Kesko järjesti eilen mielenkiintoisen pääomamarkkinapäivän, jonka esitykset ovat katsottavissa tallenteena InderesTV:ssä täältä. Tilaisuudessa ei odotetusti tehty muutoksia yhtiön toimivaan kasvustrategiaan ja yhtiö jatkaa eteenpäin hyväksi havaitsemillaan resepteillä. Etukäteen mielenkiintoa liittyi siihen, nostetaanko pidemmän ajan taloudellisia tavoitteita Keskon ylitettyä aiemmat tavoitteet selvästi viimeisen 12kk osalta. Vanhat tavoitteet kuitenkin toistettiin ja saimme käsityksen, että yhtiö aikoo palata niiden päivittämiseen vasta, kun toimintaympäristöön liittyvät epävarmuuden vähenevät. Kesko toisti tilaisuudessa aiemmat kommenttinsa, että liikevaihdon ja liikevoiton ennakoidaan pysyvän hyvällä tasolla myös vuonna 2023 toimintaympäristön haasteista huolimatta, mutta numeerista ohjeistushaarukkaa pitää odottaa Keskon tilinpäätökseen. Emme ole tehneet tilaisuuden perusteella muutoksia ennusteisiimme tai näkemykseemme, mutta johdon esitykset lisäsivät luottamustamme siihen, että Keskon strategian toteuttaminen menee systemaattisesti eteenpäin kaikissa segmenteissä myös epävarmoina aikoina.
Päivittäistavarakaupassa Kesko on vahva toimija marketeissa, ravintoloissa ja verkossa
Päivittäistavarakaupan markkinakehityksen ennakoidaan jatkuvan myös ensi vuonna kokonaisuutena vakaana osaltaan hintainflaation tukemana. Keskolla on vahva asema kaikilla ruokakaupan osa-alueilla ja tästä johtuen liikevoiton ennakoidaan pysyvän edelleen hyvällä tasolla kustannusten noususta huolimatta.
Etenkin Kespron roolia tuloskasvun ajurina pidemmällä aikavälillä alleviivattiin, sillä pidemmän ajan trendinä on, että ulkona syömisen markkina kasvaa muuta ruokakauppaa nopeammin. Tähän Kespro on erinomaisesti positioitunut 46 %:n markkinaosuudellaan, joka on jatkanut vahvistumistaan pandemian aikana.
Ruokakaupan viimeisen vuoden aikana laskeneesta markkinaosuudesta ei oltu erityisen huolissaan ja sen nähtiin johtuneen lähinnä kilpailijoiden investoinneista uusiin kauppapaikkoihin. Oma tekeminen on säilynyt hyvänä ja datan hyödyntämistä kasvatetaan omassa toiminnassa. Kauppapaikkakohtaisia konsepteja kehitetään ketterästi ja jatkuvasti huomioimaan kuluttajien ostovoimassa tapahtuvat muutokset. Keskon omistama data tarjoaa myös korkeakatteista lisämyyntiä, kun sitä kaupataan myös brändituotteiden valmistajille.
Myös verkkokaupassa yhtiön asema on vahva, sillä asiakaskokemukseen on panostettu ja toiminta on Keskon mukaan kannattavaa toisin kuin useimmilla puhtailla ruuan verkkokaupoilla. Tärkeitä tekijöitä kannattavan toiminnan taustalla ovat Keskon vahva logistinen osaaminen, tietojärjestelmät ja laajan valikoiman mahdollistama korkea ostoskorin keskihinta (150 €).
Uudisrakentaminen kääntyy ensi vuonna laskuun, mutta tästä ei oltu turhan huolissaan
Rakentamisen markkinan ennakoidaan laskevan ensi vuonna jonkin verran vuodesta 2022, mutta yhtiö ei vaikuttanut olevan tästä edelleenkään kovinkaan huolissaan. Tämän johtuu siitä, että laskua vetää uudisrakentaminen, jonka painoarvo on Keskon myynnistä alle puolet. Keskon hyvää tulostasoa tukee korjausrakentamisen merkittävä osuus sekä energian säästöön ja vihreään siirtymään liittyvien tuotteiden vahva kysyntä. Yhtiö näytti myös maakohtaisen kannattavuuskehityksen. Suomessa, jossa K-Raudan ja Onnisen markkinaosuus on erityisen vahva, tehdään nykyisin enää alle 60 % segmentin liikevoitosta, kun takavuosina osuus oli selvästi isompi. Kesko onkin maakohtaisten strategioidensa ja onnistuneiden yritysostojensa avulla saanut kaikki maat tekemään hyvää tulosta.
Autokaupassa perusta on laitettu kuntoon
Autokaupan markkinassa autojen saatavuuden ja kysynnän ennakoidaan edelleen olevan pitkän aikavälin keskiarvoa matalammalla tasolla vuonna 2023. Markkinatilanteesta huolimatta Keskon autokaupassa kannattavuuden ennakoidaan säilyvän hyvällä tasolla toteutettujen uudistamis- ja tehostustoimenpiteiden ansiosta. Kesko on rakentanut nykyisen johdon aikana käytettyjen autojen kaupasta merkittävän tukijalan uusien autojen myynnin ja huoltotoiminnan rinnalle. Myös sähköautojen lataus -liiketoiminta on saatu kannattavaksi. Uutena avauksena yhtiö pohtii myös varaosaliiketoiminnan laajentamista.
Perustan ollessa nyt laitettu kuntoon on Autokaupassa pidemmällä aikavälillä hyvät edellytykset selvälle tulosloikalle jo pelkästään sen myötä, että markkina normalisoituu.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kesko
Kesko on vuonna 1940 perustettu suomalainen kaupan alan toimija. Yhtiö toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Keskon ketjutoimintaan kuuluu liikkeitä esimerkiksi Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. K-ryhmä on Suomen suurin ja Pohjois-Euroopan suurimpia kaupan alan toimijoita. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 11 300,2 | 11 798,6 | 12 058,9 |
kasvu-% | 5,91 % | 4,41 % | 2,21 % |
EBIT (oik.) | 775,5 | 828,1 | 752,1 |
EBIT-% (oik.) | 6,86 % | 7,02 % | 6,24 % |
EPS (oik.) | 1,44 | 1,55 | 1,38 |
Osinko | 1,06 | 1,07 | 1,08 |
Osinko % | 3,61 % | 6,42 % | 6,48 % |
P/E (oik.) | 20,36 | 10,72 | 12,11 |
EV/EBITDA | 10,65 | 6,45 | 6,69 |