LeadDeskin aamulla julkaisema H1-raportti oli operatiivisesti suunnilleen odotuksiemme mukainen, kun liikevaihdon kasvu oli hieman alle 20 %:n tasolla ja operatiivinen kannattavuus parantui merkittävästi vertailukaudesta. Raportoitua tulosta rasitti kuitenkin selvästi odotuksiamme suuremmat kertaluontoiset erät, jotka liittyivät keväällä tapahtuneeseen listautumiseen. Yhtiö toisti raportilla ennakoidusti väljän sanallisen ohjeistuksen, jonka mukaan yhtiö pyrkii ylläpitämään vahvaa kasvua ja jatkamaan kannattavaa liiketoimintaa.
LeadDesk ei julkistanut ennakkoon vertailukauden lukuja, joten peilaamme H1-lukuja pääasiassa koko vuodelle 2019 ennustamaamme liikevaihdon kasvuvauhtiin ja operatiiviseen kannattavuuteen. LeadDeskin liikevaihto kasvoi H1:llä 18,7 % 6,1 MEUR:oon (enn. 6,5 MEUR), mikä on suhteellisen hyvin linjassa koko vuodelle 2019 ennustamamme 20 %:n liikevaihdon kasvun kanssa. Liikevaihdon kasvua tuki toimitusjohtajan kommenttien perusteella erityisesti kansainvälisen liiketoiminnan kasvu, kun taas Suomen toimintojen kasvu vaikuttaa olleen ennakoimaamme hitaampaa erityisesti LeadCloudin osalta.
LeadDeskin kasvu oli H1:llä odotuksiemme mukaisesti aiempaa selvästi kannattavampaa, vaikka raportoidun tuloksen osalta kannattavuutta heikensikin listautumiseen liittyneet yhteensä 1,3 MEUR:n negatiiviset kertaerät. H1:n oikaistu käyttökatemarginaali oli 14,8 % ja käyttökate yli kaksinkertaistui vertailukaudesta 0,9 MEUR:oon (Inderes H1’19e 13,1 % ja 0,9 MEUR). Listautumiseen liittyvät kertaluontoiset operatiiviset kulut ja rahoituskulut painoivat kuitenkin raportoidun liikevoiton lähes nollatasolle (H1’19: 0,1 MEUR) ja nettotuloksen 1,1 MEUR tappiolliseksi. Listautumiskulut olivat selvästi ennakoimaamme suuremmat (enn. -0,7 MEUR), joten H1:n -0,26 euron osakekohtainen tulos jäi selvästi -0,02 euron ennusteemme alle.
Näkymien osalta LeadDesk kertoi ohjeistuksen lisäksi odottavansa koko vuoden liikevaihdon kasvun olevan hyvällä tasolla. LeadCloudissa on käynnissä toimintamallin muutos, jonka odotetaan tukevan liiketoiminnan kasvua ja kannattavuutta keskipitkällä aikavälillä. Lisäksi yhtiö kertoi mm. käynnistävänsä liiketoiminnan Espanjan markkinoilla lähitulevaisuudessa ja rekrytoineensa useita uusia johtoryhmätason henkilöitä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.02.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 11,0 | 13,3 | 15,8 |
kasvu-% | 21,31 % | 20,22 % | 19,09 % |
EBIT (oik.) | 0,8 | 1,2 | 1,8 |
EBIT-% (oik.) | 7,57 % | 8,85 % | 11,71 % |
EPS (oik.) | 0,08 | 0,18 | 0,36 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 43,79 | 21,62 |
EV/EBITDA | - | 15,77 | 10,53 |