LeadDesk tiedotti keskiviikkona hankkivansa suomalaisen chatbot-ratkaisua kehittävän SaaS-yhtiö GetJennyn. GetJenny Oy on automatisoituun asiakaspalveluun erikoistunut SaaS-yhtiö, jonka kehittämä no-code chatbot-ratkaisu mahdollistaa poikkeuksellisen laadukkaan asiakaskokemuksen. GetJenny on syntynyt yli viiden vuoden teknologiakehityksen tuloksena, ja se perustuu huomattavan syvälliseen ymmärrykseen asiakaskokemuksen merkityksestä automatisoidussa asiakaspalvelussa.
GetJennyn liikevaihto vuodelta 2020 oli 1,4 miljoonaa euroa (2019: 1,0 miljoonaa euroa) ja liiketulos nollan tuntumassa. Kaupan velaton arvo on noin 3,8 miljoonaa euroa ja kauppahinta noin 2,1 miljoonaa euroa, joka maksetaan kokonaisuudessaan 1.11.2021 järjestettävällä suunnatulla osakeannilla myyjille. Yrityososton arvostus on kohteen viime vuoden luvuilla nähdäksemme kohtuullinen noin 2,7x EV/Liikevaihto, selvästi alle LeadDeskin kaupassa käytettävän vuoden 2021 noin 4,7x -kertoimen (22,98 euroa per osake).
Yrityskaupan logiikka on nähdäksemme hyvin selkeä, sillä GetJenny tuo LeadDeskin tuotteen tukemiin asiakasviestinnän kanaviin helposti liitettävän chatbot-toiminnallisuuden. Toisaalta LeadDeskillä on Euroopassa olemassaoleva laaja asiakaskunta, johon GetJennyn ratkaisua voidaan tehokkaasti myydä integraatiovaiheen jälkeen. Nähdäksemme chatbot-ratkaisuista hyötyvät etenkin kehittyneemmät suuret asiakasyritykset, joiden segmentissä LeadDesk edelleen vahvistaa tarjontaansa. LeadDeskin ohjelmiston käytössä syntyy sen asiakkaille merkittävä määrä dataa, jonka hyödyntämiseen kaupan tuoma tekoälyosaaminen tarjoaa jatkossa paremmat edellytykset.
Tiedotteessa kommentoitiin aiempien yritysostojen edenneen suunnitelmien mukaisesti ja pitkälle integraatioprosessissa, minkä myötä GetJennyn kanssa oli mahdollisuus edetä. Kauppahinnan maksun suorittaminen kokonaisuudessaan osakkeilla on myös positiivinen merkki, sillä se kertoo ostokohteen tiimin halusta liittyä osaksi LeadDeskin tarinaa ja vahvistaa LeadDeskin toukokuisella CMD:llä antamaa näkemystä yhtiön tarinan houkuttelevuudesta. Osakkeen toimiessa yrityskauppojen maksuvälineenä yhtiöllä on käytössään leveämmät harteet rahoittaa tulevia yrityskauppoja ja ottaa merkittävää roolia markkinan konsolidaatiossa Euroopassa.
Kauppa on LeadDeskin kokoluokkaan nähden pienehkö, sillä GetJennyn vuoden 2020 liikevaihto oli noin 6 % LeadDeskille vuonna 2021 ennustamastamme noin 26 miljoonan euron liikevaihdosta. GetJenny konsolidoidaan LeadDeskin lukuihin arviolta elokuun alusta alkaen. Yritysoston myötä loppuvuoden ja lähivuosien ennusteissamme on pientä nousupainetta, mutta se ei aiheuta välitöntä muutosta positiiviseen suositukseemme. Pidämme toistaiseksi voimassa LeadDeskin Osta-suosituksen 27,0 euron tavoitehintamme. Lisäämme yrityskaupan ennusteisiimme viimeistään LeadDeskin arviolta 27.8. julkaistavan H1-raportin yhteydessä. Viime viikolla julkaisemamme päivitys yhtiöstä on luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut06.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 13,8 | 25,6 | 31,8 |
kasvu-% | 11,69 % | 85,46 % | 24,07 % |
EBIT (oik.) | 0,4 | 2,0 | 2,9 |
EBIT-% (oik.) | 3,21 % | 7,87 % | 9,17 % |
EPS (oik.) | 0,07 | 0,30 | 0,43 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 516,20 | 25,90 | 18,27 |
EV/EBITDA | 93,96 | 11,60 | 8,98 |