Kamux tiedotti keskiviikkona Saksan myymälöiden pitkittyneestä sulkemisesta maan koronavirus- ja epidemiatilanteen vuoksi. Saksan yhteiskunnan sulku aloitettiin koronapandemian toisen aallon vuoksi joulukuussa 2020 ja maassa suljettiin laajasti vähittäiskauppoja viranomaisten määräyksestä aivan välttämättömiä liikkeitä lukuun ottamatta. Poikkeustilanteen oli alun perin määrä kestää 10.1.2021 saakka, mutta tämänhetkisen tiedon mukaan tilanne kestää 14.2.2021 saakka. Sen lisäksi tartuntojen ilmaantuvuuslukuihin perustuvat työjärjestelyiden ohjeistukset ja etätyöskentely jatkuvat 15.3.2021 saakka.
Kamux tiedotti 2020 maaliskuussa ensimmäisen kerran sulkevansa kivijalkamyymälänsä Saksassa tilapäisesti noin kuukauden ajaksi. Koronapandemian toisen aallon vuoksi yhtiö kertoi joulukuussa sulkevansa myymälänsä uudelleen. Kommentoimme Kamuxin Saksan liiketoiminnan siirtymistä digitaalisiin kanaviin aiemmin täällä. Kamuxilla on kahdeksan myymälää Saksassa, joiden liiketoiminta on poikkeustilanteen vuoksi yksinomaan sähköisissä kanavissa. Kamuxilla on virtuaalinen läsnäolo kaikissa kohdekaupungeissaan, joten kivijalkamyymälässä asiointi ei ole välttämättömyys auton ostamiselle.
Myymälöiden väliaikainen sulkeminen vaikeuttaa Kamuxin kykyä tehdä autokauppaa ns. normaaliin tapaan Saksassa ja sulkemisilla voidaan lähtökohtaisesti olettaa olevan negatiivinen vaikutus Saksan toimintojen liikevaihtoon ja tulokseen lyhyellä aikavälillä. Vähittäiskauppojen sulkemisesta johtuva erikoistilanne voi arviomme mukaan kuitenkin vahvistaa Kamuxin markkina-asemaa Saksassa, sillä uskomme yhtiön kykenevän sopeutumaan erikoistilanteeseen kilpailijoitaan paremmin hyvän digitaalisen valmiuden ja älykkäiden IT-järjestelmien ansiosta. Vaikka Kamuxin Saksan myymälät olivat valtion määräyksestä suljettuna maalis-huhtikuussa, Kamux onnistui kasvattamaan Saksan liikevaihtoaan Q2:lla 17 % vertailukaudesta, vaikka Saksan käytettyjen autojen kokonaismarkkina samaan aikaan laski. Pandemian toisesta aallosta huolimatta yhtiö on pystynyt tekemään Q4:lläkin autokauppaa hyvin digipainotteisen toimintamallinsa ansiosta ja tästä kertoo myös yhtiön 16.12.2020 nostetut näkymät vuodelle 2020.
Saksan toiminnoista syntyvä liikevaihto on vielä melko alhainen konsernin mittakaavassa (Q1-Q3’20: ~8 %), joten pitkittyvän erikoistilanteen vaikutus Kamuxin liiketoimintaan on pieni. Kamuxin Saksan myynti kohtaa kuitenkin tämänhetkisen poikkeustilanteen vuoksi lievää vastatuulta ja H1’21-ennusteisiimme voi tulla Saksan osalta laskupainetta, mikäli poikkeustilanne tästä vielä pitkittyy.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kamux
Kamux on vuonna 2003 perustettu käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiöllä on toimintaa Suomessa, jossa Kamux on oman arvionsa mukaan markkinajohtaja sekä, Ruotsissa ja Saksassa. Liiketoimintamallinsa mukaisesti Kamux tarjoaa asiakkailleen myös autokauppaan liittyviä integroituja palveluita, kuten esimerkiksi kolmansien osapuolten rahoitustuotteita. Keskeinen osa Kamuxin asiakaspalvelukonseptia on kotiinkuljetuspalvelu Suomessa ja Ruotsissa, jolloin auto toimitetaan asiakkaalle ja samalla noudetaan mahdollinen vaihtoauto. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yli 70 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.01.2021
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 658,5 | 725,3 | 858,7 |
kasvu-% | 24,75 % | 10,15 % | 18,39 % |
EBIT (oik.) | 25,4 | 29,4 | 36,2 |
EBIT-% (oik.) | 3,86 % | 4,06 % | 4,22 % |
EPS (oik.) | 0,48 | 0,56 | 0,69 |
Osinko | 0,23 | 0,28 | 0,33 |
Osinko % | 3,11 % | 5,12 % | 6,03 % |
P/E (oik.) | 15,52 | 9,80 | 7,87 |
EV/EBITDA | 8,55 | 5,26 | 4,61 |