Kamux tiedotti tiistaina joutuvansa väliaikaisesti sulkemaan konsernin kahdeksan Saksassa sijaitsevaa myymälää maan koronavirus- ja epidemiatilanteen vuoksi. Maan tartuntatilanteen vuoksi kaikki välittämättömät vähittäiskaupan liikkeet suljetaan 16. joulukuuta 2020 lähtien viranomaisten määräyksestä. Tämänhetkisen tiedon mukaan sulku kestää tammikuun 10. päivään 2021. Sulku saattaa muodostua pidemmäksi infektioiden ilmaantuvuustilanteen mukaan.
Kamuxilla on ennestään kokemusta myymälöiden väliaikaisesta sulkemisesta Saksassa kuluneelta keväältä. Myymälöiden sulkeminen merkitsee kaupan siirtymistä yksinomaan digitaalisten kanavien kautta etämyyntiin. Olosuhteista huolimatta yhtiö uskoo kykenevänsä tarjoamaan hyvää asiakaspalvelua ja tekemään autokauppaa sähköisissä kanavissa. Kamuxilla on virtuaalinen läsnäolo kaikissa kohdekaupungeissaan, joten kivijalkamyymälässä asiointi ei ole välttämättömyys auton ostamiselle.
Myymälöiden väliaikainen sulkeminen vaikeuttaa Kamuxin kykyä tehdä autokauppaa Saksassa ns. normaaliin tapaan ja sulkemisilla voidaan lähtökohtaisesti olettaa olevan negatiivinen vaikutus Saksan toimintojen liikevaihtoon ja tulokseen. Vähittäiskauppojen sulkemisesta johtuva erikoistilanne voi arviomme mukaan hyvinkin vahvistaa Kamuxin markkina-asemaa Saksassa, sillä uskomme yhtiön kykenevän sopeutumaan tilanteeseen kilpailijoitaan paremmin hyvän digitaalisen valmiuden ja älykkäiden IT-järjestelmien ansiosta. Huhtikuussa Kamuxin Saksan myymälät olivat vastaavasti valtion määräyksestä suljettuna kaksi ja puoli viikkoa. Poikkeustilasta huolimatta yhtiö onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan toisella vuosineljänneksellä 17 % vertailukaudesta, vaikka Saksan käytettyjen autojen kokonaismarkkina samaan aikaan laski.
Kamuxilla oli Q3’20:n lopussa yhteensä 78 autoliikettä (Suomi 50, Ruotsi 20 ja Saksa 8). Saksan toiminnoista tulee vielä toistaiseksi melko pieni osa Kamuxin liikevaihdosta (Q1-Q3’20: ~8 %) ja joulukuu on yleensä autokaupan hiljaisin kuukausi. Arvioimme Saksan autoliikkeiden sulkemisen vaikutuksen jäävän koko konsernin mittakaavassa hyvin pieneksi, emmekä koe ennusteissamme olevan merkittäviä muutospaineita vielä tässä vaiheessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kamux
Kamux on vuonna 2003 perustettu käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiöllä on toimintaa Suomessa, jossa Kamux on oman arvionsa mukaan markkinajohtaja sekä, Ruotsissa ja Saksassa. Liiketoimintamallinsa mukaisesti Kamux tarjoaa asiakkailleen myös autokauppaan liittyviä integroituja palveluita, kuten esimerkiksi kolmansien osapuolten rahoitustuotteita. Keskeinen osa Kamuxin asiakaspalvelukonseptia on kotiinkuljetuspalvelu Suomessa ja Ruotsissa, jolloin auto toimitetaan asiakkaalle ja samalla noudetaan mahdollinen vaihtoauto. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yli 70 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.11.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 658,5 | 717,9 | 850,2 |
kasvu-% | 24,75 % | 9,03 % | 18,42 % |
EBIT (oik.) | 25,4 | 29,2 | 36,1 |
EBIT-% (oik.) | 3,86 % | 4,07 % | 4,24 % |
EPS (oik.) | 0,48 | 0,55 | 0,69 |
Osinko | 0,23 | 0,28 | 0,33 |
Osinko % | 3,11 % | 5,22 % | 6,16 % |
P/E (oik.) | 15,52 | 9,68 | 7,74 |
EV/EBITDA | 8,55 | 5,15 | 4,51 |