Toistamme lisää-suosituksen ja nostamme tavoitehinnan 20,0 euroon (aik. 16,50 euroa). Nousseen tavoitehinnan taustalla on erityisesti yhtiön määrätietoinen eteneminen julkishallinnon ja suurasiakkaiden segmentin (”Enterprise”) kasvun kiihdyttämisessä, josta viimeisimpänä esimerkkinä eilinen Capricode Systems -yritysosto. Markkinoilla yhtiölle antaa myötätuulta kiihtyvä pilvimurros, joka näyttää ottavan pandemian myötä loikan eteenpäin. Ennustamaamme kannattavuuden ja kasvun yhdistelmään nähden pidämme LeadDeskin arvostusta edelleen hyväksyttävänä ja näemme perusteltuna edelleen pysyä kasvutarinan kyydissä.
Yhtiö panostaa Enterprise-segmenttiin määrätietoisesti
LeadDesk on erityisesti vuoden 2020 aikana edennyt panostuksissaan suuryrityssegmentin asiakkuuksiin. Tästä keskeisinä merkkeinä ovat olleet NordCom-yritysosto kesäkuussa, piristynyt kasvu Suomen markkinoilla myyntipanostusten ajamana H1’20:llä sekä kansainvälistyvän Enterprise-myynnin johtajan nimitys aiemmin syyskuussa. Tämän lisäksi LeadDesk tiedotti eilen ostavansa liiketoimintakriittisiin ja räätälöityihin asiakaspalvelujärjestelmiin keskittyvän oululaisen Capricode Systems Oy:n koko osakekannan 2,4 miljoonalla eurolla. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2019 n. 1,3 miljoonaa euroa ja käyttökate n. 0,1 miljoonaa euroa. Yrityskaupan arvostustaso oli noin 1,8x EV/Liikevaihto, mikä on mielestämme kohtuullinen ottaen huomioon yhtiön räätälöityjen ratkaisujen pidemmät myyntisyklit ja palveluintensiivisyyden. Yritysostossa on nähdäksemme oleellisinta sen tuoma toimialakohtainen ja toimintavarmuuteen liittyvä osaaminen ja teknologia, jota LeadDesk voi hyödyntää tuotekehityksessään jatkossa. Lisäksi kauppa tuo LeadDeskille osaajia käyttöönottoon liittyvien palveluiden (mm. integraatiot) toimituksesta, mikä helpottaa yhtiön tuotteen tulevia käyttöönottoja Enterprise-segmentissä ja luo pohjan organisaation laajentamiseksi tulevaisuudessa.
Pandemia kiihdyttää LeadDeskille suotuisaa markkinamurrosta
Näemme jatkuvat kasvupanostukset perusteltuina, sillä LeadDeskille keskeinen contact center -ohjelmistojen markkinan pilvimurros näyttää ottavan koronan myötä ripeän loikan eteenpäin. Tämä ajaa vanhoja on-premise -ohjelmistojen toimittajia nopeasti ahtaammalle ja toisaalta kiihdyttää LeadDeskin markkinan kasvua. LeadDeskin ohjelmisto perustuu 100 % etätyön mahdollistavaan pilvipalveluun, jonka asiakas voi yleensä ottaa itsenäisesti käyttöön. Siten pandemia ei myöskään rajoita yhtiön myynti- ja toimitusmallin skaalautuvuutta. Huomioiden markkinamurros, Entreprise-segmentin kasvun kiihdyttäminen sekä jo avatut kansainväliset markkinat (Ruotsi, Hollanti, Saksa, Norja, Tanska ja Espanja), näemme yhtiöllä edellytykset vahvaan kansainväliseen kasvuun lähivuosina.
Teimme ennusteisiimme yrityskaupan johdosta tasokorotuksen ja nostimme odotuksiamme Enterprise-segmentin kasvusta
Nostimme liikevaihdon ennusteitamme yrityskaupan johdosta 3-10 % vuosille 2020-2021 sekä 10-15% vuosille 2022-2024. Ennustamme yhtiön ylläpitävän n. 30 %:n orgaanisen liikevaihdon kasvun ja kannattavuuden (oik. EBIT-%) yhdistelmän vuosina 2020-2024. Pitkällä aikavälillä näemme yhtiöllä edellytykset yli 20 %:n liikevoittotasoon. Riskinä näemme yhtiön kyvyn hallita kasvua ja säilyttää fokus nopeiden myyntisyklien tuotteistetun tarjonnan kehityksen ja räätälöintiä vaativien Enterprise-asiakkaiden välillä. LeadDesk hakee kasvua samanaikaisesti kansainvälistymisen, yrityskauppojen ja uusiin asiakassegmentteihin laajentumisen kautta, ja nopea laajentuminen voi tuoda mukanaan omat kasvukipunsa.
Arvostus on korkealla, mutta kasvuodotuksiin nähden perustellusti
LeadDeskin arvostus nojaa kasvutarinan vakuuttavaan etenemiseen ja arvostuksen hyväksymiseksi sijoittajien täytyy katsoa yhtiötä pidemmän aikavälin potentiaalin näkökulmasta. Yhtiön arvostus on edelleen absoluuttisesti korkealla (EV/Liikevaihto 5,9x), mutta kuitenkin hyväksyttävällä tasolla huomioiden odotuksemme yhtiön kyvystä ylläpitää hyvää kasvun ja kannattavuuden yhdistelmää. DCF ja verrokkipohjainen arvostus tukevat näkemystämme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.09.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 12,4 | 14,1 | 19,1 |
kasvu-% | 12,00 % | 14,06 % | 35,54 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 0,8 | 1,1 |
EBIT-% (oik.) | 5,55 % | 5,37 % | 5,98 % |
EPS (oik.) | 0,05 | 0,14 | 0,24 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 221,01 | 56,15 | 31,77 |
EV/EBITDA | 13,48 | 15,33 | 12,30 |