Keskon analyytikkopuhelusta lisäväriä etenkin ruokakaupan kehitykseen
Kesko kävi järjestämässään analyytikkopuhelussa tarkemmin läpi eri segmenttien kehitystä ennen hiljaisen periodin alkamista. Puhelun sisältö oli isossa kuvassa linjassa ennusteidemme kanssa ja emme ole tehneet sen perusteella ennustemuutoksia. Lue edellinen päivityksemme Keskosta täältä.
Toimintaympäristöä leimaa kasvava epävarmuus kuluttajaluottamuksen jatkaessa ennätysmatalana ja inflaation syödessä ostovoimaa, mutta toisaalta työllisyystilanne on parempi kuin vertailukaudella. Kesko vaikutti puhelussa edelleen varsin luottavaiselta omaan tekemiseensä.
Ruokakaupassa osalla asiakkaista hintatietoisuus on lisääntynyt
Päivittäistavarakaupassa (PT) myynti on aiemmin kerrotun mukaisesti jatkanut hyvässä kasvussa (heinä-elokuu +3,4 %), vaikka tänä vuonna Keskon asiakkaat matkustivatkin käsityksemme mukaan vertailukautta enemmän, mikä vaikutti negatiivisesti asiointiin. Kespron myynnin kasvu on ollut vahvaa (noin +15 %) koronapandemian väistyttyä ja ihmisten palatessa ravintoloihin. Ruokakaupan puolella kasvu (n. 1 %) taas on perustunut puhtaasti kiihtyneeseen inflaatioon.
Ruokakaupassa Keskolla on monenlaisen profiilin omaavia asiakkaita. Ydinasiakkaat arvostavat edelleen laatua ja laajaa valikoimaa ja heidän käyttäytymisessään ei ole kommenttien perusteella ollut suurempia muutoksia. Keskolla on myös hintatietoisia kuluttajia ja näistä yhtiö on pyrkinyt pitämään kiinni erilaisilla tarjouskampanjoilla ja uudella sloganilla ”Herkkukauppa ja Halpa kauppa saman katon alla – ja kaikkea siltä väliltä”. Yhtiö on tuonut tarjolle yhä enemmän private label -tuotteita, joiden myynnin kerrottiin olleen kasvussa. Keskolla on ruokakaupassa private labeleissä kolmen hintaluokan strategia (K-menu, Pirkka, Pirkka Parhaat) ja noin 20 % myynnistä tulee private-labelistä. Tämän osuuden nostolla on myös vielä potentiaalia, sillä Euroopassa johtavilla kaupoilla on käsityksemme mukaan noin 30 %:n osuuksia.
Matalan kuluttajaluottamuksen vaikutuksesta ruokakauppaan keskusteltiin myös. Kesko vaikutti edelleen luottavaiselta, että sen eri tasoille hinnoitellut tuoteperheet vastaavat kuluttajien toiveita myös nykyisissä olosuhteissa. Markkinaosuuden kehitystä Q3:lla ei vielä kommentoitu, mutta todennäköisesti se on jatkanut viime kvartaalien tavoin loivassa laskussa, sillä myös verkon osuus myynnistä on kommenttien perusteella edelleen hieman laskenut (Keskon markkinaosuus ruuan verkkokaupassa muuta ruuan myyntiä korkeampi).
Rakentamisen ja talotekniikan toimintaympäristössä ei toistaiseksi isompia muutoksia
Rakentamisessa ja talotekniikassa (R&T) heinä-elokuun myynnin kehitys on ollut edelleen hyvää (vrt. kasvu 3,5 %) etenkin teknisen tukkukaupan yritysasiakkaiden myynnin vetäessä. Toistaiseksi kohdemarkkinoiden rakennusluvat ja -aloitukset ovat myös kommenttien perusteella jatkaneet hyvällä tasolla. Selkeää epävarmuutta liittyy silti ensi vuoden kehitykseen, jota Kesko ei vielä lähtenyt kommentoimaan ohjeistuksen koskiessa tätä vuotta. Hyvään saatavuuteen rakentamisessa panostetaan edelleen, koska se on tärkeässä roolissa yritysasiakkaissa, eikä kohonneista varastotasoista segmentissä vaikutettu olevan erityisen huolissaan.
Autokaupassa myynti on edelleen laskenut (heinä-elokuu noin -7 %), mutta elokuun osalta oltiin jo hieman plussalla vertailukauteen nähden. Autojen tilauskirja on yhä korkea ja Kesko ei edelleenkään saa kaikkia haluamiaan autoja. Suhteessa markkinaan Keskon kehitys on ollut silti kohtuullisen hyvää. Onnisen ja Autokaupan uudesta logistiikkakeskuksesta kommentoitiin, että se tulee sisältämään paljon nykyaikaista automaatiota mm. tavaroiden keräilyssä. Kesko vaikutti sen suhteen myös erittäin tyytyväiseltä Onnisen nykyisten tilojen käytyä ahtaiksi.
Sähkönhinnat Kesko kertoi pitkälti suojanneensa ja emme odota sähkön hinnan noususta yhtiölle merkittävää negatiivista tulosvaikutusta loppuvuodelle suhteessa vertailukauteen, vaikka yhtiö onkin merkittävä sähkönkäyttäjä (n. 500 000 MWh/v).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Kesko
Kesko on vuonna 1940 perustettu suomalainen kaupan alan toimija. Yhtiö toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Keskon ketjutoimintaan kuuluu liikkeitä esimerkiksi Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. K-ryhmä on Suomen suurin ja Pohjois-Euroopan suurimpia kaupan alan toimijoita. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.07.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 11 300,2 | 11 794,9 | 12 073,8 |
kasvu-% | 5,91 % | 4,38 % | 2,36 % |
EBIT (oik.) | 775,5 | 799,7 | 761,0 |
EBIT-% (oik.) | 6,86 % | 6,78 % | 6,30 % |
EPS (oik.) | 1,44 | 1,49 | 1,39 |
Osinko | 1,06 | 1,07 | 1,08 |
Osinko % | 3,61 % | 6,77 % | 6,83 % |
P/E (oik.) | 20,36 | 10,64 | 11,34 |
EV/EBITDA | 10,65 | 6,32 | 6,34 |