LeadDesk julkaisi odotuksiamme pehmeämmät Q2-kasvuluvut ja tarkensi kuluvan vuoden liikevaihdon kasvun ohjeistushaarukkaa varovaisemmaksi. Kauden kannattavuus pysyi kuitenkin odotuksiamme paremmin hallinnassa. LeadDeskin alkuvuonna aloittama luottamuksen palautus viime vuoden lopun kasvuhaasteiden jäljiltä kohtasi uusia harmeja. Yhtiön omistajilta vaaditaankin kärsivällisyyttä, sillä aikataulu odottamallemme luottamuksen palautukselle näyttää siirtyvän eteenpäin. LeadDesk raportoi katsauksessa lukunsa vain H1-tasolla, joten Q1-katsauksen perusteella arvioimamme Q2’22 ja Q2’21-luvut voivat sisältää epätarkkuuksia.
Orgaaniseen kasvuun osuu uutta harmia markkinasta
LeadDeskin Q2-liikevaihto kasvoi odotuksiamme vaisummin noin 12,5 % 6,9 MEUR:oon. Arvioimme vuoden takaisen GetJenny-yrityskaupan tuoneen kasvuun vielä Q2:lla noin 7 %-yksikön piristeen, joten orgaaninen kasvu näyttää jääneen selvästi odotuksiamme hitaammaksi. Yhtiö kommentoi energia-alan asiakkailla ohjelmiston käytön vähentyneen sektorin epävarmuuden takia, minkä lisäksi Enterprise-asiakkaiden käyttöönotot ovat toteutuneet odotuksia hitaammin. Myös vuoden 2022 liikevaihdon kasvun ohjeistus tarkennettiin 13-18 %:iin (aik. 13-23 %) näiden tekijöiden seurauksena. Koko vuoden liikevaihdon ennusteessamme (+18,2 % kasvu vertailukaudesta) on siten laskupainetta raportin pohjalta.
Kasvukolhun vaikutukset näkyvät edelleen kannattavuudessa
LeadDeskin Q2-kannattavuus heikentyi käyttökatteen tasolla noin 0,7 MEUR:oon tai 9,6 %:iin liikevaihdosta, ollen hieman odotuksiamme (Inderes: 0,6 MEUR tai 8,7 % liikevaihdosta) parempi huolimatta odotuksiamme matalammasta liikevaihdosta. LeadDeskin kulut ovat lähes puhtaasti kiinteitä, joten H2’21:n heikompi kannattavuus näkyi kuitenkin edelleen selvästi heikompana kannattavuutena suhteessa vertailukauteen. Yhtiö toisti näkymänsä kannattavuuden osalta ja ohjeistaa kannattavuuden olevan vuonna 2022 käyttökatteella ja liiketoiminnan rahavirralla mitattuna positiivinen. Alustavasti kannattavuuden ennusteisiimme (Inderes: 2022 käyttökate-% 10 %) ei siten alustavasti kohdistu merkittäviä muutospaineita.
Luottamuksen palautuksessa joudutaan sakkokierrokselle
LeadDesk on kohdannut viimeisen vuoden aikana useita kertaluonteisia harmeja, etenkin H2’21 ajan korkean asiakaspoistuman muodossa (korona-ajan asiakkaiden poistuma ja Loxysoft-asiakkaiden poistuma Ruotsissa). Tämän myötä selvästi odotuksista jääneen kasvun ja kannattavuuden myötä LeadDeskin hallitun ja laadukkaan kasvajan profiili sai selvän kolhun. Q1:n perusteella yhtiö näytti olevan vielä palauttamassa markkinan luottamusta vuoden 2022 aikana, mutta uudet heikompien Q2-lukujen taustalla olevat harmit tuovat tähän takapakkia. LeadDeskin markkinan pitkän tähtäimen kasvunäkymät, ydintuotteiden kilpailukyky sekä myynnin kyvykkyydet ovat nähdäksemme ennallaan, joten luottamuksen palautukseen edellytykset ovat edelleen lähivuosina olemassa. Raportin perusteella luottamuksen palautumista joudutaan kuitenkin odottamaan aiempia odotuksiamme kauemmin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 24,6 | 29,0 | 33,2 |
kasvu-% | 78,03 % | 18,17 % | 14,40 % |
EBIT (oik.) | 1,1 | 0,4 | 1,6 |
EBIT-% (oik.) | 4,60 % | 1,30 % | 4,81 % |
EPS (oik.) | 0,08 | −0,00 | 0,19 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 274,61 | - | 40,40 |
EV/EBITDA | 37,70 | 15,87 | 10,82 |