Terveystalon jakaman avoimen datan perusteella koronatestien vilkas tahti on viime viikkoina alkanut maltillistua ja yhtiön koronatestimäärät ovat laskeneet enää noin 2000 kappaleeseen per viikko, kun tartuntapiikeissä testimäärät ovat olleet yli 10 000 kappaletta per viikko.
Arvioimme myös Pihlajalinnan koronatestausaktiviteetin käyttäytyneen vastaavasti ja kääntyneen selvään laskuun, vaikkakin Pihlajalinna oli jääkiekon MM-kisojen virallinen testauskumppani, mikä arviomme mukaan hieman hidasti volyymien pudotusta viime viikkoina.
Ennusteisiimme verratessa koronatestausaktiviteetin lasku on ollut viimeisen parin viikon osalta jo hieman odotuksiamme nopeampaa. Isossa kuvassa koronapalveluiden selvä hiipuminen vuoden 2022 edetessä on kuitenkin sisällä ennusteissamme, ja laskun kulmakertoimella ei ole oleellista vaikutusta näkemyksiimme Terveystalosta ja Pihlajalinnasta. Koronatestien tuomaa liikevaihtoa Terveystalolla oli viime vuonna arviomme mukaan noin 80 MEUR ja Pihlajalinnalla 38 MEUR (sis. myös koronarokotukset), mikä oli molemmilla noin 7 % niiden liikevaihdosta. Koronatestaus on käsityksemme mukaan ollut yhtiöille keskimääräistä palvelumyyntiä kannattavampaa ja osin tästä syystä odotamme yhtiöiden ennätysvahvojen kannattavuuksien laskevan kuluvana vuonna.
Hengitystieinfektiodiagnoosit olivat korona-aikana pitkään alamaissa, kun koronalta suojautumisen takia muutkaan infektiot eivät päässeet leviämään. Terveystalon data näyttää, että infektiot ovat syksystä lähtien jälleen levinneet, kun suomalaiset ovat palanneet normaaliin elämään. Arvioimmekin edelleen, että pandemian jälkeistä koronatestauksen liikevaihdon menetystä korvaa osittain infektiovastaanottojen palautumisen tuoma liikevaihto ja tämä tukee etenkin yleislääkärien vastaanottojen käyttöasteita.
Myös etävastaanotot ovat yksityiselle terveysmarkkinalle tulleet jäädäkseen, eikä palautuminen normaaliin elämään ole laskenut Terveystalon etävastaanottojen määrää. Isoin kynnys etäterveyspalveluille ennen pandemiaa oli ammattilaisten halukkuudessa, mutta pandemia muutti asenteet niitä kohtaan.
Tällä hetkellä terveysmarkkinan kysyntäajurit ovat käsityksemme mukaan edelleen laajalti vahvat ja kuluttajien luottokorttidata on kokonaisuudessaan pysytellyt lähellä vahvan vertailukauden tasoja (dataa 15.5 asti). Tarjonta rajoittaakin monissa paikoissa kysyntään vastaamista. Etävastaanotot ovat tärkeä työkalu saada tarjontaa ja kysyntää kohtamaan paremmin, ja tätä kautta yhtiöiden marginaaleilla on edellytyksiä parantua pitkällä aikavälillä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille