Autoalan tiedotuskeskus julkisti maanantaina käytettyjen autojen kauppaa koskevat tilastot helmikuulta. Käytettyjen henkilöautojen kauppa laski 4,8 % vertailukaudesta ja oli 44 797 autoa. Autokauppa on lähtenyt Suomessa tahmeasti käyntiin vuonna 2021. Käytettyjen autojen kauppa laski tammikuussa 8,6 % vertailukaudesta ja vastaava trendi on havaittavissa myös autojen ensirekisteröinneissä, joiden määrä laski 13,3 % tammikuussa ja 1,8 % helmikuussa. Vuonna 2020 autokannan keski-ikä nousi uudelle ennätystasolle (12,5 vuotta) ja trendi näyttää jatkuvan ainakin toistaiseksi.
Käytettyjen autojen kauppaa koskeva tilasto kuvaa autoliikkeiden asiakkailleen myymien käytettyjen autojen, sekä kuluttajien välillä tehtyjen autokauppojen määrää. Tilasto muodostetaan Netwheels Oy:ssä Traficomin liikenneasioiden rekisterin autojen omistajavaihdoksia koskevien rekisteröintitietojen avulla. Tilaston keräämisestä tarkempia tietoja voi käydä lukemassa Autoalan tiedotuskeskuksen sivuilta.
Käytettyjen autojen kauppaan Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa erikoistunut Kamux antoi 26.2. tilinpäätöstiedotteen yhteydessä uudet keskipitkän aikavälin tavoitteet ja ohjeistuksen vuodelle 2021. Yhtiö tavoittelee keskipitkällä aikavälillä (2021-2023) yli 20 %:n liikevaihdon kasvua vuosittain, vuosittain kasvavaa oikaistua liikevoittoa ja vähintään 3,5 %:n liikevoittomarginaalia. Vuoden 2021 ohjeistuksen valossa Kamux ei odota tänä vuonna pääsevänsä uuteen keskipitkän aikavälin kasvutavoitteeseen (+20 %), kun annettu liikevaihto-ohjeistus (800-850 MEUR) edellyttää vain 10-17 %n kasvua edellisvuodesta. Arviomme mukaan yhtiö odottaa koronan aiheuttamien poikkeusolojen hankaloittavan autokauppaa ja laajentumissuunnitelmia vielä tänä vuonna. Kamuxin uudesta strategiasta ja taloudellisista tavoitteista yhtiö kertoo tarkemmin keskiviikkona 3.3. järjestettävällä CMD:llä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kamux
Kamux on vuonna 2003 perustettu käytettyjen autojen myyntiin erikoistunut autoliikeketju. Yhtiöllä on toimintaa Suomessa, jossa Kamux on oman arvionsa mukaan markkinajohtaja sekä, Ruotsissa ja Saksassa. Liiketoimintamallinsa mukaisesti Kamux tarjoaa asiakkailleen myös autokauppaan liittyviä integroituja palveluita, kuten esimerkiksi kolmansien osapuolten rahoitustuotteita. Keskeinen osa Kamuxin asiakaspalvelukonseptia on kotiinkuljetuspalvelu Suomessa ja Ruotsissa, jolloin auto toimitetaan asiakkaalle ja samalla noudetaan mahdollinen vaihtoauto. Digitaalisten kanavien lisäksi yhtiöllä on yli 70 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 724,0 | 837,6 | 1 012,4 |
kasvu-% | 9,96 % | 15,68 % | 20,87 % |
EBIT (oik.) | 30,7 | 33,3 | 37,8 |
EBIT-% (oik.) | 4,24 % | 3,97 % | 3,73 % |
EPS (oik.) | 0,57 | 0,64 | 0,72 |
Osinko | 0,24 | 0,25 | 0,27 |
P/E (oik.) | 23,80 | 9,10 | 8,08 |
EV/EBITDA | 13,46 | 5,47 | 5,15 |