LeadDesk: Uusi sakkokierros energiakriisin säestämänä
LeadDeskin Q2-luvut jäivät odotuksistamme kasvun osalta johtuen erityisesti energia-sektorin asiakkaiden ongelmista. Yhtiön kasvuvauhti on saanut viimeisen vuoden aikana muutamia etenkin ulkoisia kolhuja, jotka eivät mielestämme ole muuttaneet yhtiön omistaja-arvon luomisen edellytyksiä pitkällä tähtäimellä. Tämä huomioiden osakkeen arvostus (22e EV/S 1,5x) on mielestämme laskenut selvästi osakkeen käyvän arvon alle ja näemme osakkeen tuotto/riski-suhteen erittäin houkuttelevana. Suuromistajien myyntien jatkuminen voi kuitenkin ylläpitää osakkeen myyntipainetta vielä pitkään ja markkinan luottamuksen palautuminen viedä aikaa. Tarkistamme tavoitehintamme yhtiön heikkoa markkinasentimenttiä peilaten konservatiivisemmaksi 10,0 euroon (aik. 14,0 euroa) ja toistamme osta-suosituksemme.
Uusia kasvuhaasteita energiakriisin myötä
LeadDeskin Q2:n liikevaihto kasvoi (+12,5 %, Inderes: 16,5 %) yrityskaupan (vaikutus arviolta +7 %-yksikköä) tukemana odotuksiamme vaisummin. Kasvun pehmeys johtui ennen kaikkea energia-alan asiakkaiden erittäin vaikeasta tilanteesta sekä Enterprise-asiakkuuksien muutamia kuukausia viivästyneistä käyttöönotoista. Kannattavuus heikkeni käyttökatteen tasolla odotetusti 0,7 MEUR:oon tai 10 %:iin liikevaihdosta (Inderes: 0,6 MEUR tai 9 %, Q1’21: 1,1 MEUR ja 18 %). LeadDesk tarkensi liikevaihdon ohjeistuksensa ylälaitaa alaspäin ja odottaa nyt liikevaihdon kasvavan 13-18 %.
Edellytykset kasvulle ovat edelleen kunnossa, vaikka kolhuja on otettu
LeadDeskin kasvu kohdannut viimeisen aikana useita hidasteita (väliaikaisen korona-ajan kysynnän poistuma, Loxysoft-oston asiakaspoistuma Ruotsissa, energia-sektorin kriisi, Enterprise-myynnin pitkät syklit), joita emme näe pysyvinä haasteina. LeadDeskin kohdemarkkina on pilvimurroksen myötä lähivuodet vahvassa kasvussa (arviolta ~21 % vuosittain), johon toki kohdistuu painetta seuraaville vuosille epävarmassa talousympäristössä. Yhtiön tuote on arviomme mukaan hyvin kilpailukykyinen erityisesti Euroopassa, mistä jatkuva orgaaninen kasvu ja voitetut Enterprise-sopimukset ovat antaneet merkkejä. Voimakkaat iskut kuluttajakysyntään iskisivät nähdäksemme erityisesti yhtiön Outbound-myynnin asiakaskuntaan, mikä jarruttaisi yhtiön kasvua väliaikaisesti.
Lisäsimme asteen varovaisuutta kasvuennusteisiimme
Odotamme LeadDeskin liikevaihdon kasvun asettuvan lähelle ohjeistuksen alalaitaan noin 14 %:iin vuonna 2022 (Ohjeistus: 13-18 %). H2:n osalta kasvu on täysin orgaanista lukuun ottamatta heinäkuuta. Odotamme yhtiön ylläpitävän noin 12 %:n vuosittaista orgaanista liikevaihdon kasvua 2023-2025 ja vahvistavan oikaistua liikevoittomarginaaliaan asteittain 2 %:sta noin 9 %:iin vuosina 2022-2024. Kasvun jatkuessa näemme yhtiöllä pitkällä tähtäimellä edelleen edellytykset hieman reiluun 20 %:n liikevoittotasoon.
Arvostus on kääntynyt erittäin houkuttelevaksi
LeadDeskin arvostus (2022e EV/S 1,5x, orgaaninen kasvu ~10 %) on mielestämme houkutteleva sekä absoluuttisesti, että verrokkien vastaaviin mediaanilukuihin (2022e 3,9x, kasvu 16 %, ei org.) verrattuna. Arvostus on myös selvästi alle yhtiön historiallisten mediaanikertoimien (12kk eteenpäin EV/S 3,7x). Osakkeen hinta on lisäksi noin 60 % alle DCF-mallimme indikoiman arvon (16,8 €/osake). Mielestämme markkina hinnoittelee yhtiöön tällä hetkellä kasvutarinan tyrehtymistä sekä matalaa skaalautumispotentiaalia, mistä olemme selvästi eri mieltä. Vaikka heikko markkinaympäristö, suuromistajan mahdolliset jatkuvat myynnit ja kasvukolhujen jäljiltä heikoksi kääntynyt sentimentti toimivat heikentävinä kurssiajureina, on yhtiötä mielestämme perusteltua katsoa näiden lyhyen tähtäimen hidasteiden yli.
Lue yhtiöstä julkaistu analyysiraportti täältä (premium-tilaajille)
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.08.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 24,6 | 27,9 | 31,3 |
kasvu-% | 78,03 % | 13,67 % | 12,10 % |
EBIT (oik.) | 1,1 | 0,7 | 1,8 |
EBIT-% (oik.) | 4,60 % | 2,38 % | 5,82 % |
EPS (oik.) | 0,08 | 0,02 | 0,22 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 274,61 | 389,51 | 35,78 |
EV/EBITDA | 37,70 | 15,21 | 10,58 |