessämme, sillä osake on laskenut enemmän kuin tulosennusteemme. Markkinaodotuksia heikompi Q3-tulos ja kohonnut tulosvaroitusriski huomioiden tämä on perusteltua. Kamuxilta on totuttu näkemään vahva korrelaatio liikevaihdon kasvun ja tuloskasvun välillä, mutta korrelaatio on tänä vuonna poikennut merkittävästi historialliselta polulta. Vaikka tämä on uuden strategian mukaista, se ymmärrettävästi herättää sijoittajissa hermostusta, että tuleeko nykyinen kasvu liian kovalla hinnalla ja onko aiempien vuosien kannattavuustasoille vielä palaamista. Nämä kysymykset heijastuivat myös päivityksessämme laskeneina tulosennusteina ja nousseena pääoman tuottovaatimuksena.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kamux
Kamux on vuonna 2003 perustettu käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiöllä on toimintaa Suomessa, jossa Kamux on oman arvionsa mukaan markkinajohtaja sekä, Ruotsissa ja Saksassa. Liiketoimintamallinsa mukaisesti Kamux tarjoaa asiakkailleen myös autokauppaan liittyviä integroituja palveluita, kuten esimerkiksi kolmansien osapuolten rahoitustuotteita. Keskeinen osa Kamuxin asiakaspalvelukonseptia on kotiinkuljetuspalvelu Suomessa ja Ruotsissa, jolloin auto toimitetaan asiakkaalle ja samalla noudetaan mahdollinen vaihtoauto. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yli 70 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 724,0 | 927,1 | 1 101,0 |
kasvu-% | 9,96 % | 28,05 % | 18,75 % |
EBIT (oik.) | 30,7 | 29,3 | 32,6 |
EBIT-% (oik.) | 4,24 % | 3,16 % | 2,96 % |
EPS (oik.) | 0,57 | 0,54 | 0,62 |
Osinko | 0,24 | 0,24 | 0,25 |
Osinko % | 1,76 % | 4,44 % | 4,63 % |
P/E (oik.) | 23,80 | 10,08 | 8,70 |
EV/EBITDA | 13,46 | 6,12 | 5,36 |